Dulu korang aim sangat nak beli kereta kan? Sekarang mesti ramai nak bertukar kepada motosikal kerana…

 

Pemilik motosikal berkapasiti enjin 125cc akan menikmati subsidi petrol RON95 30 sen seliter selepas Belanjawan 2019 dibentangkan semalam oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

Subsidi petrol ini bagaimanapun terhad kepada 40 liter bagi pemilik motosikal dan ia akan bermula pada suku kedua 2019.

 

IKLAN

Kalau nak ikutkan jumlah penunggang motosikal di Malaysia ni, hampir 2.6 juta orang akan menikmati subsidi ini. Kuranglah sikit beban mereka yang memiliki motosikal terutamanya di kalangan pelajar kolej dan universiti.

Cuma, masih ada pendapat ramai yang berharap agar inisiatif kerajaan ini boleh diubah serba sedikit. Contohnya, jumlah liter petrol itu dilihat terlalu sedikit dan hanya sesuai bagi perjalanan jarak dekat. Bagaimana dengan penunggang motosikal yang selalu terpaksa berulang-alik dari luar Kuala Lumpur ke ibu negara.

Tengok betul-betul siapa yang dapat..

Ada juga yang berpendapat agar pihak berkuasa dapat mengenal pasti terlebih dahulu mereka yang memperolehi subsidi ini sebelum memberikan kepada mereka.

Alasannya, ada golongan berada yang memiliki kenderaan jenama mewah yang mempunyai cc rendah. Tak adil lah pula kalau mereka yang menikmatinya. Ada juga yang takut sekiranya ramai pendatang asing yang semakin selesa untuk memiliki motosikal – sama ada secara sah atau tidak.

IKLAN

 

 

*****

 

IKLAN

Sementara itu, kita pun boleh menarik nafas lega apabila kenaikan semua tol pada tahun hadapan diumumkan dibeku. Walaupun langkah tersebut akan memberi kesa kewangan RM700 juta kepada kerajaan, tetapi ia dapat meringankan beban rakyat – termasuklah ahli kerajaan sendiri.

Selain itu,  tol motosikal di jambatan pertama dan kedua di Pulau Pinang serta di Lebuhraya Laluan Kedua di Johor pun akan dimansuhkan. Alhamdulillah!

Ini berita baik kepada kebanyakan penunggang motosikal yang berpendapatan rendah.

So, korang akan bertukar menjadi penunggang motosikal atau masih nak naik kereta?