Jika kita memikirkan semua orang itu sama seperti kita, iaitu tidak akan mengambil hak orang lain khususnya di dalam kapal terbang, ternyata persepsi itu salah!.
Suatu ketika dahulu, pernah timbul isu beg penumpang yang diletakkan dalam perut kapal terbang “diselongkar” dan barang berjenama dicuri oleh pekerja syarikat penerbangan tetapi isu itu telah ditangani dengan cepat kerana ia boleh memberikan tangggapan buruk kepada syarikat penerbangan terbabit.
Tapi bagaimana jika “hand luggage” yang kita bawa naik ke atas kapal terbang dan kita rasakan selamat kerana dibawa oleh tangan kita sendiri tapi akhirnya dirembat oleh orang lain yang berpura-pura itu adalah barangnya?
Ternyata perkongsian video memaparkan seorang lelaki telah “tertangkap” kerana mengambil beg penumpang lain iaitu sebelum kapal terbang berlepas lagi.
Lelaki ini telah tertangkap kerana mencuri luggage penumpang lain ketika orang lain sibuk memasukkan beg ke dalam tempat simpanan barang. Rupanya wujud sindiketPolis dipanggil bagi membawa lelaki berkenaan turun dari kapal terbang
Hal ini telah menjadi viral dan mendapat perkongsian lebih dari 34k shares selepas pendedahan dilakukan oleh seorang penumpang yang mengalami masalah ini.
Menurut pemilik fb atas nama Faiz Mokthar, dia berkongsi pengalamannya menaiki kapal terbang MH0751 dari Ho Chi Minh ke Kuala Lumpur pada 15 Ogos lalu.
Selepas meletakkan hand luggagenya ke dalam tempat simpanan barang seperti biasa di barisan kedua (dalam begnya mengandungi laptop selain mata wang asing), dia duduk di tempat seperti tertera di tiketnya. Nasib baiklah seorang rakan kongsinya yang dudud bersebelahan perasan seorang lelaki telah mengambil begnya lalu diletakkan beg berkenaan di barisan ke empat, seolah-olah beg itu miliknya. Rakannya itu pantas menyuruhnya melihat sama ada beg itu adalah miliknya atau bukan. Dan bila dia membuka tempat simpanan barang itu untuk melihat begnya, ternyata begnya sudah hilang dari tempat simpanan asal.
Ads
Bila begnya sudah hilang, dia pantas menuju ke tempat lelaki berkenaan dan bertanya tentang hal ini. Memang benar barang miliknya sudah ada dalam poket lelaki berkenaan khususnya mata wang asing (Euro dan USD).
Seperti kata Faiz, apa yang paling dirisaukannya bila travel ke negara orang ialah pasport miliknya selain jika diletakkan dadah oleh golongan suka merembat ini. silap-silap kerana perangai orang lain, kita pula ke penjara. Pandai pulakkan pencuri ini ambil kesempatan bila orang sibuk-sibuk masukkkan beg dalam tempat simpanan beg. Yalah, kadang bukan satu beg kita bawakan, ada masanya beg plastik dan sebagainya. Semuanya kita nak sumbat agar tak menganggu penumpang lain khususnya yang duduk di kerusi hujung dan sebagainya.
Bila hal ini dilaporkan kepada pramugari yang bertugas, penumpang ini tak melawan pun. Mungkin sudah pasrah dirinya tertangkap kali ini. Semua urusan security dan lain-lain urusan dapat diuruskan dengan baik. Tapi disebabkan kejadian itu, kenalah tunggu beberapa jam kerana pencuri ini perlu dibawa turun dari kapal terbang.
Tapi apa yang menakutkan, berdasarkan maklumat yang diberitahu oleh pramugari, wujudnya sindiket mencuri hand luggage orang lain dan kejadian ini kerap berlaku dalam penerbangan dari China, Hong Kong dan Vietnam. Takutnyakan! Sila hati-hati ya, jangan kalut borak-borak sampaikan barang sendiri dirembat orang pun kita tak perasan.
Ads
Lebih teruk lagi kata pramugari, biasanya pencuri ini hanya membeli tiket sehala sahaja, sebagai contoh dari Hong Kong ke Kuala Lumpur. Mungkin modus operandi mereka begitu, iaitu merembat barang berharga penumpang lain, berpura-pura itu beg mereka sendiri dan kemudian “buat modal” dengan duit yang dapat untuk beli tiket lain.
Kalau dulu sebelum Air Asia perkenalkan tiket murah dan slogan Now Everyone Can Fly, kita tentu terfikir, hanya orang kaya sahaja yang boleh naik kapal terbangkan sebab tiket agak mahal, kena berbelanja di negara orang perlukan duit dan sebagainya. Tapi sekarang, lebih ramai yang suka melancong ke luar negara sebab harga tiket murah gile termasuk kos makan minum, hotel yang harganya tidak terlalu mahal khususnya ketika melancong ke negara-negara Asean.
Dalam berkongsi pengalamannya juga, Faiz mengakui kes kecurian ini dapat didepani dan ditangani dengan baik oleh semua krew Malaysia Airlines. Malah siap Ketua Pramugari Ms Mazlinda menawarkan diri membuat laporan polis atas kejadian yang berlaku. Malah mereka siap membuat pengumuman agar penumpang lain berhati-hati dengan kejadian kerana bimbang ada lagi anggota sindiket yang menaiki penerbangan sama.
Bayangkan, jika seorang rakannya tidak perasan begnya dirembat oleh orang lain? Masa yang sama, bila sibuk-sibuk turun biasanya orang sibuk mengeluarkan beg masing-masing dan cctv tentu tidak dapat merakam kejadian. Sebab itu sila hati-hati ya ketika memasukkan beg iaitu hand luggage kerana bukan seorang orang ada hati yang sama macam kita iaitu tak akan ambil barang atau beg orang lain.
So, sila hati-hati ya. Hand luggage pun belum tentu selamat kerana perangai manusia ini macam-macam. Memang leceh kalau yang hilang itu adalah PASPORT. Kalau duit boleh lagi la dicari, tapi kalau pasport hilang dan sudah tiba di negara orang, memang menangis dibuatnya kerana semua urusan percutian boleh jadi spoil.
Tiada apa yang lebih menyedihkan saat diuji dengan satu perpisahan abadi. Lebih menyebakkan, di saat akhir seorang suami, isteri tiada di sisi kerana turut terlantar sakit.
Kisah pasangan suami isteri yang sama-sama terlantar di unit rawatan rapi tular di media sosial. Ini kerana kedua-duanya dimasukkan ke unit rawatan rapi selain anak, Fitiya Ariana dua bulan turut diuji dengan masalah kesihatan.
Lebih menyedihkan di saat isteri, Fatin Atikah Munzahit, 26, baru keluar dari ICU ke wad biasa, diberikan, suaminya Aizameen Haqim Abd Razak yang juga pengidap asma kronik dan masalah paru-paru meninggal dunia kira-kira jam 1.47 tengahari tadi.
Aizameen, 27, dikatakan menghembuskan nafas terakhirnya di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Melaka. Hal ini disahkan oleh sepupu Fatin, Emmy Farhany Ahmad, 41di fbnya sebentar tadi.
Buat masa ini arwah masih di hospital lagi sementara menunggu untuk dikebumikan.
Ada scammer ambil kesempatan
Dalam pada itu, di fb miliknya, Emmy Farhany menyuarakan rasa kesalnya di atas sikap scmammer yang cuba mengambil kesempatan menyamar sebagai Fatin untuk meminta duit sedangkan Fatin sebenar masih lagi berada di hospital.
Jelas Emmy, ada “setan” menghantar satu pesanan kepadanya dan mengaku sebagai Fatin. Beritahu sudah menukar nombor dan mahu pinjam duit. Alasannya nak buat deposit beli telefon selain Maybank U tak boleh login.
“Hagak-hagak la wei, orang tu kata hospital lagi”, jelas Emmy menyuarakan rasa marahnya.
Masa yang sama Emmy bersyukur di saat scammer itu membuat onar, dia teringat untuk menelefon kakak kepada Fatin iaitu Fedziatul Aziera untuk mengesahkan hal ini.
Bila dimaklumkan yang Fatin tidak pernah menukar nombornya, dan bila dia membuat semakan, ternyata ia adalah nombor scammer.
Ternyata dalam orang diuji dengan kesusahan masih ada lagi insan tidak berhati perut cuba mengambil kesempatan. Memang kerja gila betul. Gambar : Fb Emmy Farhany
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Selain daripada teruja dengan The Avengers, Hell boy dan drama siri Korea, filem BU yang bakal menemui pemonton di pawagam pada 11 April sangat ditunggu-tunggu dari peminat filem industri melayu. Meskipun trailer filem ini tidak viral dan tidak mendapat sambutan luar biasa, filem yang penuh dengan mesej dan beremosi ini sesuai benar ditonton oleh semua lapisan masyarakat.
Filem yang berkisahkan beberapa individu yang melalui liku-liku kehidupan yang penuh dengan cabaran. Tentu sekali dalam sesebuah keluarga, akan wujudnya konflik yang membawa kepada keretakan rumah tangga. Jika kamu pernah menonton filem Sepi, Cinta dan Pulang, pasti kamu akan faham dengan genre filem ini.
Filem ini dimulakan dengan kemalangan yang melibatkan pelakon-pelakon utama, namun siapa mangsa yang dilanggar masih menjadi misteri sehingga minit terakhir filem ini.
Rashidi Ishak, Nadiya Nisaa dan Tia Sara merupakan sebuah keluarga yang mempunyai masalah dan jarang berkomunikasi. Berlainan pula dengan keluarga Dian P.Ramlee, Iedil Putra dan Mawar Rashid yang nampak bahagia namun sebenarnya banyak rahsia yang terpendam. Sementara Remy Ishak dan Nadia Brian yang inginkan sebuah keluarga besar, namun tidak punya rezeki. Tidak seperti filem melodrama yang lain, watak keluarga dalam cerita ini tiada kaitan antara satu sama lain.
Sesuai dengan nama BU, filem ini banyak mengetengahkan elemen kekeluargaan dan pengorbanan seorang ibu membesarkan anak, sehingga terpaksa mengetepikan cita-cita. Filem ini juga memperlihatkan bagaimana seorang ibu pempertahankan maruah anak yang bersalah. Watak yang dipikul oleh Dian P.Ramlee dan Nadiya Nisaa amat besar kerana ia merupakan inti kepada filem ini.
Menjadi seorang ibu bukan satu kerjaya yang mudah. Ia merupakan kerjaya sepanjang hayat. Berjayanya seorang anak adalah dari pengorbanan seorang ibu yang sentiasa menyokong dari belakang. Tentu kamu masih ingat bila mana kamu dalam kesusahan, ibu orang pertama yang akan backup kamu meskipun kamu salah! Hebat kan ibu? REMAJA nak ingatkan semua, hargailah pengorbanan ibu. Tanpa mereka siapalah kamu.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Saban hari kita mendengar tentang kesempitan yang dirasai oleh pihak Zoo Negara kerana mempunyai masalah kewangan bagi menyelenggara haiwan di dalam pusat simpanan tersebut.
Dianggarkan Zoo Negara memerlukan RM1 juta bagi menampung perbelanjaan termasuk makanan haiwan dan kos penyelenggaraan zoo.
Sebelum ini, Ustaz Ebit Lew telah pun turun padang bagi membantu haiwan-haiwan di Zoo Negara dengan membawa beratus kilogram daging dan bakul buah-buahan untuk diberikan kepada haiwan tersebut.
Namun kini, Zoo Negara memerlukan sukarelawan kerana pihak mereka sudah kekurangan pekerja. Hal ini telah dikongsi di laman Facebook Ukay Heights Communer yang merupakan ‘jiran’ kepada Zoo Negara dengan meminta jasa baik penduduk sekeliling untuk turut sama turun padang menjadi sukarelawan di sana.
Jelas mereka lagi, pihak Zoo Negara telah melakukan sehabis baik dan mereka tidak boleh sewenangnya menjual haiwan-haiwan tersebut kepada pihak zoo lain kerana tertakluk dengan peraturan WAZA.
Sebilangan besar haiwan-haiwan tersebut diserahkan oleh pemilik swasta atau dibawa ke Zoo Negara oleh Perhilitan berikutan serbuan di zoo atau pemburuan haram yang tidak berlesen. Haiwan di sana juga tidak boleh meninggalkan negara ini kerana terikat dengan peraturan dan tiada surat rasmi.
Pihak Zoo Negara telah membina tadahan air hujan sendiri dan menanam tumbuhan seperti tebu, pisang dan lain-lain untuk diberi makan kepada haiwan.
Bagi haiwan karnivor pula, mereka tidak boleh hanya makan ayam setiap hari kerana akan mengalami kekurangan nutrient. Jadi, pihak Zoo Negara juga perlu menyediakan daging rusa dan babi hutan bagi memberi makan kepada harimau di Zoo Negara.
Jika korang ingin menjadi sukarelawan di Zoo Negara untuk diberikan tugas-tugas seperti memberi makanan kepada haiwan dan membersihkan kandang haiwan, boleh hubungi terus Rescue Bencana Malaysia di talian:
• 019-3469800
• 017-2442466
• 017-8466574
Sekiranya korang seorang pencinta haiwan dan berkelapangan sepanjang tempoh PKP ini, mungkin korang boleh menyumbangkan tenaga bagi membantu kerja-kerja di Zoo Negara.
Bagi yang ingin membantu daripada segi kewangan pula, boleh terus hubungi pihak Zoo Negara untuk maklumat lanjut.
Sama-sama kita doakan agar kemelut ekonomi negara berakhir dengan segera kerana ia bukan hanya menjejaskan masyarakat, malah kehidupan haiwan-haiwan juga turut terkesan.
***
[UPDATE]: Pendaftaran sukarelawan sudah pun penuh. Terima kasih kepada rakyat Malaysia yg prihatin
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.