7 Selebriti Popular Mati Bunuh Diri Akibat Depresi

14617

Berita kematian seorang selebriti Kpop, Suli yang juga merupakan bekas ahli kumpulan F(x) mengejutkan masyarakat dunia semalam.

Polis mengesahkan bahawa kematian gadis itu adalah disebabkan bunuh diri dimana dia menggantung diri di tingkat dua rumahnya. Difahamkan Sulli turut mengalami kemurungan sebelum ini.

10 Oktober lalu merupakan Hari Kesihatan Mental Sedunia. Masalah seperti depresi, stres, perubahan emosi dan rasa gelisah menjadi antara masalah kesihatan utama di dunia.

Depresi merupakan penyakit yang paling bahaya jika tidak dirawat dengan lebih awal. Faktor masalah ini mungkin daripada gangguan otak, pengalaman hidup yang negatif atau sedang menanggung masalah besar dalam hidup. Ia juga boleh mendatangkan kesan lebih parah kepada pesakit, iaitu sehingga ada yang sanggup membunuh diri.

Gambar hiasan

Ramai dikalangan selebriti yang mengalami masalah depresi dan mengakhiri hidup mereka dengan jalan bunuh diri.

Berikut kami senaraikan beberapa selebriti yang pernah menggegarkan dunia dengan berita kematian mereka.

1. Robbin Williams

Pelakon komedi ini dikenali sebagai seorang yang periang dan tidak nampak seperti mempunyai sebarang masalah. Namun, rupanya dia pun menderita masalah psikologi setelah didiagnosis menghidap Parkinson.

Robbin tidak dapat menerima keadaannya dan berasa sangat tertekan sehingga memutuskan untuk membunuh diri.

2. U;Nee

Selebriti wanita Korea ini juga ditemui mati gantung diri dirumahnya pada tahun 2007 kerana mengalami depresi terhadap populariti yang dikecapinya.
Popular sangat pun susah kan? Bikin stress.

3. Chester Bennington

Kematian vokalis Linkin Park, Chester Bennington yang ditemui mati dalam keadaan tergantung di kediamannya juga pernah menggegarkan industri hiburan dunia.

Penyanyi yang pernah terbabit dengan masalah dadah dan alkohol ini ada memberitahu bahawa dia pernah ingin cuba membunuh diri kerana didera sewaktu masih kecil.

Masalah  depresi yang dialaminya menjadikan dia nekad, lebih-lebih lagi selepas dua bulan kehilangan teman rapat, Chris Cornell  yang juga dipercayai mati bunuh diri.

4. Kurt Cobain

Vokalis kumpulan Nirvana, Kurt Cobain juga antara selebriti Hollywood yang memilih untuk bunuh diri di usia 27 tahun akibat masalah depresi. Cara dia bunuh diri juga agak tragis dengan menembak dirinya sendiri di rumah pada tahun 1994.

5. Lucy Gordon

Aktres Lucy Gordon yang pernah membintangi filem Spiderman 3 ini juga tewas dengan pengakhiran hidup kerana gantung diri di sebuah apartmen di Paris. Punca kematian juga dikhabarkan kerana depresi.

6. Jonghyun

Kejadian yang baru berlaku semalam sangat mengejutkan dan ia merupakan satu kehilangan buat peminat muzik K-Pop.

Jonghyun yang dilaporkan mati bunuh diri sebelum itu ada meninggalkan mesej kepada kakaknya,

“Sudah terlalu berat segalanya bagi saya. Tolong biarkan saya pergi. Beritahu semua orang yang saya menghadapi masa yang sukar. Ini adalah ucapan selamat tinggal yang terakhir saya,” tulis mendiang.

7. Sulli F(x)

Bekas ahli F(x) Sulli ditemui mati dirumahnya semalam dan mayatnya ditemui oleh pengurus aktres tersebut setelah dia gagal dihubungi sejak lewat petang kelmarin. Pihak polis daerah Seongnam mengesahkan kematian gadis berusia 25 tahun ini.

Kes bunuh diri telah diklasifikasikan secara menyeluruh oleh pakar psikiatri dunia sebagai penyakit mental. Ramai netizen yang menyelar perbuatan ini, tapi korang tahu tak sebenarnya masalah depresi bukanlah sesuatu yang boleh dianggap main-main?

The struggle is real guys. Bukan sebab tak jumpa doktor ke apa tapi cuma mereka tak boleh nak kawal depresi tu. Dah nama manusia, asal depress je mesti cakap gila.

Nah, jangan judge kehidupan orang lain kalau kita sendiri tak tahu apa yang mereka alami.