Walaupun pada zaman serba moden ini dibanjiri dengan pelbagai rekaan baru yang telah banyak diubah suai, namun hakikatnya masih ramai yang berpegang teguh dengan rekaan baju kurung tradisional.
Baju kurung tradisional adalah pakaian tradisional bagi kaum perempuan berbangsa Melayu. Perkataan baju kurung dipetik daripada Arab iaitu ‘djallabuyah‘, yang bermaksud baju longgar.
Ya, sudah semestinya pemakaian baju kurung cukup sinonim dengan perempuan Melayu tidak kiralah ketika menghadiri majlis perkahwinan mahupun Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Malah, kita mula lihat kaum lain juga tidak terlepas peluang untuk turut sama menggayakan baju kurung.
Mungkin anda sudah sedia tahu, negeri-negeri di Malaysia mempunyai reka bentuk dan potongan baju kurung yang berbeza…
Ads
Ini Remaja tampilkan antara jenis baju kurung tradisional yang popular. Mana menjadi pilihan hati anda untuk lebaran pada tahun ini?
baju kurung pahang
Sumber: Ashura
la dikenali sebagai Baju kurung Riau Pahang. Ini kerana sebagai simbolik pertalian antara kedua-dua negeri tersebut. Baju kurung Riau Pahang juga bernama sebagai Baju Belah ataupun Baju Kebaya Turki.
Kedua bahagian tepi baju kurung ini berpesak bunga yang disambungkan dengan pesak gantung. Selain itu, baju kurung ini dipakai dengan butang ganjil sama ada tujuh ataupun sembilan biji butang.
Ads
baju kurung kedah
Sumber: Amar Amran
Baju kurung Kedah berasal dari Selatan Thailand. Ia merupakan baju blaus pendek dan diperbuat daripada kapas. Baju kurung Kedah lebih longgar dan bagi bahagian leher dibuat bentuk potongan bujur sireh. la dipakai bersama kain sarung. Baju kurung Kedah ialah sebagai pakaian harian atau pakaian basahan untuk perempuan di Kedah.
baju kurung cekak musang
Sumber: Habra Haute
Baju kurung ini dipercayai telah dipengaruhi oleh gaya India dan China. Ini kerana reka bentuk pada struktur lehernya sama ada tengkuk cekak tinggi ataupun leher tegak.
baju kurung teluk belanga
Sumber: Malaysia Gazette
Baju kurung ini boleh dikenali sebagai baju kurung Johor. Ini kerana baju jurung ini telah diperkenalkan pada zaman pemerintahan Sultan Abu Bakar. Baginda juga menetapkan reka bentuk baju kurung ini. Contohnya, labuh sampai ke bawah lutut, alas leher dijahit halus dan tidak mempunyai poket.
Ads
Baju kurung Johor
Sumber: Fashionvalet
Pada zaman pemerintahan Sultan Johor, baju kurang telah diubahsuai dari zaman Sultan Abu Bakar ke Sultan Ibrahim. Baju kurung telah ditambah kocek. Kebanyakan kaum wanita akan pakai baju kurung semasa mailis rasmi.
Baju Kurung Pesak
Sumber: Kamdar
Potongan klasik dan mempunyai potongan pesak di bahagian kiri dan kanan baju. Ini adalah jeni-jenis baju kurung tradisional yang terdapat di Malaysia.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Ramai mengeluh tentang trafik jalan raya di Lembah Klang yang dikatakan semakin teruk sejak kebelakangan ini. Malah, baru-baru ini Ketua Pegawai Eksekutif Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah menyuarakan pendapatnya bahawa pengangkutan awam seperti tren komuter antara pengangkutan yang jika digunakan secara maksimum mampu membantu mengurangkan kesesakan jalan-jalan di Lembah Klang.
Namun, kenyataan itu mendapat reaksi negatif daripada netizen kerana menganggap pengangkutan awam yang disediakan oleh mereka sering mendatangkan masalah dan tidak mengikut jadual.
Perkara seupama ini tidak sepatutnya berlaku kerana pihak berwajib seharusnya mengambil tindakan dan inisiatif untuk menangangi masalah ini. Seperti yang telah dilakukan di negara-negara luar, mereka mempunyai strategi sendiri untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Jom kita lihat bagaimana cara tujuh bandar utama di dunia menyelesaikan masalah kesesakan trafik jalan raya.
Negara ini mengenakan bayaran khas bagi kenderaan yang masuk ke dalam bandar pada hari bekerja dari jam 6.30 pagi hingga 6.30 petang. Namun, pengecualian diberikan kepada bas, teksi, kenderaan eco-friendly, kenderaan kecemasan dan kenderaan yang keluar masuk dari Pulau Lidingo yang terpencil. Dalam dua tahun pertama, 25 peratus kenderaan berjaya dikurangkan berjumlah lebih 1,000,000 bilangan kenderaan sehari.
Kutipan yang diterima adalah sebanyak USD 300,000 sehari yang mana wang ini disalurkan semula untuk memperbaiki lagi trafik dan bina infra servis transit.
Mereka menggunakan smart technologu untuk bandar mereka untuk mengawal trafik dan urus ruang parking. Kamera dan sensor diletakkan di jalanan dan kawasan parking. Jadi, data analytic real time untuk trafik dan parking akan dimasukkan dalam sistem WiFi bandar yang link kepada penduduk dan pihak berkuasa.
Kamera trafik pula dihubungkan dengan fiber optik, jadi real time data dapat digunakan untuk pihak berkuasa mengawal trafik.
Online journey planner untuk kenderaan disediakan di ibu negara UK yang bukan sahaja boleh mencadangkan jalan untuk kenderaan bermotor, tetapi ia juga mempunyai pilihan lain seperti berjalan, tubes, bas, tren, bot dan basikal.
Perkara ini hanya akan berjaya jika semua operator sanggup berkongsi data mereka kepada umum. Kini, mereka sedang membangunkan sebuah versi mobile yang mempunyai GPS tracking untuk kenderaan awam, taxi booking dan real time traffic monitoring yang memberikan lebih banyak pilihan untuk masyarakat merancang perjalanan.
Public Light Busses (PLB) atau bas mini adalah pelengkap kepada sistem bas standard Hong Kong kerana ia ‘sampai’ kepada bahagian bandar yang lebih susah untuk diakses. Hanya mempunyai 16 tempat duduk, bas mini ini sebenarnya lebih selesa, lebih laju dan lebih efisyen dengan kekerapan lebih tinggi.
Model public transport bersepadu Copenhagen melibatkan tiga komponen iaitu agensi, kompeni dan kerajaan. Sistem ini memberi kemudahan dalam pembelian tiket melalui aplikasi di smartphone atau SMS. Jadi, pengguna dapat menerima informasi lokasi, destinasi dan tiket dengan mudah.
Kemudahan ini memberikan fleksibiliti dan efficiency apabila menaiki dan menukar jenis kenderaan awam berdasarkan destinasi mereka. Kombinasi perhentian bas dan tempat parking basikal dengan stesen metro membolehkan integrasi sempurna dengan semua jenis pengangkutan awam di Copenhagen.
Sistem bas mereka juga menggunakan teknologi radio dan GPS yang memberikan laluan kepada bas di jalan utama, jadi masa perjalanan lebih singkat. Pengurangan jumlah penggunaan kereta telah menurunkan pelepasan CO2 sebanyak 83 peratus kerana kerajaan mereka menggalakkan rakyat berbasikat ke tempat kerja dengan membina integrated cycling facilities.
Bandar Hangzhou ini memiliki program bike-sharing terbesar di dunia, ia mempunyai 67,000 basikal awam untuk digunakan, 3,000 pusat servis dan 230,000 pengguna servis ini setiap hari. Sistem ini sangat mudah, basikal boleh disewa dengan menggunakan smart card yang sama untuk pengangkutan awam lain.
Di Jepun, mereka menggunakan Al untuk melancarkan trafik mereka. Jumlah trafik dan pergerakan kenderaan dikumpul daripada kamera yang diletakkan di lebuh raya, persimpangan dan kawasan yang selalu berlakunya kesesakan.
Data ini juga lebih tepat dengan penggunaan alat ETC 2.0 (electronic toll collection) yang dipasang pada kenderaan. Alat ini memberi data kedudukan, kelajuan kereta dan kawasan mana yang pemandu banyak menggunakan brek.
Jadi, sebelum berlakunya kesesakan jalan raya, pihak yang bertanggungkawab boleh mengambil langkah awal dengan memanjangkan tempoh lampu hijau dan kawal kemasukan kenderaan ke kawasan sesak.
Mungkin di negara kita juga patut melakukan sesuatu bagi membanteras masalah ini daripada terus berlarutan.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Pelakon dan personaliti media sosial, Azhar Sulaiman tampil memberikan pandangannya mengenai desakan segelintir pihak agar Menteri Pendidikan, Fadlina Sidek meletakkan jawatan susulan insiden yang berlaku di sekolah baru-baru ini.
Menurut Azhar, desakan tersebut tidak wajar memandangkan punca sebenar isu itu bukanlah berpunca daripada pihak kementerian atau sekolah, sebaliknya melibatkan akses pelajar terhadap gajet dan internet.
“Macam-macam masalah berlaku kat sekolah ni. Abang rasa tak patut kita salahkan Menteri Pendidikan Fadlina Sidek, KPM, sekolah, atau jabatan pelajaran negeri dan daerah.
“Semua pihak telah melakukan yang terbaik untuk menjaga keselamatan sekolah kita,” katanya.
Aktor berusia 54 tahun itu turut menjelaskan bahawa kanak-kanak zaman sekarang semakin bijak mencari bahan terlarang secara dalam talian dengan menggunakan pelbagai peranti elektronik.
“Kalau tak dapat telefon yang boleh akses internet, mereka guna komputer riba ibu bapa.
“Budak-budak sekarang memang pandai nak cari bahan. Mungkin bagi anak pakai walkie-talkie je habis cerita,” jelasnya berseloroh.
Dalam masa sama, Azhar turut membandingkan sistem kawalan digital di Malaysia dengan negara jiran, Singapura, yang disifatkan lebih ketat dan berkesan.
“Kalau di Singapura, kalau kalian taip sahaja alamat tak tentu pasal, keluar arahan datang pada kamu,” katanya.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Ketika remaja lain yang seusianya ralit dengan gadget teknologi terkini, lain pula pemilik nama Saidatul Zakirah yang mempunyai minatnya tersendiri.
Bermula hanya sekadar mengikuti ayahnya ke pertandingan sukan bermotor, menjadi asbab remaja berusia 14 tahun ini serius hingga berjaya meletakkan diri menjadi atlet untuk sukan bermotor.
Lebih manis lagi, Saidatul Zakirah yang minat dengan sukan permotoran sejak usia 11 tahun ini menunjukkan kesungguhannya dalam bidang itu menjadi titik tolak kepadanya untuk terus menggapai impian memenangi sukan-sukan permotoran yang berprestij.
“Ayah adalah pendorong utama saya selain ahli keluarga yang lain kerana saya selalu mengikut ayah apabila beliau menyertai aktiviti sukan lasak. Apabila saya memberitahu ayah saya akan mengikut jejak beliau, ayah tidak membantah. Bahkan ibu juga tiada halangan. Kedua-dua mereka memberikan semangat. Saya sangat gembira,” katanya.
Lebih mesra dipanggil Kirah, beliau berkata, tidak mudah untuk menyertai sukan yang dipelopori oleh golongan lelaki kerana pelbagai tanggapan negatif yang didengarnya, namun tidak mengendahkan perkara itu.
“Semua orang boleh melakukan apa yang disukai, kalau lelaki boleh buat kenapa perempuan tidak boleh melakukannya”
Sebelum ini Zakirah menyertai QMMF Children Academy kerana minatnya yang mendalam. Ujarnya fokus merupakan benda utama dan penting dalam suka lasak. Disebabkan itu, remaja ini akan memastikan dia mendapat rehat dan tidur secukupnya sebelum menyertai sesuatu pertandingan atau latihan.
Bijak mengatur waktu, Kirah tidak ketepikan soal pendidikan. Bagi mencapai cita-citanya, Zakirah membahagikan waktu belajar dan waktu latihan permotoran dengan sebaiknya. Berharap untuk menyertai lebih banyak lagi sukan lasak pemotoran ini di masa hadapan dan dia bercita-cita sukan ini akan menjadi kerjaya sepenuh masa beliau nanti.
Apa-apapun, good luck untuk masa akan datang. Moga Kirah terus maju dalam sukan permotoran ini dan gapai impian. You go girls!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!