Semalam hangat di media sosial berikutan seorang Pakar Perunding Perubatan & Nefrologi, Dr Rafidah Abdullah yang menulis kebenaran tentang bagaimana media salah lapor tentang nama penyakit Parathyroid TIDAK SAMA dengan thyroid sehingga mendatangkan “igauan ngeri” kepada masyarakat.
Kebarangkalian “bahasa” digunakan agak terbuka, ramai di kalangan ahli keluarga pesakit berbahas mengenainya di saat keadaan pesakit iaitu Puan Liyana yang sedang kritikal ketika ini selepas menjalani pembedahan selepas sekian lama menahan derita.
Hari ini juga di kebanyakan medium facebook, ramai doktor-doktor yang memberi sokongan kepada rakan sejawat mereka kerana sememangnya terdapat perbezaan penyakit ditulis dengan nama penyakit sebenarnya.
Teguran mengenai artikel ini semalam mencetuskan konroversi di kalangan netizen yang berbahas mengenainya
Baca kisah sebenarnya nama “penyakit” yang mencetuskan kontroversi ini hasil tulisan Nephrologist Dr Fadh Zakaria dari Hospital Serdang. Semoga infonya mampu memberi manfaat dan tiada lagi salah lapor berlaku.
Sudah lama saya tidak menulis. Terlalu sibuk memberi ceramah tentang bahaya suplemen kepada masyarakat. Tetapi kali ini saya akan menulis tentang penyakit paratiroid, yang biasanya meyerang pesakit- pesakit dialisis.
Setiap orang mempunyai mempunyai kalenjar paratiroid (PTH) (3-5 biji) yang biasanya terletak di belakang kalenjar tiroid. Kalenjar PTH dan kalenjar tiroid adalah dua kalenjar yang berbeza tetapi sangat penting fungsinya pada tubuh manusia. Rujuk gambar dari internet untuk visual yang lebih tepat.
Gangguan fungsi pada kedua-dua kalenjar memberi manifestasi berbeza, walaubagaimanapun untuk pesakit dialisis, kalenjar PTH adalah sangat penting untuk kawalan beberapa unsur dalam badan.
Ads
Apabila seseorang itu telah menjalani rawatan dialisis, pelbagai unsur dalam badan akan berubah metabolismenya. Kesemua metabolisme unsur-unsur ini berkait rapat dengan rawatan dialisis itu sendiri, cara pemakanan dan ubat-ubatan pesakit.
Kalenjar PTH (paratiroid) ini mengawal metabolisme kalsium, fosfat dan hormon IPTH yang sangat penting untuk struktur tulang kekal. Sekiranya berlaku ketidakseimbangan dalam kawalan unsur-unsur ini, tulang boleh menjadi rapuh, memendek dan akan berlaku pembentukan tulang lembut yang tumbuh di kawasan tidak sepatutnya (contoh di tulang rahang, langit-langit dan beberapa tempat lagi yang tidak di duga dek akal!).
Tulang lembut ini dipanggil ‘Brown’s tumour” (gambar dari internet) yang amat sukar dibuang sekiranya keseimbangan unsur kalsium, fosfat dan hormon IPTH tidak dikawal sempurna.
Ads
Pakar buah pinggang sentiasa menyarankan pengambilan diet rendah fosfat kepada pesakit untuk mengelakkan perkara ini berlaku. Kami juga akan membekalkan pesakit dengan ubat pengikat fosfat (Phosphate binder) untuk memastikan fosfat sentiasa dalam kawalan.
Tetapi banyak pesakit yang tidak faham tentang hakikat ini dan menganggap kami sengaja tidak mahu pesakit makan sedap dan sentiasa bagi ubatan yang berbakul-bakul. Kami sayang pesakit kami, kerana itu kami sangat kisah dan busy body dengan body anda!!!
Sekiranya kalenjar PTH didapati sukar lagi dikawal, maka selalunya pakar buah pinggang akan menasihatkan pesakit untuk membuang kalenjar ini sementara ubat masih boleh mengawal penyakiti.
Walaupun selalu digerunkan dengan istilah “potong leher”, pembedahan kalenjar PTH adalah selamat, dan berisiko sederhana. Sudah pasti pakar buah pinggang akan memastikan setiap pesakit mereka akan selamat sebelum dan selepas pembedahan, dan sudah pasti langkah sewajarnya akan diambil untuk mengurangkan komplikasi.
Ads
Mereka yang tidak mahu menjalani pembedahan di peringkat yang dinasihatkan, janganlah memohon pembedahan dijalankan apabila komplikasi penyakit kalenjar PTH telah menimpa anda – tulang mereput, badan memendek, tulang paru2 mengecut, wajah berubah dan sebagainya – kerana bila ini semua berlaku, risiko pembedahan akan menjadi super tinggi!!!
Tidak banyak pakar bedah atau pakar bius sanggup mengambil risiko ini. Biasanya apabila berlaku komplikasi dari penyakit kalenjar PTH ini, ubat sudah tidak berjaya mengawal penyakit lagi.
Pesakit dialisisku, tepuk dada tanyalah selera!! Kami bukan kejam, kami faham penyakit anda…. kami hanya mahukan yang terbaik untuk anda!!!
Walaupun beliau sudah menegaskan bahawa penangguhan tersebut tidak valid dengan peminjam yang gajinya sudah mencecah RM4,000 ke atas, kami berpendapat bahawa besar kemungkinan ramai para peminjam yang akan mengambil kesempatan untuk sengaja ‘buat-buat terlupa’ untuk melangsaikan hutang pinjaman sedangkan mereka mampu.
Dalam ucapan oleh Ketua Pemuda PPBM iaitu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman semalam yang menyentuh mengenai isu tersebut, beliau juga sependapat dengan Menteri Pendidikan tersebut. Kata beliau, Walaupun gaji peminjam tidak mencecah RM4,000 sebulan, mereka masih bertanggungjawa untuk menyelesaikan hutang.
Janganlah pula kelonggaran tersebut disalah guna untuk bercuti, memiliki telefon bimbit mahal dan sebagainya. Jelaskan dulu hutang tersebut kerana itu adalah satu tanggungjawab.
Namun, adakah remaja dan belia negara ini bersikap sepositif itu?
Atau adakah mereka akan bersikap lebih acuh tak acuh selepas ini dan lebih berat tangan untuk membeyar semula?
Tinjauan REMAJA terhadap followers kami di Instagram nampaknya menjawab persoalan tadi, mereka rata-rata bersetuju bahawa pinjaman tetap adalah pinjaman. Ia adalah satu tanggungjawab.
@zulhusnyzulkaflyConfirm susah dah nak buat pinjaman PTPTN lepas ni. Terima kasih generasi terdahulu.
@shazana_aris Saya sarankan MB untuk mansuhkan kos perkhidmatan dalam PTPTN tu. Follow macam MARA tiada kos perkhidmatan atau interest.
@bonda_rnr Tak setuju (dengan penangguhan ini). Kalau nak tunggu gaji RM4k ke atas sampai bila? Kalau menganggur bertahun-tahun makin lama pulak nak tunggu hutang langsai. Bukan ke ni duit negara juga?
@danishdayana_ Hhm pandai pinjam pandai lah bayar. Masa mula-mula nak pinjam dulu muka seposen je kan, tapi bila dah habis study terus lupa pernah pinjam, bangga update pergi overseas dan shopping sakan.
@faznur_mim Bayar tetap kena bayar, tapi faedah tu harapnya dikurangkan.
@muhd.rdwn Terima kasih sebab hapuskan senarai blacklist tapi kalau boleh hapuskan juga interest kerana itulah sebab utama pelajar terbeban nak bayar. Yang penghutang pun kena ambil peranan bayar selagi mampu. Takut je dekat dunia tak berkat, dekat akhirat kena soal.
Nampaknya, majoriti remaja di Malaysia masih punya kesedaran. Namun apa yang diminta oleh mereka adalah untuk menghapuskan kadar bunga dan kadar cas servis yang dilihat semakin tahun semakin meningkat. Itu menjadi punca mereka masih terbeban untuk membayar PTPTN.
Itu juga menjadi punca mereka seolah-olah give up untuk menjelaskan hutang kerana baki pinjaman dilihat tidak juga turun-turun walaupun sudah beribu Ringgit digunakan untuk membayar kembali.
Apa pendapat korang?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Tragedi menimpa lima remaja yang mencari wang saku ketika musim cuti sekolah seharusnya menjadi iktibar buat para majikan.
Biarpun mereka hanyalah remaja yang mahu mencari duit tambahan tapi apabila dimaklumkan bahawa premis perniagaan di Taman Perindustrian Maju, Jelapang, Ipoh ini tiada lesen menyimpan bahan letupan, ia seharusnya menjadi iktibar bagi semua pihak.
Benar, ajal maut di tangan Allah taala tetapi apa yang terjadi juga harus diberi perhatian serius kerana keluarga yang kehilangan anak pastinya akan merasai trauma dan kesedihan berpanjangan.
Sesuatu yang mengejutkan, dalam satu sidang akhbar semalam, polis mengesahkan kebakaran sebuah premis di kawasan perindustrian Jelapang Maju adalah berpunca daripada bahan letupan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Senior Asisten Komisioner Yahya Abd Rahman berkata siasatan polis kini menjurus kepada kaitan unsur jenayah iaitu bunuh tanpa niat.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Senior Asisten Komisioner Yahya Abd Rahman berkata, ia berdasarkan serpihan bahan letupan iaitu mercun yang ditemui bertaburan di hadapan premis sebaik letupan berlaku.
Menurutnya, letupan berkenaan menyebabkan enam mangsa yang terperangkap itu ditemui dengan kesan terbakar dan lecur yang teruk.
“Ada enam lelaki ditemui meninggal dunia di tingkat satu bangunan ini, namun identiti masing-masing belum dapat dikenal pasti sama ada pemilik atau pekerja kerana semuanya rentung menunjukkan kesan letupan yang agak kuat,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.
Letupan kuat ini boleh kedengaran sejauh 150 meter diikuti percikan seperti umpama pertunjukan bunga api
Beliau berkata, siasatan polis kini menjurus kepada kaitan unsur jenayah iaitu bunuh tanpa niat.
“Berdasarkan semakan rekod, premis yang beroperasi lebih 10 tahun ini tidak mempunyai lesen untuk menyimpan bahan letupan.
“Yang dilesenkan hanyalah premis bersebelahan, namun kita tidak pasti sama ada kedua-dua premis ini ada kaitan atau dimiliki pemilik yang sama,” katanya.
Mohammad Nor Ikram (dua, kiri) dan Mohd Ekmal (dua, kanan) terkorban dalam kejadian kebakaran semalam
Yahya berkata, pihaknya akan mengambil keterangan seorang saksi dipercayai pekerja syarikat itu yang ketika kejadian berada di luar premis.
“Siasatan kini dijalankan mengikut Seksyen 304 Kanun Keseksaan iaitu cuai hingga menyebabkan kematian,” katanya.
Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri, Sayani Saidon berkata, kesemua mangsa ditemui di tingkat satu bangunan itu dalam keadaan bergelimpangan di tiga lokasi berasingan.
“Dua ditemui berhampiran tangga dipercayai cuba menyelamatkan diri, dua di dalam bilik air dan dua lagi mangsa di ruang bilik kerja,” katanya.
Menurutnya, letupan-letupan kecil masih berlaku ketika operasi menyelamat dijalankan sebaik menerima panggilan pada jam 1.55 petang.
“Sebaik tiba, kebakaran telah merebak hingga 70 peratus, pemadaman mengambil masa apabila ada ‘fire load’ yang tinggi.
“Operasi dijalankan 20 pegawai bersama 18 anggota dari Balai Bomba Meru Raya dibantu Balai Ipoh dan Pasukan Bomba Sukarela Pekan Bharu berjaya mengawal kebakaran daripada merebak,” katanya.
Sayani berkata, hasil pemeriksaan di bahagian atas bangunan itu mendapati, terdapat banyak sisa bahan letupan.
Sumber :- SINAR HARIAN
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Boleh dikatakan apa sahaja yang ditayangkan di dalam k-drama akan menjadi ikutan masyarakat di negara kita.
Hebat penangan k-drama ni!
Kalau korang mengikuti k-drama ‘Drama Crash Landing On You’ mesti korang terliur melihat pelakon-pelakonnya menikmati ayam goreng dengan begitu menyelerakan sekali.
Sebut saja pasal ayam goreng, boleh dikatakan semua orang suka makan. Tak kiralah anak kecil ataupun yang dewasa. Sebenarnya ada macam-macam cara nak goreng ayam ni selain menggoreng dengan kunyit macam kita biasa buat.
So, kali ini apa kata kita try buat sendiri korean fried chicken ni.
Ini resepi dari Chef selebriti Filipina, Erwan Heussaff berkongsi resepi ayam goreng Korea ala ‘CLOY’!
Bahan-bahan yang perlu disediakan:
Ayam
1 x 1.5-2.5 kg keseluruhan ayam atau setara dalam potongan ayam lain
1 cawan susu
1 cawan serbuk goreng untuk adunan
1 cawan serbuk goreng untuk celup
Serbuk Goreng
1 cawan tepung jagung atau tepung kentang
1 cawan tepung
1 sudu besar serbuk penaik
2 sudu besar garam
2 sudu besar serbuk bawang putih
2 sudu besar serbuk bawang
1 sudu kecil msg (pilihan)
Perasa
1/3 cawan air soda (pengganti vodka) – pilihan
1.2 sudu besar garam
2 sudu kecil lada hitam
1/2 cawan air
1/3 cawan (75g) sos tomato
1/4 cawan (45g) gochujang
3 sudu besar kicap
1/2 cawan (65g) bawang putih cincang
3 sudu besar (15g) serbuk lada merah halus
1/3 cawan (50g) gula perang
Sos
1/2 cawan air
1/3 cawan (75g) sos tomato
1/4 cawan (45g) gochujang
3 sudu besar kicap
1/2 cawan (65g) bawang putih cincang
3 sudu besar (15g) serbuk lada merah halus
1/3 cawan (50g) gula perang
Cara menggoreng ayam:
1. Potong keseluruhan ayam menjadi sekitar 20 ketul. Erwan kelar ayam bahagian paha untuk memastikan ia masak sama rata.
2. Dalam mangkuk besar, rempahkan ayam dengan garam, lada hitam dan air soda. Tutup dan ketepikan ayam sekurangnya enam jam (biar marinate sebati).
3. Dalam mangkuk lain, satukan tepung, garam, serbuk bawang putih, serbuk bawang, tepung jagung dan serbuk penaik. Ketepikan.
4. Untuk sos, dalam kuali, panaskan minyak dan goreng bawang putih yang dicincang halus, sebelum menambah sos tomato, gochujang, kicap dan gula perang. Biarkan mendidih. Masa ini, anda boleh letak sukatan ikut citarasa masing-masing.
5. Setelah ayam marinate sebaiknya, masukkan susu dan sedikit serbuk goreng dalam mangkuk yang sama. Ia akan terasa “tebal” seperti adunan pancake. Seterusnya, salutkan setiap kepingan ayam dengan campuran tepung kering.
6. Goreng ayam secara double fry. Untuk menggoreng yang pertama, pastikan minyak anda pada suhu 150 darjah celcius. Berhati-hati, letakkan ayam anda di dalam – jangan terlalu banyak tak nak overcrowded. Ia mesti dimasak sepanjang 10 minit. Potongan yang lebih kecil akan masak lebih cepat. Biarkan berehat selama kira-kira 15 minit, minyak panas dan goreng lagi.
7. Anda boleh makan rangup tanpa sos atau dengan sos. Terpulang.
Amacam, senang kan? Dah buat nanti jangan lupa bagi kami sikit. Hiks!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.