5 Kesalahan Terbesar Perempuan Lakukan Bila Bercinta

2216

Setiap orang akan berdepan dengan perkara ini. Jangan takut dan embrace it dengan terbuka. Ya, semua orang akan jatuh cinta kerana ia adalah satu lumrah manusia untuk mempunyai perasaan sayang kepada seseorang.

Apatah lagi di peringkat usia muda di mana hormon di dalam badan sedang rakus memberontak. Menjalin hubungan cinta memang tidak semudah yang disangkakan. Apa yang korang lihat di dalam filem, drama, komik mahupun godip artis hanyalah gambaran luaran yang tidak semestinya menggambarkan sepenuhnya apa itu erti jatuh cinta.

Hal perasaan begini menjadi satu perkara yang sangat sensitif dan bersifat sangat personal terutamanya bagi perempuan.

Dan dalam bercinta semua orang akan ada melakukan kesalahan kepada pasangan masing-masing sama ada dalam keadaan sedar atau tidak.

Tetapi terdapat beberapa perkara yang harus korang elakkan. Dan lima perkara ini merupakan kesalahan paling besar korang boleh elak agar tidak berlaku di masa akan datang.

Mengongkong

IKLAN

Ya, semua orang pun akan ada peraaan risau terhadap pasangan. Mustahil kita akan dapat berikan 100% kepercayaan kepada pasangan. Namun, janganlah disebabkan perkara ini korang tenggelam dengan perasaan risau melampau hinggakan mula menunjukkan perangai mengongkong. Percayalah, lelaki cukup pantang apabila orang tak percaya padanya apatah lagi mengongkong. Perangai stalk media sosial dan selongkar telefon pintarnya juga harus dielak.

Manja keterlaluan

No, perangai manja atau keterlaluan korang terhadap pasangan memang buruk. Terutama sekali jika berlebih-lebihan di tempat awam. Manja itu sifat wanita tetapi jika berlebihan ia boleh menjejaskan hubungan korang bersama si dia. Ingatlah bahawa lelaki juga suka perempuan yang ada sikap matang dan pemikiran dewasa. Manja biarlah bertempat.

ARTIKEL BERKAITAN: 5 Perkara Yang Tak Patut Korbankan Kerana Cinta 

Kaki drama

Mungkin dengan rakan-rakan korang bolehlah nak tunjuk lagak sebagai drama queen. Tetapi dengan lelaki ianya tidak sama. Jangan kerana ada sedikit isu kamu ‘meletup’ dan memperbesar-besarkan keadaan. Kalau sekali dua mungkin dia boleh mengalah dan ikut sahaja fiil korang. Tapi lama-kelamaan, no way. Dia angkat kaki macam tu saja.

Insecure

Ada sesetengah orang tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Apa sahaja yang dia lakukan pasti ada saja yang tidak kena. Awas, perangai begini memang sangat bahaya dalam hubungan. Kerana dari sikap insecure inilah akan munculnya perangai cemburu buta dan bersangka buruk. Malah korang juga boleh berdepan dengan ketakutan yang tidak rasional ditinggalkan oleh si dia.

Penting diri

Dalam hubungan setiap pasangan perlulah ada sikap tolenrasi antara satu sama lain. Sebagai contoh, korang berdua perlulah menyokong satu sama lain dalam aktviti harian. Setiap orang akan ada preference mereka sendiri. Contoh korang suka tengok filem romantik manakala si dia pula filem supehero. Janganlah disebabkan korang tak suka superhero korang menolak mentah-mentah bila dia ajak menonton filem begitu. Jika dia boleh ikut kehendak korang mengapa tidak korang, kan?