Kerjaya sebagai seorang pramugari biasanya dikaitkan dengan wanita muda yang cantik bergaya serta memiliki tubuh badan yang sihat. Namun, jangan terkejut sekiranya kami katakan seorang warga emas berumur 86 tahun diiktiraf sebagai pramugari paling lama berkhidmat di dunia oleh Guinness World Records.
Wanita yang dikenali sebagai Bette Nash itu mula berkhidmat sebagai pramugari pada tahun 1957 dan meneruskan kerjayanya itu sehingga ke hari ini tanpa pernah diberhentikan. Dia telah berkhidmat dengan syarikat penerbangan American Airlines selama 65 tahun.
Four years ago today we flew with Bette Nash for her 60th anniversary at @AmericanAir. At 85 years old, Bette Nash is still flying and is the most senior and longest-serving flight attendant in the world. pic.twitter.com/D3wF7Vmje1
Bette bebas memilih mana-mana laluan udara yang digemarinya tetapi dia lebih memilih laluan penerbangan New York-Boston-Washington kerana memudahkannya untuk berada di rumah pada waktu malam bagi menjaga anak lelaki yang merupakan individu kurang upaya.
Apabila ditanya apakah nasihat yang akan diberikan kepada pekerja yang memilih kerjaya sebagai kru kabin, Bette berkata,
“To bring the human factor into it is the most important. Instead of technology, it’s humanology.”
IKLAN
Tambahnya lagi, selagi mempunyai kesihatan yang baik dan masih mampu, mengapa tidak dia masih lagi bekerja kerana ia sesuatu yang menyeronokkan. Malah, wanita ini telah melakukan Diamond Jubilee sama seperti Ratu Elizabeth.
Seorang lelaki Brazil yang berusia 100 tahun bernama Walter Orthmann juga telah mencipta rekod dunia Guiness untuk kerjaya paling lama dalam syarikat yang sama. Mereka menerima pengiktirafan yang sama dalam kerjaya yang dibina sejak berpuluh tahun lamanya.
Wah, memang kental semangat kedua-dua warga emas ini. Semoga kita juga terus bersemangat untuk bekerja bagi menjamin kehidupan yang lebih baik.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
https://www.youtube.com/watch?v=t8CUdP77dPE
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Jabatan Metrologi Malaysia (MET) mencatatkan 21 kawasan berada pada Tahap 1, iaitu dengan paras berjaga-jaga suhu mencecah antara 35 dan 37 darjah celsius.
Kawasan yang tersenarai termasuklah Chuping di Perlis; Kota Setar, Sik, Baling dan Kulim (Kedah); Hulu Perak, Kuala Kangsar, Kinta dan Batang Padang (Perak); Jerantut, Raub, Temerloh, Mara dan Bentong (Pahang); Hulu Selangor, Sepang dan Petaling (Selangor).
Selain itu, Port Dickson (Negeri Sembilan), Melaka Tengah (Melaka), Tangkak di Johor dan Kuala Lumpur.
Manakala, kawasan Pendang di Kedah berada di Tahap 2 (heatwave) iaitu suhu antara 37 dan 40 darjah celsius.
Gelombang haba ini dijangkakan berlarutan selama tiga hari berturut-turut dan diharapkan korang kurangkan aktiviti luar jika tidak mempunyai apa-apa urusan penting.
Ramai yang juga turut berkongsi tahap cuaca panas di tempat mereka.
Siapakah yang berisiko menghadapi masalah kesihatan ketika cuaca panas?
Semua individu berisiko mengalami masalah kesihatan ketika berhadapan dengan cuaca panas. Namun begitu, terdapat kumpulan tertentu yang lebih berisiko dan ini termasuklah:
Individu yang terbabit dengan kegiatan fizikal seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera dan lain-lain.
Individu dewasa (berumur 40 tahun keatas adalah 10 kali ganda lebih berisiko berbanding dengan orang yang lebih muda)
Kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah
Individu yang mempunyai masalah pernafasan dan jantung
Individu penghidap penyakit darah tinggi, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid
Risiko akan meningkat sekirannya korang memakai pakaian yang tebal dan ketat kerana ia menghalang panas keluar daripada penyejatan/pengeringan peluh.
So, hati-hati guys!
Tip-tip pencegahan
• Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti korang. Jangan tunggu rasa haus baru nak minum
• Minum minuman isotonik kerana boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh
• Hadkan aktiviti luar
• Berehat dengan kerap
• Mandi atau buka kipas angina untuk menyejukkan badan
• Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar
• Pakai topi atau payung besar
Paling penting, elakkan minum minuman berkafein, alkohol atau kandungan gula yang tinggi, membiarkan seseorang di dalam kereta yang bertutup dan bersenam dalam cuaca panas.
Apa yang akan terjadi pada masa akan datang, semua itu di bawah kuasa Ilahi.
Namun buat masa ini, pelakon dan Bintang Paling Popular 2019 iaitu Mira Filzah tidak mempunyai perancangan untuk berkahwin pada tahun 2020.
Bagi Mira, ura-ura untuk berkahwin itu tidak benar. Dia sama sekali tidak akan merahsiakan daripada pengetahuan umum sekiranya merancang untuk berkahwin.
“Apa-apa saja boleh berlaku pada tahun hadapan. Semua orang mengimpikan hubungan mereka akan berakhir dengan perkahwinan dan kebahagiaan.
“Buat masa ini masih belum ada perbincangan keluarga kedua-dua belah pihak,” katanya sekaligus meredakan khabar angin tersebut.
Apapun, kelibat Mira dalam busana perkahwinan yang tular adalah disebabkan pemilihannya sebagai muse untuk koleksi perkahwinan Rico Rinaldi 2020.
“Kerjasama Mira dengan Rico ini tidak ada kena-mengena dengan gosip akan berkahwin. Ini bukanlah petunjuk. Sudah lama Rico memujuk Mira untuk bekerjasama dan kami akhirnya bersetuju, maka terjadilah ini,” katanya.
Selain daripada koleksi perkahwinan, Rico Rinaldi juga mempersembahkan koleksi Cruise 2020 untuk sarungan semasa bercuti. Ia juga pada kami bersesuaian dijadikan pilihan kasual korang pada setiap hari.
Cer tengok beberapa lagi foto Mira daripada penggambaran Rico Rinaldi Bridal 2020 ini. Cantik kan!
Terus terasa macam nak kahwin! Hehe..
Untuk korang yang belum bersedia dan masih nak kekalkan duty sebagai bridesmaids tu, jom tengok tugasan yang wajib korang lakukan.
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tiada siapa yang tahu…
Pemain skuasy lelaki nombor satu negara, Ng Eain Yow mencipta sejarah tersendiri apabila menjuarai...