Lelaki Ini Ajar Cara Solat Dalam Flight Untuk Korang Yang Suka Travel

156

Untuk korang yang suka sangat pergi travel, mesti pernah berhadapan dengan situasi penerbangan yang panjang sehingga 14 jam atau mungkin lebih lama, tanpa transit pula tu.

Macam mana nak solat atas flight? Memang la kita dikira musafir dan ramai yang cakap dimaafkan sebab dalam keadaan yang susah nak solat.

Tapi korang kena ingat, Islam tu kan memudahkan umatnya. Kita sendiri dah diajar untuk solat tak kiralah dalam keadaan macam mana pun. Walaupun tengah sakit pun boleh solat, apa lagi yang tengah sihat walafiat tu kan.

Nah, kalau tak tahu kita boleh belajar. Ikuti perkongsian yang telah dibuat oleh @adibezymir ni tentang bagaimana nak solat di atas flight.

1. Cari kiblat

2. Cari ruang solat/solat secara duduk

3. Cara nak tahu waktu solat

4. Trick untuk tahu waktu subuh

5. Cara ambil wudhuk

6. Macam mana nak mandi wajib?

Penting untuk orang lelaki alert ya!

Tak pun korang boleh refer situasi ni pada ustaz atau individu-individu yang lebih arif.

7. Aplikasi tambahan

Kalau nak lebih mudah, korang boleh juga aplikasi waktu solat di flight ni. Nampak macam lagi senang.

Lepas ni dah tak ada alasan lagi tak dapat solat kalau jalan jauh kan? Kalau kita selalu jaga solat, insyaAllah Allah pun akan jaga kita. Wallahualam!

CER KOMEN SIKIT