Diam tak diam, tinggal lebih kurang dua bulan sahaja lagi kita bakal meninggalkan tahun 2020 dan menyambut tahun baru. Walaupun tahun ini agak ‘suram’ bagi rata-rata masyarakat dunia, tetapi kita tetap harus meneruskan kehidupan seperti biasa.

Begitu cepat rasanya masa berlalu, pejam celik pejam celik kita dah nak masuk ke tahun 2021. Biasanya, bila tiba tahun baru memang ramailah yang berazam nak kurus kan? Betul tak?

Ada macam-macam jenis diet yang diperkenalkan, diet keto, atkins, Intermittent Fasting(IF) dan banyak lagi. Ada juga yang mengamalkan diet dengan hanya memakan buah-buahan sepanjang hari.

Namun begitu, adakah diet ini selamat dilakukan?

Jom kita dapatkan ulasan daripada dietitian yang dikenali sebagai Sarah Shah ini.

“Orang kata makan buah nib oleh kurus sebab rendah kalori. Vitamin dan mineral pun banyak. Jadi, baguslah untuk kesihatan kan?”

Tapi sebelum itu, mari kita lihat tentang fakta buah yang perlu korang tahu.

IKLAN

• Mengandungi pelbagai vitamin dan mineral seperti vitamin C, vitamin A, vitamin E, kalsium, potassium dan macam-macam lagi. Kesemua vitamin dan mineral ini penting untuk setiap proses dalam badan kita.

• Mengandungi serat, bagus untuk melancarkan sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.

• Mengandungi fitokimia yang bertindak sebagai antioxidant, anti-inflammation dan anti-kanser

• Rendah kalori, sesuai kalau makan waktu snacking

• Tinggi kandungan air untuk stay hydarated

IKLAN

Namun begitu, korang tetap kena berhati-hati kerana jika terlebih makan buah tidak elok juga disebabkan oleh:

• Mengandungi gula. Buah tergolong dalam kumpulan karbohidrat, di mana ia mengandungi gula. Kalau makan banyak buah ia akan menambahkan gula dalam diet kita. Bagi pesakit kencing manis, kena hati-hati

• Boleh naikkan berat badan kalau makan buah berlebihan. Jangan ingat makan nasi banyak saja naik berat badan, apa-apa jenis makanan pun kalau makan berlebihan boleh naik berat

IKLAN

• Kekurangan nutrisi. Walaupun buah mengandungi banyak nutrien, tapi ia tidak lengkap untuk diet yang seimbang. Badan kita masih perlukan protein dan lemak. Kedua-dua mikronutrien utama ini tidak cukup dalam buah

• Kerosakan gigi. Buah-buahan ini ada gula, jadi bila banyak sangat ia akan menghakis lapisan enamel gigi dan menyebabkan kerosakan gigi.

Ia tidak bermakna selepas ini korang dah tak boleh nak makan buah-buahan langsung, cuma perlu dalam kuantiti yang sederhana. Saranan pengambilan buah-buajan serta sayuran adalah 4 hingga 5 sajian sehari dan bagi pesakit kencing manis, dalam 2 sajian buah sehari.

Secara kesimpulannya, apa pun yang kita makan, hendaklah diambil dalam kuantiti yang sederhana. Jangan disebabkan buah itu bagus, korang asyik nak makan buah je dan tolak makanan lain.

Eat healthy and balance, eat in moderation.

Sumber: Sarah Shah