Sana sini rakyat Malaysia sudah mulai bising tentang tentang bil elektrik yang diterima agak tinggi semenjak bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang kemudian bersambung kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan terakhir Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang akan berakhir sehingga Ogos nanti.

Kalau diperhatikan di media sosial, rata-rata pengguna “bising” bila bil api mereka tinggi dan bukan seperti bulan-bulan biasa. Walau mengakui kipas dipasang 24 jam sehari namun ramai tertanya-tanya kenapa bil naik lebih 500 peratus dari kadar biasa dibayar.

Remaja percaya, ramai yang telah membuat pertanyaan dan aduan kepada pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan pastinya jawapan diperoleh, ianya adalah bil anggaran selama 3 bulan semasa PKP berikut pembaca meter tidak datang ke kediaman kita. Walau ramai tidak berpuas hati dengan peningkatan bil yang tinggi namun apa yang pasti ianya perlu dijelaskan juga kalau tidak mahu bekalan elektrik dipotong.

Namun perkongsian maklumat dari individu bernama Mat Apit di fbnya mengenai kadar bil ini ternyata ada kebenarannya. Ini kerana sebelum perkongsian dibuat, beliau telah berurusan dengan pegawai di TNB bagi mendapatkan penjelasan mengenai isu mengapa bil tinggi.

Ternyata bil yang tinggi adalah kerana kita dicharge pada kiraaan blok 3 iaitu RM0.5160 perkWh/kW di mana meter kita tidak di reset kembali ke kiraan blok 1 bersamaan RM0.2180 perkWh/kW seperti bulan-bulan sebelumnya. Rupanya setiap kali bacaan dibaca, meter kita akan direset semula pada kiraan blok 1 dan sebab itulah bil kita masih murah seperti sebelumnya. Namun disebabkan PKP sudah masuk lebih 80 hari bermakna, meter kita tidak direset dan ia mencecah pada kiraan blok 3.

Bacalah penjelasannya. Moralnya bukan semua orang mampu bayar bil yang melambung tinggi ini.


Itu hari dapat bil TNB tinggi.

Dengan nasihat yang baik dari Syafiq untuk aku tulis complaint, aku pun buat aduan kepada TNB dan dalam masa yang sama, aku up la satu pos sebagai tanda protes, dengan harapan, semakin ramai orang bercakap, kerajaan akan pandang isu ni dan ambil tindakan.

Masa aku karang ayat komplen tu, aku tengah marah sebenarnya.. Aku pun letak ayat, "..Bil saya terlalu tinggi dan tak munasabah.. Minta tolong hantar orang buat penerangan pada saya tentang bil eletrik tinggi ni.. Hantar lebih dari 2 orang, takut-takut kalau dia salah jawab, parang saya tiba-tiba terbang nanti.."

IKLAN

Tapi aku edit balik la bagi ayat muluk-muluk. Orang bertamadunkan tak mendahulukan emosi

Harini pegawai TNB hubungi aku dan beri penerangan.

Aku cakap, semua hujah dia aku boleh terima. Masalah PKP tak boleh keluar pergi baca meter, bahagikan purata penggunaan, bla bla bla.

Dia juga kata, sepanjang PKP orang duduk di rumah, dan penggunaan banyak. Ini alasan yang tak munasabah sebab isteri aku work from home dah dekat 2 tahun, makna kata rumah sentiasa ada orang, tapi bil maintain saja. Apa pula bila PKP ni tiba-tiba jadi mahal? Kalau pun penggunaan lebih, takkan sampai 600% peningkatan?

Aku bagitau pegawai tu, hujah kata waktu PKP orang duduk rumah sebabkan penggunaan tinggi tu semua alasan fatal yang kelakar.

Sebab sebenar yang buat bil eletrik naik mendadak adalah, bila dia buat bacaan selepas 3 bulan, penggunaan sudah masuk ke blok penggunaan ke-3 dengan harga 0.51/Kwh, sedangkan penggunaan sebelum-sebelum ni tak pernah sampai pun pada blok ke-3, jarang-jarang melepasi blok pertama, dan kalau lepas masuk blok ke-2 pun, sangat sedikit (rujuk gambar 1)

Bagi yang tak jelas, penggunaan elektrik TNB ni ada 3 blok.

IKLAN

200kwh pertama, harga sekian-sekian..
100kwh kedua, harga sekian-sekian (lebih mahal)
300kwh seterusnya, harga sekian-sekian (lebihh mahal lagi)

(Rujuk gambar 2)


Setiap kali pegawai datang baca meter dan bilkan penggunaan pada pelanggan, kos penggunaan tu akan reset balik kepada blok pertama.

Tapi bila PKP dan TNB tak hantr orang datang baca meter, bil penggunaan masuk blok ke-3, bacaan akan santak sampai maksimum. Itu la punca bil naik jadi gila.

Pegawai TNB tu kata apa yang aku cakap tu betul.Tapi ini polisi TNB. Memang cara baca meter macam tu.

Dan aku kata, polisi dan cara TNB tu adalah zalim, menekan, menindas pengguna, sedangkan PKP dek wabak Covid19 yang kita hadapi ini adalah unprecedented, tak pernah berlaku.

IKLAN

Kalau gitu, untung lagi TNB kalau kerajaan buat PKP sampai setahun. Selepas setahun, penggunaan blok ke-3 dah tentu lebih banyak, sebab bacaan penggunaan takkan reset ke blok pertama balik, selagi TNB tak datang bilkan kepada pengguna.

Manusiawi la mas bro.

Patutnya bagi la kiraan rata (sebab ia penggunaan 3 bulan sekaligus) kepada penggunaan eletrik melepasi blok ke 3 tu. Lebih merigankan dan sama-sama dapat manfaat. TNB dapat ambil kesempatan, pengguna dapat sedikit diskaun dek kerana TNB tak mai baca meter.

Tapi brader yang call tu memang gentleman.

Dia akui yang cara tu menyebabkan bil jadi melampau dan menindas pengguna. Tapi dia tak boleh buat apa, kerana dia bekerja ikut polisi. Kerajaan kena bercakap berkenaan 'benda' ni, supaya polisi TNB berobah.

Nahh. Sekarang jom kita sama-sama bercakap benda ni, viralkan, cucuk wakil rakyat anda suruh diorang bercakap pasal isu ni, supaya TNB ubah sikit polisi dan kita sama-sama boleh terima manfaat.
Kalau malas complain, cukup sekadar share tulisan saya ni, supaya lebih meluas lagi orang bercakap.

Kalau aku salah, aku sedia dibetulkan.

Sekian


.