Minggu lalu kecoh di media sosial apabila kenyataan media Kementerian Pengajian Tinggi telah menangguhkan pendaftaran fizikal bagi kesemua pelajar IPT secara mendadak. Ramai yang menyuarakan rasa marah kerana rata-rata daripada mereka sudah pun membuat persediaan, termasuklah bayaran rumah sewa dan kos pengangkutan ke universiti.

Walau bagaimanapun, Malaysia Airlines Bhd. (MAS) dan AirAsia Bhd. serta dua syarikat bas ekspres telah memberi kelonggaran terhadap penukaran tarikh perjalanan kepada pelajar yang terlibat dengan pengangguhan kemasukan ke IPT ini.

Mas telah memaklumkan pengecualian caj tambahan bagi penjadualan semula tiket penerbangan untuk tempoh setahun daripada tarikh pembelian.

Manakala, AirAsia turut menyediakan kemudahan pertukaran tarikh perjalanan tanpa had untuk laluan yang sama bagi pelajar dan ibubapa mereka sebelum 31 Disember 2020. Mereka yang mahu menukar tarikh perjalanan boleh berbuat demikian dengan menghubungi IPT masing masing bagi mendapatkan cara melakukannya.

IKLAN

Bagi pengangkutan darat pula, dua syarikat bas ekspress, Sani Express dan Ekspres Perdana turut memberi kelonggaran kepada pelajar yang terjejas bagi mengangguhkan atau menjadual semula perjalanan mereka ke IPT masing-masing.

Sani Express memberi kelonggaran itu bermula 3 Oktober hingga 31 Disember dengan perlu memaklumkannya menerusi Whatsapp di talian +0619-2685050 atau +6019-6279129 atau merujuk ke kaunter syarikat yang berdekatan dengan melampirkan pengesahan identiti pelajar dan surat rasmi penangguhan kemasukan IPT.

Sementara itui, bagi penumpang Ekspres Perdana, mereka perlu memaklumkan permohonan penangguhan kepada pengurusan syarikat melalui Whatsapp di talian +60148128000 atau merujuk di kaunter syarikat yang berhampiran.

IKLAN

Pelajar juga dikehendaki melampirkan pengesahan identiti pelajar dan surat rasmi penangguhan daripada IPT masing-masing.

Dengan adanya inisiatif seperti ini diharap sedikit sebanyak dapat meringankan beban para pelajar yang terkesan dengan keputusan mendadak ini.

IKLAN

Bukan hanya syarikat gergasi di Malaysia yang prihatin dengan nasib pelajar IPT ini, malah boleh dikatakan ramai individu luar yang turut menghulurkan bantuan bagi pelajar yang memerlukan.

Begitulah sikap rakyat Malaysia yang sentiasa prihatin terhadap satu sama lain. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Sumber: Malaysia Gazette