Kak Zaihani Muat Naik Permohonan Maaf Terbuka, Netizen Terima Ke Tak?

364

 

Selepas insiden ‘peha melimpah kiri dan kanan’ semalam,

hari ini Zaihani M Zain melahirkan permohonan maaf melalui media sosial.

 

Nowadays, semua perkara pun berlaku di media sosial. Di situlah gelanggang bergaduh dan bertikam mulut. Di situ jugalah tempat untuk menghulurkan tangan kemaafan.

Untuk tidak memanjangkan cerita kontroversi semalam membabitkan status berbaur body shaming yang dimuat naik oleh pengkritik fesyen ‘3 dekad’, Zaihani M Zain atau lebih dikenali sebagai Kak Zai di kalangan penggiat industri fesyen akhirnya bersuara dengan memohon maaf atas status tersebut.

“Bukan niat saya untuk menghina sesiapa tetapi status FB saya tempoh hari adalah luahan hati mengenai situasi manspreading (mengangkang dengan terlalu luas) yang saya alami baru-baru ini.

Sepanjang kerjaya saya sebagai ketua stylist selama hampir 3 dekad, saya tidak akan dapat melaksanakan tanggungjawab saya jika saya bersikap judgemental.

“Oleh itu, sekiranya status saya telah menyinggung perasaan mana-mana ahli keluarga, kawan dan followers, saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf,” pinta Kak Zai lewat petang tadi.

Status terbaru Zaihani M Zain di Instagram.

 

Isu bentuk, saiz dan rupa fizikal adalah satu isu yang penulis kira cukup serius walaupun nampak remeh. Dari rupa luaran, kita akan merasa yakin, bertenaga dan positif. Jika tidak, mengapa kita bersungguh-sungguh nak beli pakaian tertentu, tudung tertentu kan?

Untuk kelihatan cantik dan presentable.

Jadi, untuk mengkritik rupa fizikal seseorang bukanlah sesuatu langkah yang bijak terutamanya dalam industri fesyen Malaysia yang masih meminggirkan diversiti. Pernah korang selalu tengok gambar model berbadan lebih besar daripada standard saiz model biasa di runway, majalah, televisyen dan sebagainya?

Jarang bukan?

Oleh sebab itu, industri fesyen sendiri perlu membuka minda agar memberi lebih peluang kepada semua orang tanpa mengira saiz badan.

Sentimen itu dirasai oleh netizen yang menyatakan, “yang lepas tu lepaslah”.

@ladymephis menyebut, “I am a big girl but Kak Zai treats me no less than any skinny models!

@amh_2309 pula berpendapat, “I am sure you (Kak Zai) did not mean it that way. By just apologizing, that is the best although you can choose not too. Semua ada hikmah, buang yang keruh ambil yang jernih.

@azurayahya pula sempat berseloroh, “Saya yang berat melebihi 100kg ni menerima permohonan maaf ini seikhlas hati! Cuma jangan buat lagi, kecik hati kami ni.”

* * * * *

 

Ya betul, tidak semua orang mudah untuk memaafkan terutamanya dalam dunia media sosial sekarang ini. Kalau boleh nak membawang tu, memang sampai lumat lah dia tumbuk.

Namun, industri fesyen kita ini kecil saja. Jangan berangan ia segah industri di Milan, New York dan lain-lain bandar fesyen terkemuka dunia. Kalau bukan hari ini, esok masih bertembung juga.

Diharap semua dapat mengambil pengajaran bahawa isu body shaming bukan untuk dibawa main-main.