The struggle is real gais! 

Kebelakangan ini memang sering kali kita melihat isu berkaitan dengan kpopers (peminat Korea) dan non-kpopers ini. Malah, kadang-kadang boleh melarat sampai bergaduh jadinya.

Semuanya sebab peminat kpop ini mempertahankan penyanyi kesayangan mereka manakala non-kpopers ini melihatkan bahawa sikap kpopers ini seperti tidak munasabah sebab terlalu minat.

Tidak cukup sebab Kpop, peminat-peminat Kdrama juga turut sama menerima kecaman hanya kerana terlalu taksub melayan drama negara tersebut. Ada-ada je point korang nak bergaduh kan?

Selain itu, ramai juga rakyat Malaysia yang sering menjadikan Seoul, Korea sebagai destinasi pelancongan memandangkan ia murah dan sambil itu dapat cuci mata tengok ‘oppa-oppa’ di sana.

Namun begitu, tidak semuanya indah ya gais. Baru-baru ini, wanita ini yang hanya dikenali sebagai Nur Ellmira berkongsi di laman Twitter miliknya bagaimana dia dilayan teruk oleh warga Korea Selatan hanya kerana dirinya berhijab.

IKLAN

Lebih menakutkan apabila dia hanya seorang diri ketika itu, mujurlah dia cepat-cepat bertindak dan menelefon rakannya daripada terus diganggu.

“I was wearing hijab and me and my family were having a holiday so we went to Everland (Taman Tema). That time was during winter so the weather was really cold. I’m planning to ride this roller coaster w my bro but he didn’t want to coz he said it was so damn cold.

“I don’t want it to be a waste coz it was my first time going to Everland and I queued alone. While when queuing, I heard this one Korean group kept looking at me from up to down. I was like really uncomfortable so I was like keep saying eww eww. Then I got an idea.

IKLAN

Selain dia, terdapat juga kes dimana dua warga asing ini diserang di dalam sebuah tandas awam hanya kerana bertanyakan tisu kepada warga Korea Selatan ini. Lebih menyedihkan apabila setibanya di balai polis, warga asing itu dipandang seolah-olah mereka yang bersalah.

IKLAN

Namun begitu, tidak semua orang di sana itu tidak baik. Ada juga netizen yang berkongsi pengalaman mereka dibantu oleh masyarakat sewaktu berada di sana.

Wow! Kadang-kadang nasib orang itu berbeza, yang nasib baik memang seronok pengalaman dia sewaktu di negara orang tapi kalau nasib tak baik tu memang macam-macam dugaan terjadi.

Hopefully, semua ini dapat dijadikan iktibar. Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, lebih baik di negara sendiri kan?