Sekarang musim duriankan. Jika tahun-tahun sebelum ini raja durian ini agak mahal harganya namun lambakan buah musim ini mengakibatkan banyak buah jenis mahal seperti IOI, Musang King, D24, Udang Merah dan lain-lain jatuh harga.

Kalau lihat di posting-posting pun, ramai yang menunjukkan warna buah yang kekuningan, rasa yang enak sehinggakan mereka yang menyukai durian akan sentiasa membelinya.

Dalam pada enak makan, tapi saat bawa balik dan masukkan ke dalam kereta, ramai yang mengadu baunya tidak akan hilang dalam tempoh beberapa hari sehingga perlu membuka tingkap untuk menghilangkan bau yang menyengat apabila sudah bercampur dengan pengudaraan hawa dingin.

Aiskrim durian pun sedap dan mendapat permintaan tinggi

Remaja kongsikan 6 cara paling rare untuk hilangkan bau durian pada kereta. Lepas try ini, tak ada masalah pun kalau nak bawak banyak-banyak dalam kereta selepas ini. Petua ini pun dikongsikan oleh kaki-kaki durian selain petua orang lama dulu-dulu.

Gunakan daun pandan – Sedap wei buat kuih kelempung atau dipanggil buah Melaka kalau guna daun pandan segar. Rupanya pandan ini memang banyak khasiat kerana kandungannya mengandungi saponin, polifeno, alkaloida, tanin dan zat warna. Ia juga baik untuk perubatan seprti atriatis, sakit sendi, sakit saraf dan darah tinggi.  Yang penting kalau nak hilangkan bau durian dalam kereta yang pasti, ambil saja daun pandan simpulkan dan letak dalam kereta. Pasti bau durian hilang.

IKLAN

Letak kepingan roti – Okay, roti bukan saja enak dimakan begitu saja tapi korang boleh letak dalam kereta kerana ia bertindak sebagai bahan penyerap bau durian. Biarkan kering dalam kereta. Kalau terlupa dan dah beberapa hari bolehlah buat roti bakar (gurau jek).

Letak arang – Kali ini, korang boleh gunakan arang sebagai bahan penyerap bau. Letak je kepingan arang dalam kereta dan insya Allah, bau menyengat durian akan hilang.

IKLAN

Potong tangkai durian dan belah dua (jangan putus) – Petua ini diajar oleh seorang penggemar durian. Setiap kali korang beli durian, minta tokey tu potong sikit tangkainya. Buang kulitnya dan kemudian belah dua. Jangan sampai putus. Selitkan di tempat aircon kereta. Comfirm bau durian hilang.

Pusing & tekan aircon kereta hala ke luar – Okay, ini satu lagi cara boleh lakukan. Selalunya punat penghawa dingin kita menghala ke dalamkan. Kali ini korang tukar switch ke luar pula dan sekaligus udara dan bau durian tu tak akan masuk ke dalam kereta.

Letak kain basah atas guni durian – Salah satu petua lagi yang berkesan ialah dengan meletakkan kain basah di permukaan guni durian. Bermakna kain basah ini akan menghalang pengudaraan keluar. Trylah, ianya berkesan.

IKLAN
Boleh saja makan di kedai makan kalau tak nak kereta berbau, hiks
Tular di media sosial semalam kenderaan ini membawa durian di luar kereta yang mana katanya untuk cucunya makan

Last sekali, kalau tak nak bau langsung. Boleh makan durian tapi makan kat kedai tu saja atau buat macam nie. Ikat buah di luar tapi pastikan tak cicir. Memang rarelahkan.