Jangan Hanya Ikut Trend, Lelaki Ini Kongsi 5 Sebab Kenapa Tak Suka Ajak Orang Kahwin Muda

1270

Dah banyak isu tentang kahwin muda yang selalu kita baca di media sosial mahu pun media-media elektronik.

Ramai menyokong tindakan kahwin muda sebab katanya tak nak berlakunya maksiat dan lebih baik kahwin saja.

Bermulalah perkongsian indah si pengantin baru tentang kehidupan yang lebih berkat, rezeki makin bertambah dan tanggungjawab digalas bersama-sama pasangan. Oh sweetnya!

Persoalannya, senang ke nak kahwin dan hidup berumah tangga ni?

Nah, setiap orang mempunyai pandangan mereka sendiri. Lain pula bagi Gatdi yang tidak berapa setuju untuk mengajak anak muda berkahwin awal. Dia sendiri berkahwin pada usia 22 tahun dan dia jugalah orang yang paling tak suka untuk perjuangkan kahwin muda.

Nak tahu kenapa? Jom ikut thread twitter ni..

1. Jangan bandingkan diri dengan orang lain

2.Jangan kahwin sebab ikut trend

3. Kahwin ni benda serious

4. Dah sedia mental?

5. Komitmen bertambah

Tapi, baginya kalau dah memang ada peluang dan ruang untuk berkahwin, kahwin je la. Usahalah sebaik mungkin dan Rasulullah sendiri menyuruh untuk berkahwin muda, tapi ada syaratnya.

Syarat untuk kahwin adalah MAMPU. Mampu zahir dan batin.

MAMPU= KEWANGAN

KEWANGAN=DUIT

So, pendapat korang macam mana pula? Tepuk dada, tanya selera! Apa-apa pun semua yang kita lakukan dalam hidup ni ada pros and cons. Paling penting, buatlah keputusan dengan bijak, bukan sekadar hanya mengikut hawa nafsu.