Tukar Cara Doa Supaya Hidup Jadi Lebih Baik, Ini 6 Formula Yang Korang Boleh Ikut

1452

Sebagai seorang umat Islam, kita dituntut untuk memohon doa kepada sang Pencipta yang menguasai seluruh kehidupan di muka bumi ini. Selain berusaha dan bertawakal, doa adalah senjata orang Mukmin bagi meminta pertolongan kepada Allah SWT.

Tidak kiralah sama ada korang berdoa mahu dipertemukan jodoh dengan baik, diberikan umur yang panjang atau memohon dikurniakan rezeki yang melimpah ruah, jangan pernah jemu untuk berdoa kerana doa ini mempunyai kuasanya yang tersendiri.

Kredit foto: freepik.com

Namun begitu, sedikit perkongsian yang dibuat oleh page Motivasi Media Sosial tentang tukar cara doa supaya hidup kita jadi lebih baik.

Bukan nak kata yang selama ni cara korang berdoa tu salah, tapi mungkin cara ini boleh improve kan doa-doa harian kita. Why not kita amalkan betul tak?

Berikut ada 6 formula doa yang korang boleh ikut.

Formula 1

Kalau sebelum ni kita selalu berdoa:

“Ya Allah, berikanlah aku kekuatan”

Kalau kita berdoa macam tu maka Allah akan sentiasa menguji untuk test kekuatan kita. Jadi, doa yang kitab oleh betulkan ialah;

“Ya Allah, lapangkan kesulitan apa yang aku hadapi ini, Ya Allah keluarkan aku daripada kesulitan ini, Ya Allah bantulah aku”

Formula 2

Kita selalu berdoa:

“Ya Allah, berilah aku …”

Jadi, lepas ni kita kena tukar sikit doa tu, “Ya Allah, kurniakanlah aku …”

Sebab apa? Kalau kita sebut BERI makan bila-bila masa Allah boleh ambil balik. Tapi, kalau kita sebut KURNIA, maka Allah akan kurniakan kita sesuatu sampai bila-bila, InsyaAllah mudah-mudahan.

Kredit foto: momjunction.com

Formula 3

Selalu kita akan berdoa, “Semoga dimurahkan rezeki”

Lepas ni, latihlah dengan bacaan doa, “Semoga dilimpahkan rezeki yang berpanjangan dan berkat”

Korang nampak tak perbezaan doa tu? Doa kena betul sebab setiap doa kita Allah dengar dan yakinlah Allah makbulkan doa kita. Kalau kita sendiri tak yakin apa yang kita doa tu, macam mana Allah nak makbulkan doa kita?

Formula 4

Bagi individu yang dah berkahwin dan belum mendapat atau mahu segera dikurniakan anak, mesti korang selalu doa macam ni kan?

“Ya Allah, kurniakanllah kami zuriat, anak yang soleh dan solehah”

Dan setiap kali itu jugalah kita rasa kecewa dan stres bila doa tidak dimakbulkan Allah. Kalau selama ni kita cuma minta pada Allah sekadar nikmat saja. Kita tak betu-betul ikhlas minta supaya diberikan nikmat yang lebih bernilai.

So, hari ini jom tukar cara berdoa.

“Ya Allah, sekiranya dengan mempunyai zuriat dapat mendekatkan aku dengan diriMu, maka makbulkan ya Allah. Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan Engkau lebih memandangku, maka kurniakanlah. Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan ibadahku lebih bertambah dan solatku lebih khusyuk maka izinkanlah aku untuk meminjam nikmat ini Ya Allah. Kerana Engkau sahajalah sebaik-baik perancang dan Engkau Tuhan yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang terbatas bagiku”

Sebabnya bila kita berdoa, matlamat dan objektif dalam doa tu bukan fokus pada nikmat saja, tapi lebih ikhlas sebab hubungan kita dengan Allah yang memberikan nikmat tersebut. Macam tu juga kalau kita nak minta sesuatu daripada Allah.

Kredit foto: istockphoto.com

Formula 5

Bila kita berdoa minta macam-macam pada Allah sampai kita lupa nak bersyukur atas semua nikmat yang Dia berikan. Kita kadang terlupa nak bersyukur dengan rezeki yang dah ada depan mata.

Jadi, bersyukur dahulu atas apa yang Allah dah beri, maka Allah akan tambahkan lagi.

Contoh, “Ya Allah aku bersyukur umurku masih panjang lagi pada hari ini, maka Engkau jadikanlah hariku sebagai ibadah kepadaMu. Dan redhakanlah ia kepadaku Ya Allah”

Formula 6

Satu lagi cara berdoa dengan mendoakan orang lain sebab bila kita mendoakan orang lain, seluruh malaikat di Arasy akan turut mengaminkan doa kita.

Contoh, “Ya Allah, jika ada mereka yang sedang dalam kesulitan dan kesempitan waktu ini, bantulah mereka Ya Allah, lapangkan kesulitannya, permudahkan perjalanan hidupnya ya Allah”

Sama-samalah kita amalkan doa-doa ini setiap kali lepas solat. Doa bersungguh-sungguh dan nyatakan dengan jelas apa yang kita mahukan. Yakin dan percayalah doa kita akan dimakbulkan Allah selain berusaha untuk mendapatkannya.

Selepas itu, tawakal dan redha la dengan segala ketentuannya. Wallhualam..

Sumber: Motivasi Media Sosial

***

HEY GIRLS, WE’RE BACK!