Korang perasan tak bila ‘musim’ jerebu atau kemarau berkunjung tiba tiap tahun mesti keluar ayat pembernihan awan?

Apa benda pembenihan awan ni ya?

Proses pembernihan awan ini dilakukan untuk menghasilkan hujan tiruan bagi menyernihkan semua udara yang tercemar disebabkan jerebu.

Tapi pernah tak korang terfikir macam mana rupa dan proses buat hujan ni?

Admin pun sebenarnya teruja dengan pembernihkan awan ni..Sebab macam mana manusia mampu hasilkan hujan. Mesti guna banyak bahan kimia kot….

IKLAN

Tapi sebenarnya sangkaan itu salah…Ini sebenarnya prosesnya :

1. Pembenihan awan merupakan satu cara pengolahan cuaca melalui awan dengan menyebarkan bahan tertentu di udara.

2. Bahan kimia yang digunakan seperti argentum iodida, kalium iodida dan ais kering digunakan sebagai nukleus ais yang merubah proses mikrofizik dalam awan tersebut.

IKLAN

Proses menyemburkan garam atau natrium klorida ini dinamakan pembernihan awan.

3. Terdapat dua cara yang sering dilakukan bagi proses pembenihan awan, iaitu menggunakan roket/pesawat dan melalui penjanaan di darat.

IKLAN

Untuk mengatasi masalah jerebu kali ini, Operasi Pembenihan Awan (OPA) Met Malaysia telah melarutkan 800 kg garam bersama 4,800 liter air dalam empat tong berkapasiti 1,500 liter setiap satu.

Kesemua tong berkenaan dibawa menggunakan pesawat TUDM C-130 dan larutan berkenaan dilepaskan kedalam awan jenis kumulus.

Ohhh..senang je nak buat benih awan ni..Admin pun baru tahu ni.Harapnya hujan tiruan ni dapat la kembalikan udara Malaysia yang bersih seperti sebelum ini kan. 

Sumber : Awani