Dah masuk tahun 2018 ni mesti macam-macam azam yang nak dicapai dengan semangat baru. Selain kurus, impian menabung pun menjadi salah satu azam popular setiap tahun.

Cuma, biasalah tak semua apa yang kita hajati tu terlaksana. Sebab apa? Diri sendiri yang tak mahu berusaha dan hanya hangat-hangat tahi ayam.

Walau bagaimanapun, mungkin ada segelintir daripada kita yang sebenarnya masih kurang tahu tentang bagaimana strategi atau cara mudah untuk menyimpan wang sendiri. Tak perlu nak melabur ke dalam bank, hanya guna tabung je pun dah boleh kumpul sehingga lebih kurang RM4,000 setahun.

Nak tahu macam mana caranya? Jom kita lihat bagaimana Eiyoi Amer ini berkongsi tip menabung di laman Facebooknya untuk memberikan inspirasi buat semua.

RM 5.00

 

 

Matlamat: Masukkan setiap kali ada RM5

Disiplin: Wajib (anggap RM5 tu tak ada nilai)

Jumlah tabung penuh: 3

Jumlah wang terkumpul: RM1490

RM 10.00

 

 

IKLAN

Matlamat: Masukkan jika RM 10 lebih empat keping dalam dompet

Disiplin: Wajib

Jumlah tabung penuh: 1

Jumlah wang terkumpul: RM820

RM 1.00

 

Matlamat: Masukkan setiap hari RM1 termasuk hari cuti

Disiplin: Wajib

Jumlah tabung penuh: 6

IKLAN

Jumlah wang terkumpul: RM800

RM 1.00 (Jika ada)

 

 

Matlamat: Masukkan RM 1 sebanyak mana yang ada

Disiplin: Jika ada

Jumlah tabung (tin) penuh: 1

Jumlah wang terkumpul: RM320

 

IKLAN

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih kan?

 

RM 5 = RM 1490.00

RM 10 = RM 820.00

RM 1 (Wajib) = RM 800.00

RM1 = RM 320.00

Syiling 10 sen – 20 sen = RM 81.00 (tiada dalam gambar)

Syiling 50 sen = RM 510.00 (tiada dalam gambar)

JUMLAH: RM 4021.00

 

Ini antara tabung-tabung yang digunakan

 

Perkongsian ini bukanlah nak menunjuk-nunjuk atau bersikap riak. Sebaliknya, hanya nak memberikan inspirasi dan usaha ini perlu dilakukan secara berterusan. Barulah segala matlamat tercapai dan akhir tahun nanti, boleh la kira koleksi anda pula.