Pada setiap tahun, 1 Disember akan kekal menjadi tarikh istimewa bagi penduduk dunia memperingati Hari Kesedaran Aids.
Jika pada tahun-tahun sudah, banyak negara yang akan mengiikuti perbarisan atau perhimpunan khas bagi menyokong kempen kesedaran ini. Namun disebabkan oleh situasi pandemik yang sedang mempengaruhi norma sedunia, 1 Disebmber semalam disambut dalam kesederhanaan secara atas talian saja.
Apa yang mengejutkan kami adalah peningkatan mendadak terhadap kes positif HIV di kalangan remaja disebabkan oleh penggunaan aplikasi temu jodoh ataupun ‘Mobile Dating Apps’ serta ‘Internet Dating’.
Seperti yang korang ketahui, ramai remaja sekarang yang memilih untuk bertemu dengan pasangan mereka menerusi aplikasi online.
Ads
Walaupun ia tidak salah (dan jujurnya, lebih menjimatkan masa), masih ramai remaja yang menyalah gunakan kemudahan aplikasi ini untuk menjalinkan hubungan seksual secara rambang.
Data yang dikeluarkan oleh Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menjelaskan perkembangan yang membimbangkan ini. Kata mereka, penggunaan aplikasi telah menjadi faktor utama ramai lelaki muda berorientasi homoseksual di rantau Asia Pasifik meningkat.
Kajian yang dilakukan selama 2 tahun itu mendapat penggunaan aplikasi ini membuka peluang untuk anak muda ‘mencuba’ hubungan seks secara kasual dan ‘spontaneous’ tanpa komitmen. Ada yang bertindak berani menghantar gambar bogel dan juga melakukan sesi panggilan video. Ini sekaligus meningkatkan keinginan untuk melakukan seks secara kasual.
Selain lelaki homoseksual, golongan lain yang kerap berdepan dengan kemungkinan postif HIV ini ialah mereka yang terlibat dalam hubungan seks di tempat kerja, golongan yang mengambil dadah dengan suntikan jarum dan golongan transgender muda.
Lantas, PBB kini akan berkolaborasi bersama para pengelola aplikasi ini untuk memberi kesedaran lebih mengenai bahana hubungan seks kasual menerusi link ke laman web berinformasi dan sebagainya.
Ads
*
Bagi korang yang pernah menggunakan aplikasi ‘Mobile Dating”, pastinya korang familiar dengan pengguna yang sering meminta foto tidak senonoh dan ingin melakukan hubungan sulit.
Sekiranya ia berlaku, apa yang harus korang lakukan?
Siapa sangka, seorang pelajar aliran Sastera yang hanya memperoleh 2A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mampu mengubah nasib dan muncul sebagai pelajar terbaik dalam bidang Kejuruteraan di sebuah universiti ternama di Amerika Syarikat?
Itulah kisah inspirasi Zul Hakim, anak muda luar biasa yang membuktikan bahawa keputusan peperiksaan bukanlah penentu mutlak masa depan. Semangat juang yang tinggi, minat yang mendalam serta kerja keras yang berterusan telah membuka jalan kejayaan buat dirinya.
Pelajar tajaan MARA
Apa yang lebih mengagumkan, perjalanan beliau bukanlah bermula dari landasan yang mudah. Bermula sebagai pelajar aliran sastera dengan hanya 2A dalam SPM, semua permohonan beliau ke universiti awam ditolak.
Namun, beliau memilih untuk bangkit dan mencuba laluan TVET dengan menyambung pengajian Diploma di German-Malaysian Institute (GMI) dalam bidang Kejuruteraan Teknologi Mekatronik.
Ia merupakan satu bidang yang bukan sahaja teknikal, malah memerlukan penguasaan sains dan matematik yang tinggi.Pada tahun 2021, beliau berjaya menamatkan pengajian di GMI dengan keputusan cemerlang dan kemudiannya menerima tajaan MARA ke luar negara.
Universiti terbaik dunia dalam bidang kejuruteraan
Berbekalkan cita-cita yang besar, beliau adalah memilih Purdue University yang merupakan antara universiti terbaik dunia dalam bidang kejuruteraan, sebagai tempat menimba ilmu dan mengembangkan bakat.
Sepanjang pengajian, beliau bukan sahaja menunjukkan kecemerlangan akademik, malah terlibat aktif dalam pelbagai projek teknologi berimpak tinggi seperti pembangunan exoskeleton pintar dengan sensor daya dan sudut.
Beliau juga dipilih sebagai Teaching Assistant untuk kursus Lean Six Sigma dan diberi penghormatan mewakili universiti dalam Tech Expo Purdue bagi membentangkan hasil inovasi kepada pihak industri dan akademia.
Kejayaan beliau menamatkan pengajian lebih awal iaitu pada Spring 2025, berbanding jangkaan asal Fall 2025, serta dianugerahkan Golden Honor Cord iaitu merupakan lambang kecemerlangan akademik tertinggi.
Kesimpulannya, setiap orang mempunyai potensi dan jalan tersendiri. Kejayaan tidak datang dalam bentuk yang sama untuk semua orang. Apa yang penting ialah kesanggupan untuk mencabar diri, menerima kegagalan sebagai pelajaran, dan terus melangkah walaupun perlahan.
Jika Zul Hakim mampu melakukannya, anda juga mampu mencipta kisah kejayaan anda sendiri.
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Sebelum ini, Kementerian Kesihatan (KKM) telah melaksanakan pemberian vaksin COVID-19 untuk kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun bermula Februari ini dan tempahan janji temu vaksinasi tersebut telah pun dibuka secara berperingkat sejak 31 Jan lalu.
Pengambilan vaksin ini dilihat sebagai salah satu langkah untuk mengekang penularan virus tersebut sekaligus mampu menurunkan tahap jangkitan dalam kalangan masyarakat.
Namun, bagi mengelakkan pembaziran vaksin yang perlu digunakan sebelum enam bulan ia dikeluarkan, tarikh tamat harus ditetapkan. Program Vaksinasi COVID-19 kepada Kanak-kanak (PICKids) akhirnya mengambil keputusan untuk tidak akan lagi beroperasi atas sebab pembaziran mulai 16 May 2022.
Timbalan Menteri Kesihatan I, Dato’ Dr Haji Noor Azmi Ghazali menyatakan bahawa tarikh ini sudahpun ditetapkan oleh Jawatankuasa Bertindak Imunisasi COVID-19 Kanak-Kanak(CITF-C) kerana jumlah kanak-kanak yang mengambil vaksin tidak ramai.
Bagi mengelakkan pembaziran vaksin yang perlu digunakan sebelum enam bulan ia dikeluarkan, tarikh tamat harus ditetapkan.
Bawa Anak-anak Sebelum 15 Mei
Jadi, Ibu bapa disarankan membawa anak-anak mereka berumur lima tahun ke 12 tahun untuk divaksinasi boleh pergi ke PICKids sebelum 15 May.
Sumber: Twitter
“Selepas tarikh ini, vaksin Covid-19 kanak-kanak jenis Comirnaty tidak lagi ditawarkan di mana-mana fasiliti kesihatan awam dan swasta di Malaysia, manakala bagi vaksin Coronavac pula hanya boleh diperoleh dengan bayaran di fasiliti swasta.
“Bagaimanapun, keputusan ini tidak membabitkan vaksinasi bagi kanak-kanak yang lahir pada tahun 2017 dan belum mencapai usia lima tahun 15 Mei 2022,” katanya
Tambahan lagi, CITF-C bersetuju untuk membuat pindaan pada Borang Persetujuan Suntikan Vaksin Covid-19 untuk Kanak-kanak bawah 18 tahun.
Borang yang sudah diubah tidak akan ada lagi klausa ‘Saya bertanggungjawab ke atas risiko yang mungkin berlaku kepada kanak-kanak akibat keputusan/tindakan saya ini kerana manfaat vaksin adalah jauh lebih baik daripada kesan sampingannya”.
Jadi apa tunggu lagi pergi bawa adik atau anak sedara korang cepat-cepat sementara tengah percuma ni!
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
AirAsia melakar satu lagi sejarah penting dalam industri penerbangan negara apabila mengumumkan polisi seragam baharu yang lebih inklusif, membenarkan kru kabin wanita memilih untuk...