Bagi sesetengah individu, menginap di hotel mewah atau bajet tidak sah jika tak bawa balik barang percuma sebagai tanda kenang-kenangan.

Selain sebagai souvenir, sebahagian besar perlengkapan ini akan dibuang oleh petugas hotel jika korang tak ambil.

Berikut kami senaraikan barangan yang kerap diambil dari hotel dan semestinya tidak ada sesiapa pun akan marah kalau korang bawa pulang.

1. Toiletries

Disediakan dalam bentuk kecil dan mudah dibawa membuatkan pengunjung mudah mengambilnya untuk kegunaan lain.

2. Buku panduan perjalanan & peta

Setiap sudut lobi hotel banyak menyediakan buku panduan perjalanan mahu pun peta untuk kemudahan pengunjung. Kadang-kadang, pengunjung bukannya perlukan buku panduan tersebut pun tapi nak ambil sebab banyak gambar-gambar menarik dan saiznya yang comel.

3. Selipar

IKLAN

Selipar nipis ini boleh dibawa balik seandainya hotel ada ada menyediakannya.

4. Laundry bag

Tak bawa plastik lebih untuk letak pakaian kotor? Laundry bag kan ada, ambil je.

5. Tisu

Tapi kalau bekasnya macam ni, jangan ambil tau

Kebiasaannya, pihak hotel tak akan berkira kalau korang nak bawa balik tisu yang mereka sediakan.

IKLAN

 

6. Air Mineral

Kebanyakan botol mineral yang terdapat di hotel mempunyai label hotel itu sendiri. Biar pun hanya botol air mineral, tapi ramai yang nak bawa pulang. Bukan apa, biar pun rasanya sama saja tapi label itu sangat terhad.

7. Minuman 3 In 1

IKLAN

Kalau tak minum, item ni mesti wajib bawa balik sebab nak minum kat rumah nanti.

8. Berus gigi, shower cap, pisau cukur & sikat

Semua peralatan yang telah digunakan boleh korang simpan. Mana tahu, berguna di hotel lain yang tak sediakan barang-barangan ni.

9. Surat khabar

Surat khabar yang dihantar depan pintu hotel adalah percuma. Sekurang-kurangnya, korang boleh simpan untuk kegunaan lain misalnya membungkus barang-barang, mungkin?

10. Buku nota, poskad, pen & pensil

Nak pensil ‘berjenama’ hotel? Ambil selagi percuma asalkan tidak merosak harta benda milik hotel, sudahlah..