Ketua Polis daerah Putrajaya ACP Mohd Fadzil Ali & seorang wanita yang dikenali menerusi akaun Facebook Diana Mat.

Begitulah cabarannya apabila masyarakat perlu berhadapan dengan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika sedang berpuasa.

Memang mudah untuk kita hilang sabar. Tak kurang juga ada individu yang akan hilang sabar hingga tahap menggelar pihak berkuasa dengan nama-nama yang kurang enak didengar serta mengancam pihak berkuasa yang sedang bertugas.

Itulah yang berlaku tiga hari lalu apabila seorang wanita bergelar Ketua Eksekutif di sebuah syarikat pembungkusan di Petaling Jaya ‘merentan’ menerusi akaun Facebook-nya dengan pelbagai tohmahan serta ancaman terhadap pihak polis sekatan jalan raya.

Sumber : Facebook Diana Mat

Wanita yang dikenal pasti sebagai pemilik akaun Facebook ‘Diana Mat’ itu menjadi topik perbualan hangat warganet setelah dia memuat naik status luahan perasaan setelah ditahan di sekatan jalan raya di Putrajaya.

Dakwanya, dia tidak berdepan sekatan semasa menuju ke Putrajaya, namun ditahan dalam perjalanan pulang.

Sumber : Facebook Diana Mat.

Apabila diminta untuk menyerahkan surat kebenaran rentas negeri dan gagal melakukannya, polis bertugas memberikan amaran dia boleh disaman hingga RM10,000. Namun wanita itu dilepaskan tanpa menerima surat saman terbabit.

Lantaran itu, wanita terbabit tidak berpuas hati dengan amaran yang diterimanya. Apa lagi, Facebook menjadi medan untuknya meluahkan perasaan.

IKLAN

“XX punya polis Putrajaya ni. Kau nak saman, saman je lah. Ceramah pula kau.. XX.. Kau ingat aku takut!!!!

“Sabar betul aku tadi.. Nak je aku pusing balik rempuh (polis) ni..Tangan dah tekan stereng. Dia punya panas dekat hati.. Perghh!!!”

Sumber : Facebook Diana Mat
Sumber : Facebook Diana Mat

Amukan wanita itu tidak terhenti di situ saja apabila dia kemudiannya menyamakan penguatkuasa yang bertugas seperti seperti penjenayah dan menggelar mereka ‘anjing’ buat kali kedua.

Sumber : Facebook Diana Mat

Biarpun muat naik berbaur kecaman dan ancaman itu dipadamkan tidak lama kemudian, tindakan mengecam pihak berkuasa secara terang-terangan itu seakan menggali kubur sendiri apabila dia ditahan kelmarin setelah tangkap layar status berkenaan tular di media sosial.

IKLAN

Menurut Ketua Polis daerah Putrajaya, ACP Mohd Fadzil Ali, pihaknya telah menerima laporan mengenai wanita itu pada pagi Khamis.

Wanita terbabit ditahan di bawah Sesyen 504 (sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pecah keamanan), Sesyen 507 (kesalahan menakutkan secara jenayah dengan jalan perhubungan sembunyi nama) dan Sesyen 223 Akta Komunikasi & Multimedia 1998.

ACP Mohd Fadzil Ali. Sumber: Jabatan Perdana Menteri

Dalam pada itu, ACP Mohd Fadzil Ali turut mengingatkan orang ramai untuk tidak menjadikan Putrajaya sebagai ‘port riadah’ dengan merentas masuk bagi tujuan aktiviti sosial.

IKLAN

Kata kepada Bernama, Polis Putrajaya akan mengambil tindakan tegas dan meningkatkan pemantauan di tempat awam, premis perniagaan dan kedai makanan demi memastikan Wilayah Persekutuan terus kekal zon hijau dan dijauhkan daripada risiko jangkitan COVID-19.

“Polis Putrajaya hanya menjalankan tanggungjawab dalam mengawal tiada pergerakan bebas kecuali bagi mereka yang mempunyai urusan rasmi, kecemasan dan bekerja.”

Diharap kita semua teruslah diberi kesabaran untuk berdepan situasi pandemik ini. Jangan mudah mengamuk guys, pihak berkuasa hanya melakukan tugasan mereka saja. COVID-19 ini bukanlah kehendak pihak biarpun mereka sering menerima tempias kecaman masyarakat.

Teruskan berada di daerah masing-masing sekiranya kawasan korang menetap kini di bawah arahan PKP dan PKPD. Selain itu, ketahui senarai lokasi sekatan jalan raya agar korang tidaklah ‘terkejut dan mengamuk’ sekiranya ditugaskan untuk ke sesebuah lokasi semasa kerja.

ARTIKEL BERKAITAN : Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Sepanjang Tempoh PKP 3.0 – REMAJA

Sumber : (1) (2)