
Jika sebelum ini kami ada menyiarkan informasi tentang kempen e-tunai rakyat yang membolehkan korang menerima RM150, sudah tiba masanya apabila mulai 1 Jun 2021 merupakan hari untuk korang menebus jumlah kredit tersebut.

Kementerian Kewangan berkata, e-Belia akan ditawarkan melalui empat penyedia perkhidmatan e-tunai iaitu BigPay, Boost, ShopeePay and Touch ‘n Go eWallet yang secara keseluruhan mempunyai 30 juta pengguna aktif dengan jaringan lebih 1 juta peniaga di dalam dan luar talian.
Untuk info, Program eBelia ini bertujuan menggalakkan belia untuk melakukan transaksi tanpa tunai terhadap golongan belia dalam negara bagi merancakkan kembali ekonomi negara yang tidak ketinggalan terjejas susulan pandemik COVID-19 yang melanda dunia.
Tapi kalau rupanya kalau korang menebus ebelia ini di Shopee lagi untung kerana dapat ganjaran ekstra RM500!


Ini caranya:
1. Aktifkan dan sahkan akaun ShopeePay anda.
2.Tebus eBelia dalam bulan Jun dan dapat ganjaran.
3. Sebelum memohon, ada beberapa perkara yang anda perlu tahu supaya permohonan anda sah dan diterima:
- Warganegara Malaysia
- Berumur antara 18 hingga 20 tahun atau pelajar di IPT
- Tidak tebus eBelia di mana-mana platform e-dompet lain.
- Sahkan kad pengenalan korang. Mudah bukan?


Jika permohonan korang sudah lulus, sila gunakan sebelum 31 Julai 2021. Untuk maklumat lanjut, boleh layari laman web shopee.com.my.
Dah dapat RM500 jangan lupa belanja penulis tau…hiks
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Fenomena Ozempic & Mounjaro: Trend Kurus Dengan Jarum Yang Jadi Isu Kesihatan Global

“Tetiba semua orang nak kurus. Tapi kali ini bukan dengan diet, bukan dengan senaman… tapi dengan jarum.”
Beberapa tahun kebelakangan ini, dunia menyaksikan satu fenomena luar biasa ubat diabetes seperti Ozempic dan Mounjaro kini menjadi simbol gaya hidup moden untuk mendapatkan tubuh langsing dengan cara paling cepat. Pada asalnya, kedua-dua ubat ini dicipta khas untuk membantu pesakit mengawal paras gula dalam darah. Namun kini, ia digunakan secara meluas oleh mereka yang mahu kurus tanpa berlapar dan tanpa bersenam.
Fenomena Global Bermula Dari ‘Side Effect’
Segalanya bermula apabila pesakit diabetes yang menggunakan Ozempic, ubat mengandungi bahan aktif Semaglutide, melaporkan penurunan berat badan mendadak sebagai kesan sampingan. Dari situ, kisah ini mula tular di media sosial daripada forum perubatan ke platform popular seperti TikTok dan Instagram.
Menerusi perkongsian Public Health Malaysia, hashtag #Ozempic kini mencatat lebih tiga bilion tontonan di seluruh dunia. Tidak lama selepas itu, muncul pula Mounjaro, ubat yang mengandungi Tirzepatide dan memberi kesan lebih kuat kerana bertindak terhadap dua hormon sekaligus.
Di luar negara, versi Mounjaro untuk penurunan berat badan dikenali sebagai Zepbound dan telah diluluskan oleh FDA sebagai rawatan obesiti. Namun di Malaysia, ubat ini hanya diluluskan untuk pesakit diabetes bukan untuk tujuan kurus.
Macam Mana Ozempic Boleh Buat Kurus?
Ubat seperti Ozempic dan Mounjaro meniru hormon semula jadi dalam badan yang menghantar isyarat kenyang kepada otak. Ia memperlahankan proses pengosongan perut, menyebabkan seseorang rasa kenyang lebih lama, lalu mengurangkan pengambilan makanan.

Apabila jumlah kalori yang diambil berkurang, berat badan pun menurun. Tapi penting untuk difahami bahawa ubat ini hanya bantu kawal selera, bukan ubah gaya hidup. Tanpa disiplin pemakanan dan aktiviti fizikal, berat yang turun boleh naik semula dengan cepat apabila ubat dihentikan.
Bila Selebriti & Influencer Mula Gunakan Ozempic
Fenomena Ozempic semakin meluas apabila selebriti terkenal seperti Elon Musk mengaku menggunakan ubat ini. Ramai artis Hollywood tampil dengan tubuh lebih langsing hingga muncul istilah “Ozempic Face”, merujuk kepada wajah yang tampak cengkung akibat kehilangan lemak mendadak.
Di media sosial, influencer mula mempromosikan “pen ajaib” ini sebagai jalan pintas kurus tanpa diet. Ramai membelinya tanpa preskripsi doktor, tanpa pemeriksaan kesihatan, dan tanpa pengetahuan tentang kesan sampingan yang boleh membawa risiko serius.
Bahaya ‘Pen Kurus’ Yang Ramai Tak Tahu
Kesan sampingan ubat Ozempic dan Mounjaro tidak boleh dipandang ringan. Antara yang biasa dilaporkan termasuk mual, muntah, sembelit dan sakit perut. Namun ada juga kes yang lebih serius seperti pankreatitis, gangguan buah pinggang, dan hipoglisemia dalam kalangan individu bukan pesakit diabetes.

Lebih membimbangkan, apabila berat turun terlalu cepat, otot turut menyusut bukan lemak semata-mata. Bila ubat dihentikan, berat badan akan naik semula dengan cepat, fenomena ini dikenali sebagai Ozempic Rebound.
Selain risiko fizikal, trend ini juga menimbulkan tekanan imej tubuh (body image pressure), terutama dalam kalangan remaja dan wanita muda. Ramai yang mula berasa tidak cukup sempurna jika tidak kurus, hingga sanggup mengambil risiko kesihatan demi kelihatan cantik di media sosial.
Pesakit Diabetes Yang Jadi Mangsa
Disebabkan permintaan tinggi, banyak farmasi di luar negara termasuk Malaysia mula mengalami kekurangan stok Ozempic. Akibatnya, pesakit diabetes yang benar-benar memerlukan ubat ini terpaksa menukar rawatan, dan ia menjejaskan kawalan gula darah mereka.
Fenomena ini bukan sekadar isu kecantikan, tetapi juga masalah kesihatan awam yang menunjukkan bagaimana tekanan sosial boleh menukar ubat penyelamat nyawa menjadi alat kosmetik.
Refleksi & Pengajaran Untuk Remaja
Kurus bukan salah. Tapi bila “kurus cepat” jadi budaya, kita sedang mengubah maksud sebenar kesihatan. Ubat seperti Ozempic dan Mounjaro bukan penyelesaian jangka panjang, sebaliknya hanya alat bantu sementara.
Kesihatan sebenar datang daripada disiplin, gaya hidup sihat, dan cinta pada tubuh sendiri. Tanpa pemakanan seimbang, senaman teratur, tidur cukup dan pengurusan stres, tubuh akan menjadi lemah dan cepat tua walaupun nampak kurus di luar.
Jadi, sebelum ikut trend viral yang belum tentu selamat, tanya diri: adakah aku mahu sihat, atau sekadar mahu kurus cepat?
BACA LAGI : Trend Pipi Kurus Dan ‘Jawline’ Timbul. Bahaya Atau Tidak Buang ‘Buccal Fat’?
Sumber : Public Health Malaysia
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Resipi Baby Cakoi Comel & Lebih Kecil, Sedap Dimakan Bersama Sos Pandan Kastard

Cakoi merupakan makanan ringan yang sering diambil pada waktu petang sebagai kudap-kudapan dan ia diperbuat daripada adunan lonjong panjang yang digoreng sehingga warna keemasan.
Siapa sahaja tidak terliur dengan makanan ini, tambah pula apabila dinikmati bersama sos pandan atau kaya. Cakoi merupakan salah satu masakan masyarakat China dan turut popular di negara kita.

Kebiasaannya cakoi berbentuk lonjong, tetapi uniknya ia juga boleh dibuat mengikut kesesuaian saiz pilihan kita. Seperti yang dikongsi oleh seorang pengguna Facebook, Siti Khadijah membuat inovasi dengan menyediakan baby cakoi yang lebih mudah untuk dinikmati.
Comel dan lebih kecil, pastinya ia menarik untuk dicuba kan?
Berikut kami sediakan resipi baby cakoi seperti yang telah dikongsi oleh Siti Khadijah.
Bahan-bahan:
Doh baby cakoi
- 2 1/2 cawan tepung gandum
- 1 sudu teh yis
- 1 sudu teh gula halus
- 1/2 sudu teh garam
- 250 gm air suam
Cara menyediakan:
1. Masukkan air suam, yis dan gula (gaul sebati)
2. Maskukkan tepung dan garam
3. Rehatkan doh selama 30 minit
4. Selepas itu, gaul doh untuk buang udara dalam doh, rehatkan kembali selama 30 minit

Sos pandan kastard
- 18 gm tepung gandum
- 35gm gula halus
- 150 santan KARA
- 70 gm air
- 1 biji kuning telur
- 1 tsp perisa pandan
- 1 tsp pewarna pandan
Cara menyediakan:
1. Masukkan kuning telur dan gula (gaul hingga gula sedikit larut)
2. Masukkan tepung (gaul hingga rata)
3. Panaskan santan dan air hingga mendidih
4. Campurkan santan ke dalam bancuhan telur (sedikit demi sedikit)
5. Kemudian, masukkan pewarna hijau dan perisa pandan
6. Masak diatas api hingga pekat

Selamat mencuba!
**
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Sumber: (1)
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Hukuman Berat Menanti Pemabuk & Memandu Melulu! RUU Pindaan Akta Pengangkutan Jalan Sudah DILULUSKAN

Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.

Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan.
Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!

