Beberapa minggu yang lalu viral di Tiktok dengan trend minum air klorofil yang berwarna hijau untuk mendapatkan kulit bersih dan cantik. Disebabkan itu, ramai yang telah mencuba air klorofil dan ada diantara mereka yang menceritakan ianya berkesan kepada kulit muka, dan ada juga yang mengatakan ianya tidak berkesan kepada mereka.

Sumber: Distractify

Kalau korang nak tahu sebenarnya klorofil ni adalah sejenis pigmen hijau yang kebanyakkannya terdapat dalam tumbuh-tumbuhan hijau. Ianya kaya dengan antioksidan dan vitamin, ianya juga kaya dengan khasiat yang baik untuk tubuh badan manusia.

Klorofil juga sangat penting untuk menjaga tumbuh-tumbuhan agar ianya sihat dan kekal berwarna ‘hijau’. Mengikut fakta sains sendiri, kita juga tahu yang ‘klorofil’ juga merupakan pigmen yang memberi warna ‘hijau’ pada tumbuh-tumbuhan.

Manusia boleh memperolehi klorofil daripada tumbuh-tumbuhan atau makanan tambahan khas. Dikatakan juga makanan tambahan khas lebih baik kerana klorofil tidak akan dapat bertahan dengan lama didalam sistem pencernaan manusia sehingga tubuh dapat menyerapnya dengan cukup.

Kalau korang nak tahu sebenarnya makanan tambahan ini dipanggil klorofilin, ianya mengandungi tembaga dan bukannya magnesium, tetapi nasib baiklah klorofilin ini mempunyai sifat yang serupa dengan klorofil.

IKLAN

Ini adalah antara manfaat sebenar klorofil kepada manusia:

1. Memperbaiki keadaan kulit

Ye! Betul lah apa yang dikatakan di Tiktok tu, yang kulit korang akan bertambah cantik dan makin berseri katanya. Klorofilin terbukti dapat mengurangkan keradangan pada kulit dan juga dapat menghalang pertumbuhan bakteria pada luka di kulit muka.

IKLAN

Kalau korang nak tahu, klorofilin juga dapat membantu menghilangkan jerawat ringan ke sederhana.

2. Menggalakkan penurunan berat badan

IKLAN

Rasanya rata-rata ramai wanita diluar sana jadi teruja bila baca ni kan? Ye betul! Klorofilin boleh membantu dalam mempercepatkan proses penurunan berat badan juga. Para saintis juga mengatakan yang suplemen klorofilin ini dapat menurunkan kadar kolesterol dalam badan.

3. Deodoran semulajadi

Mengikut hasil penyelidikan yang pernah dijalankan pada tahun 1940-an, klorofil dapat membantu memerangai bau badan, namun, hasil penyeledikan ini bercampur-baur sebenarnya. Menurut satu kajian yang dijalankan baru-baru ini terhadap seorang wanita yang menghidapi trimethylaminuria (sindrom bau hamis), telah mendapati yang klorofilin sebenarnya dapat mengurangkan jumlah trimethylamines.

Namun, korang kena beringat juga, setiap suplemen luaran yang diambil, jika diambil secara berlebihan ianya mungkin akan memudaratkan kesihatan korang. Antara risiko kesihatan yang korang boleh dapat ialah:

  • masalah pencernaan
  • cirit-birit
  • gatal dan sensasi terbakar (jika diguna secara topikal)
  • najis hijau, kuning, atau hitam yang boleh disalahanggap sebagai pendarahan gastrointestine

Jadi, pastikan korang tak ambil klorofil secara berlebihan ye. Tak semestinya kulit kita boleh jadi cantik hanya dengan penggunaan klorofil, minum air masak dengan banyak pun sebenarnya dapat membantu kita mendapatkan raut wajah yang glowing kerana didalam badan manusia, terdapat 60% kandungan air. Jadi, air adalah komponen yang sangat penting dalam tubuh badan manusia.