Siapa yang tak suka dengan makanan ringan. Dah jadi kebiasaan bila tengah buat kerja atau tengok TV, mulut tu mesti nak mengunyah.

Pernah tak korang terfikir tentang kandungan makanan ringan yang selalu korang ambil? Sama ada ia baik atau tidak untuk tubuh badan.

Nah, jangan tak ambil peduli langsung tentang perkara ini. Penting untuk korang tahu kandungan sebenar yang ada dalam setiap makanan yang diambil.

Ada beberapa produk yang telah disahkan merbahayakan kesihatan oleh KKM dan pastinya korang terkejut kerana makanan ini sangat popular dan sering dimakan.

Antara produk-produk tersebut adalah:

1. ASAM CELAGI SIRA BOTOL mengandungi siklamat (Kelantan)

IKLAN

2. ASAM MANGGA SIRA BOTOL mengandungi siklamat (Kelantan)

3. NATURAL DRIED SEAWEED mengandungi Kadmium (Perak)

Produk ini telah diambil sampel dan Analisa makmal mendapati mengandungi siklamat pemanis dan kadmium.

IKLAN

Siklamat adalah pemanis tanpa zat yg 30-50 kali manis daripada gula biasa. Manakala Kadmium, cemaran logam yang boleh ada secara semulajadi atau pencemaran dalam proses penyediaan makanan.

Siklamat juga boleh memberi risiko kanser Ia biasanya dapat memberi kesan jangka panjang terutama penyakit kanser.

Siasatan pihak KKM mendapati bahawa maklumat pengeluar produk ini adalah palsu.

IKLAN

Ha, korang mesti familiar dengan produk makanan ringan ni kan?

Orang awam yang mengesan produk ini dijual di pasaran dipohon tidak membeli dan perlu memaklumkan kepada Unit Keselamatan dan Kualiti Makanan, Pejabat Kesihatan Daerah Kemaman di talian 09-8504243 bagi tujuan rampasan dan pelupusan.

Walau bagaimanapun, amaran ini HANYA merujuk kepada BATCH dan PRODUK yang tertera sahaja yang khusus kepada produk yang dianalisa makmal. Produk lain atau batch yang berbeza adalah tidak berkaitan.

Namun begitu, korang dinasihatkan untuk tidak mengambil makanan seperti ini kerana ia tidak sesuai untuk kesihatan, terutamanya kandungan bahan pengawet, pemanis dan pewarna yg tidak diketahui statusnya.

Sumber: PQ Community