Jabatan Metrologi Malaysia (MET) mencatatkan 21 kawasan berada pada Tahap 1, iaitu dengan paras berjaga-jaga suhu mencecah antara 35 dan 37 darjah celsius.
Kawasan yang tersenarai termasuklah Chuping di Perlis; Kota Setar, Sik, Baling dan Kulim (Kedah); Hulu Perak, Kuala Kangsar, Kinta dan Batang Padang (Perak); Jerantut, Raub, Temerloh, Mara dan Bentong (Pahang); Hulu Selangor, Sepang dan Petaling (Selangor).
Selain itu, Port Dickson (Negeri Sembilan), Melaka Tengah (Melaka), Tangkak di Johor dan Kuala Lumpur.
Manakala, kawasan Pendang di Kedah berada di Tahap 2 (heatwave) iaitu suhu antara 37 dan 40 darjah celsius.
Gelombang haba ini dijangkakan berlarutan selama tiga hari berturut-turut dan diharapkan korang kurangkan aktiviti luar jika tidak mempunyai apa-apa urusan penting.
Ramai yang juga turut berkongsi tahap cuaca panas di tempat mereka.
Ads
Siapakah yang berisiko menghadapi masalah kesihatan ketika cuaca panas?
Semua individu berisiko mengalami masalah kesihatan ketika berhadapan dengan cuaca panas. Namun begitu, terdapat kumpulan tertentu yang lebih berisiko dan ini termasuklah:
Individu yang terbabit dengan kegiatan fizikal seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera dan lain-lain.
Individu dewasa (berumur 40 tahun keatas adalah 10 kali ganda lebih berisiko berbanding dengan orang yang lebih muda)
Kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah
Individu yang mempunyai masalah pernafasan dan jantung
Individu penghidap penyakit darah tinggi, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid
Risiko akan meningkat sekirannya korang memakai pakaian yang tebal dan ketat kerana ia menghalang panas keluar daripada penyejatan/pengeringan peluh.
So, hati-hati guys!
Ads
Tip-tip pencegahan
• Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti korang. Jangan tunggu rasa haus baru nak minum
• Minum minuman isotonik kerana boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh
• Hadkan aktiviti luar
• Berehat dengan kerap
Ads
• Mandi atau buka kipas angina untuk menyejukkan badan
• Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar
• Pakai topi atau payung besar
Paling penting, elakkan minum minuman berkafein, alkohol atau kandungan gula yang tinggi, membiarkan seseorang di dalam kereta yang bertutup dan bersenam dalam cuaca panas.
Inilah penangan media sosial. Mudah-mudah je ditularkan tanpa diselidiki kebenarannya.
Semalam tular di aplikasi WhatsApp berhubung penjualan kereta model Proton Exora berharga RM30,000 di Ibu Pejabat Proton Holdings Bhd, Shah Alam semalam.
Kereta yang asalnya (konon-konon) untuk jualan teksi tetapi tidak mendapat sambutan kerana penumpang lebih gemar menggunakan Grab dan Uber. Dan sebab itulah kereta Exora hendak dilelong dengan separuh harga sahaja.
Bila sudah tular, sudah tent orang hendakkan jawapannya. Yalah sebelum main serbu nak beli. Buatnya datang jauh-jauh dah dapat penat jer.
Sinar Harian melaporkan, jurucakap Proton ketika dihubungi berkata, penjualan tersebut memang berlangsung di ibu pejabat.
“Memang kita ada buat diskaun, tapi penjualan itu hanya untuk staf Proton, DRB-Hicom dan ada juga dibuka kepada vendor.
“Penjualan tidak terbuka kepada orang luar,” katanya.
Ketika ditanya tentang harga jualan tersebut, beliau tidak dimaklumkan tentang perkara itu.
Namun, difahamkan penjualan sudah berlangsung dalam minggu ini.
Semalam memamg heboh tentang rakaman suara di WhatsApp yang mendakwa kereta Proton Exora sedang dijual dengan tawaran separuh harga iaitu RM30,000.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Foto tular di media sosial sejak dua hari lalu berhubung kain rentang yang mencerca seorang pengetua sekolah di Lembah Klang telah mendapat perhatian para pelajar dari SMK St Mary Kuala Lumpur.
Sumber Foto: Tangkap layar Twitter @Mxstaqim1.
Kain rentang yang digantung di hadapan pintu masuk SMK Bandar Baru Seri Petaling itu mendakwa para guru sekolah dan pelajarnya ingin memohon agar pengetua sekolah, Puan Norwaja Binti Nordin untuk dipindahkan dengan segera dari sekolah tersebut demi “mengembalikan kejayaan dan kecemerlangan sekolah”.
Pengetua yang dimaksudkan juga digelar sebagai ‘Pengetua Mental’ oleh pihak SMK BB Seri Petaling.
Tindakan yang mengejutkan itu telah mendapat perhatian ramai pihak termasuklah bekas pelajar SMK St Mary Kuala Lumpur; yakni sekolah lama tempat Puan Norwaja berkhidmat.
Tindakan memalukan seorang warga pendidik dengan memberi gelaran ‘Pengetua Mental’ bukan saja dianggap mencemarkan institusi pendidikan malah boleh menjadi punca pelajar sekolah hilang rasa hormat terhadap golongan pendidik.
Pelajar Bersuara Bela Bekas Guru
Hasilnya, satu-persatu bekas pelajar SMK St Mary tampil memberikan pandangan mereka. Ini termasuklah finalis Top 6 pencarian Dewi Remaja 2019 iaitu Dian Fernandez
Menurut Dian atau nama sebenarnya Andrianna Fernandez Azmi, perbuatan menggantung kain rentang (banner) adalah bersifat tidak matang.
“Tiada siapa yang layak untuk diperlakukan sebegini. Beliau merupakan seorang guru yang bagus untuk kita semua dan saya tidak merasakan tindakan membuli seorang guru seperti ini adalah wajar.
“Sepanjang Puan Norwaja menjadi guru panitia Bahasa Melayu semasa saya belajar di SMK St Mary, beliau sudah terbiasa dengan budaya di sekolah kami yang tegas dan mementingkan displin di kalangan pelajar.
“Di sana, saya dan rakan sekolah perlu membersihkan tandas pada setiap hari semasa waktu rehat. Kami perlu berdiri di hadapan sekolah sepanjang perhimpunan hari Isnin jika kelas kami didapati kotor.
“Ya, memang pelajar SMK St Mary dididik secara tegas, namun pengalaman itulah yang telah membentuk saya menjadi seorang yang berdisplin. It made me to strive to do better. Jika anda inginkan sekolah anda cemerlang, anda perlu berkorban. Suck it up,” jelasnya yang kini sedang melanjutkan pelajaran.
*
*
Seorang lagi bekas pelajar yang ingin identitinya dirahsiakan beranggapan Puan Norwaja sebagai seorang guru yang dihormati untuk tempoh yang lama dan telah mengajar pelajarnya dengan cukup baik.
“Apabila beliau menyertai sekolah baru sebagai seorang Pengetua, tentunya beliau ingin menaikkan lagi standard pembelajaran di sekolah tersebut seperti mana standard yang wujud di SMK St Mary dengan segera. Ini demi kecemerlangan pelajar, pendidik dan sekolah itu sendiri.
“Saya difahamkan ramai guru dan pelajar yang tidak bersetuju dengan cara beliau kerana mereka tidak mampu membiasakan diri dengan sistem yang tegas dan tekanan yang ada
“Lalu, mereka mengambil langkah untuk memalukan seorang pengetua di mata khalayak ramai. Ini adalah tindakan buli dan biadap terhadap seorang pendidik yang mempunyai niat ikhlas untuk membantu,” jelasnya.
*
Seorang lagi pelajar inginkan permohanan maaf diberikan kepada Puan Norwaja.
“Jika anda tidak mahu menghormatinya sebagai seorang guru, sekurang-kurangnya hormatilah beliau sebagai seorang insan yang lebih berusia daripada anda. Puan Norwaja akan sentiasa menjadi sebahagian daripada keluarga St Mary.”
Untuk pengetahuan, satu bentuk petisyen telahpun diwujudkan semalam di laman web change.org demi membantah tindakan tersebut.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Pagi tadi bertempat di Hospital Rehabilitasi Cheras, ratusan rakyat menunggu “hari pembebasan” Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang juga ketua Umum PKR. Sekian lama menunggu dan rakyat yang membuat “ swing” ke atas pentadbiran negara ketika pilihanraya umum ke-14, ternyata bagi sebahagian rakyat, hari ini dianggap begitu berbeza oleh penyokong DSAI yang menunggu sejak sekian lama pembebasannya.
Bagi korang yang dah tengok secara live, dah tahu DSAI akan dibebaskan hari ini dan malam ini ada Himpunan Merdeka Rakyat bertempat di Padang Timur Petaling Jaya bermula jam 5.30 petang ini tetapi mungkin sebahagian dari kita kurang memahami MAKSUD PENGAMPUNAN DIRAJA dan bagaimana Datuk Seri Anwar memperolehnya.Apa kepentingan pengampunan ini kepada karier politik Datuk Seri Anwar.
Kupasan dari Pakar Undang-Undang, Prof Dr Shamrahayu yang juga pensyarah kuliyyah Undang-Undang dari UIAM boleh memberikan pemahaman kepada kita.
Tubuh Negeri atau Perlembagaan Negeri ialah kuasa yang diwarisi zaman berzaman oleh institusi beraja negara kita.
Kuasa pengampunan ini diguna pakai apabila seseorang itu didapati bersalah oleh mahkamah sesebuah negara dan dihukum dengan suatu hukuman.
Bagi menjelaskan kedudukan kuasa pengampunan dalam sistem pentadbiran keadilan, saya selesa dengan menggunakan frasa ‘when justice comes to an end, mercy comes to play’.
Maksudnya, proses perbicaraan di mahkamah ialah proses untuk menzahirkan tanggungjawab jenayah atas kesalahan yang telah dilakukan bagi meletakkan hukuman ke atasnya atau dia hendaklah dipertanggungjawabkan ke atas perbuatan jenayah yang dilakukan.
Selepas semua proses mahkamah itu berakhir, dan mahkamah mendapati seseorang itu bersalah dan menggalas tanggungjawab jenayah, maka dia hendaklah menjalani hukuman bagi kesalahan yang disabitkan oleh mahkamah.
Selepas dipertanggungjawab bagi suatu kesalahan jenayah oleh mahkamah, proses pengampunan boleh mengambil tempat. Boleh dikatakan pengampunan ialah satu proses belas kasihan atau ihsan, dan bukan semata-mata proses keadilan jenayah.
Di negara-negara tidak beraja, kuasa pengampunan dilaksanakan oleh presiden. Dalam amalan di Amerika Syarikat sebagai contoh, sebelum persaraan presiden, biasanya berlaku pengampunan kepada mereka yang didapati bersalah dan dikenakan hukuman oleh mahkamah.
Bagi negara beraja, pengampunan satu kuasa budi bicara yang lahir daripada institusi beraja dan ia ialah kuasa yang sinonim dengan institusi beraja. Dari perspektif sejarah, ia dirangkum bersama kuasa prerogatif raja yang lain, seperti kuasa untuk membuat pengisytiharan perang dan menentukan hukuman mati.
Prof Dr Shamrahayu
Tunda hukuman
Di negara kita, kuasa pengampunan dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. Perkara 42 yang memberikan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum bagi kesalahan-kesalahan yang dibicarakan di Mahkamah Tentera dan kesalahan-kesalahan di Wilayah-Wilayah Persekutuan.
Raja-raja dan Yang di-Pertua Negeri di negeri pula diberikan kuasa pengampunan bagi kesalahan yang dilakukan di negeri masing-masing, tidak termasuk kesalahan yang dibicarakan di Mahkamah Tentera (Perkara 42).
Perkataan ‘pengampunan’ yang digunakan pada tajuk Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan bukan semata-mata merujuk kepada pengampunan kepada kesalahan yang dibuktikan, tetapi ia juga merangkumi kuasa untuk menunda hukuman atau melegakan hukuman, termasuk meremitkan, menggantung dan meringankan hukuman yang dikenakan oleh mahkamah dalam proses keadilan.
Walaupun asalnya kuasa pengampunan ini ialah kuasa budi bicara institusi beraja, Perkara 42(4)(a), Perlembagaan Persekutuan meletakkan syarat bahawa kuasa pengampunan itu hendaklah dijalankan mengikut nasihat Lembaga Pengampunan.
Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan, sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 42(5), dibaca secara bersama dengan Perkara 42(11) itu terdiri daripada Peguam Negara Persekutuan, Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah Persekutuan dan tidak lebih daripada tiga orang anggota lain dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
Mengikut Perkara 42(8) mesyuarat Lembaga Pengampunan hendaklah bermesyuarat dengan dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong. Perkara 42(9) pula menyatakan bahawa sebelum memberikan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong, Lembaga Pengampunan hendaklah menimbangkan apa-apa pendapat yang mungkin diberikan Peguam Negara mengenai perkara itu.
Pada peringkat negeri, peruntukan berkaitan kuasa pengampunan yang dilaksanakan oleh raja-raja tertakluk kepada Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.
Sering kali kita dengar proses pengampunan hendaklah dimulakan dengan suatu permohonan yang dibuat oleh mana-mana orang yang telah didapati bersalah oleh mahkamah.
Namun, Perlembagaan Persekutuan atau juga Perlembagaan negeri, tidak menyediakan secara jelas mengenai prosedur permohonan pengampunan.
Sekian lama berjuang akhirnya DS Wan Azizah dan Yb Nurul Izzah gembira dengan situasi di mana DSAI dibebaskan lebih awal dan menerima pengampunan diraja
Petisyen bagi pengampunan
Dalam Perkara 48(4)(c), bagaimanapun menyebut bahawa ia perlu dilakukan melalui suatu petisyen bagi pengampunan. Ini menunjukkan bahawa perlu ada permohonan daripada mana-mana pihak untuk pengampunan.
Persoalan berkaitan yang mungkin timbul ialah, bolehkan Yang di-Pertuan Agong atau raja di negeri-negeri mengambil inisiatif sendiri, tanpa menunggu petisyen bagi permohonan pengampunan untuk memberikan pengampunan.
Mungkin perkara ini tidak dikenali atau tidak diamalkan di negara kita. Namun, sekiranya dirujuk kepada sejarah kewujudan kuasa pengampunan dalam institusi beraja, ia mungkin dapat dilaksanakan dengan inisiatif Yang di-Pertuan Agong atau Sultan di negeri-negeri. Apa pun kajian akademik masih diperlukan untuk membahaskan perkara ini dengan lebih mendalam.
Melihat kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang lain, mungkin ada kaitan antara kuasa pengampunan yang dinyatakan dalam Perkara 42 dan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk membatalkan hilang kelayakan sebagai Ahli Dewan Rakyat.
Perkara berkaitan hilang kelayakan seseorang untuk bertanding sebagai seorang calon bagi Dewan Rakyat, pada peringkat Persekutuan, dinyatakan dalam Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan.
Antara lain, pada Perkara 48(1)(e), seseorang itu hilang kelayakan selepas disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Persekutuan, dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun, atau denda tidak kurang daripada RM2,000, dan dia tidak mendapat pengampunan bebas.
Pada Perkara 48(3) dinyatakan, antara lain, kehilangan kelayakan seseorang di bawah Perkara 48(1) (e) ini boleh dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong dan, jika tidak dibatalkan sedemikian, hendaklah terhenti pada akhir tempoh lima tahun yang bermula tarikh orang itu dilepaskan daripada jagaan atau dari tarikh denda itu dikenakan ke atas orang itu.
Perkara 48(3) ini tidak menggunakan istilah ‘pengampunan’ tetapi ia menggunakan istilah ‘dibatalkan’ atau dalam versi bahasa Inggeris removed. Kedua-duanya, pengampunan (pardon) atau dibatalkan (removed) ialah kuasa Yang di-Pertuan Agong.
Bagaimanapun, Perkara 48 ini tidak menyatakan mengenai perlu wujudnya sebuah Lembaga Pengampunan. Oleh yang demikian, Perkara 48(3) semata-mata untuk membatalkan hilang kelayakan seseorang untuk dicalonkan sebagai Ahli Dewan Rakyat.
Perkara 48 ini tidak menyentuh tentang perlunya pengampunan atau tunda hukum atau lega hukum sebagaimana peruntukan di bawah Perkara 42.
Justeru, ada perbezaan dalam maksud dan pemakaian Perkara 42, berkaitan pengampunan dan Perkara 48 yang berkaitan dengan kehilangan kelayakan menjadi Ahli Parlimen.
Penulis ialah Pensyarah Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim UIAM
Sumber : BERITA HARIAN
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!