“SELESEMA BAWAAN VIRUS”, Apa Bahaya Dan Tanda-Tanda Bawaannya, Kena Makan Antibiotik Tak?

1604

Sekarang ini musim hujankan. Kadang kala panas juga. Kata orang keadaan cuaca tidak menentu sehari dua ini.

Bila dah cuaca tak menentu, ada sebahagian dari kita akan mulai rasa tak sedap badan. Lenguh-lenguh dan sebagainya. Ada masa rasa sakit tekak,  hingus cair jernih dan macam-macam lagi.

Seorang doktor Dr Hafizah  MD (UPM) telah menulis di twitternya mengenai penyakit selesema bawaan virus. Apa nie? Sama ke dengan selesema biasa? Virus-virus ini bahaya tak? Sebab bila menyebut virus, kita tentu memikirkan betapa seriusnya penyakit ini.

Baca penjelasan dari Dr Hafizah. So, korang, kalau ada tanda-tanda begini, tahulah bahawa korang salah seorang yang mengidap selesema bawaan virus! Tapi jangan bimbang pun kerana penyakit bawaan selesema virus ini tak memerlukan antibiotik untuk penyembuhannya.

Cuma kenalah rehat banyak-banyak demi cepat pulih. Bca tweet seperti ditulisnya.. Bila kita lebih faham, maka lebih mudah kita menjaga kesihatan diri, betul tak?

Siapa ada tanda-tanda begini, kalau ada itu tandanya korang mula nak terkena selesema bawaan virus!

 

Rupanya ada macam-macam nama viruskan! Tapi part antibiotik tu fahami betul-betul ya, takut ramai yang salah sangka sebab sanggup habiskan antiobiotik sebotol supaya cepat sembuh.

 

Part nie paling ramai tunggukan sebab kadang kala bosan kena kerja, kerja, kerja. Tapi tengok pesanan doktor tu. Kalau cuti sakit, rehatlah di rumah, bukan di pusat membeli belah tau!!! Tapi rupanya ada juga demam selesema boleh bawa maut. ngeri pulak fikirnya…

 

 

Bila dah Dr Hafizah tweet, mulalah ada ada respon dari pengguna. Sakit juga tu kan kalau nak telan air liur pun rasa nak nangis.

Wow, rupanya kuman pun ada yang “nakal”? Tapi mungkin itu penjelasan terbaik dan paling mudah untuk Dr ini terangkan kepada yang bertanya.

 

Bila sakit selesema bawaan virus ini rupanya tak boleh baik pun dengan hanya makan ubat tahan sakit, panadol. Kena juga jumpa doktor dan beliau mengingatkan air pembekal tenaga itu jangan minum dengan berlebihan.

 

Baca pesanan doktor tu baik-baik jika kita alami demam berpanjangan, kahak mula bertukar hijau/ kuning, sebab itu tanda bakteria sudah mula menjangkiti.

So, hati-hati ya, kalau ada tanda-tanda yang doktor sebut di atas tadi, cepat-cepatlah jumpa doktor supaya tak melarat. Kesihatan kena jaga kerana itu nikmat Allah buat hambaNya.