Zaman serba moden sekarang dah senang untuk korang dapatkan panduan atau tip dalam apa saja perkara kerana ramai yang sudi berkongsi pengalaman mereka di media sosial.
Tak terkecuali untuk korang yang tertanya-tanya macam mana agaknya nak menghadiri sesi temu duga untuk menjadi seorang guru, Nadia Asyiqin turut berkongsi pengalaman dan tip yang boleh korang rujuk.
Pengalaman semasa temu duga
Satu bilik akan ada enam orang calon (calon telah ditetapkan masa dari awal). Dalam satu bilik tu, akan ada dalam dua atau tiga orang panel. Mengikut pengalaman gadis ini dulu, dia dapat seorang panel dari Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) dan seorang lagi Guru Cemerlang (GC).
Kos yang sama akan gunakan satu bilik saja dan soalan bertukar sebab GC bertukar setiap hari. Soalan panel SPP mengenai teori dan isu semasa.
Nampak remeh tapi tolong take note!
Rancangan Pengajaran Harian (rph) pastikan lengkap sebab perkara pertama GC akan buat adalah semak rph korang satu per satu. Dari segi pakaian pula, pakai blazer. Tak perlu pertikai tak sesuai baju kurung pakai sekali dengan blazer, ikut saja style yang SPP mahukan.
Selain itu, pakai nametag yang berukuran mengikut pekeliling. Kasut perempuan pastikan ada tumit dan bertutup. Baju kurung pula tak perlulah meriah sangat, bukan nak pergi dinner final year pun. Hiks!
Akhir sekali, pakai jam, eyeliner dan bedak. Ini adalah seperti mana tip yang diberi oleh perunding imej UPM.
Susunan fail
Ini muka depan fail. Pastikan fail berwarna hitam atau biru gelap. Letak muka korang supaya senang panel tu nak tahu fail siapa yang tengah dibelek masa tu
Muka pertama bila buka fail
Ads
Partition ni dibuat sebenarnya nak mudahkan urusan panel nak membelek
Senarai semak temuduga. Pastikan semua ada
Kad pengenalan ni dalam bahagian B. Sebelum masuk bilik interview, lekatkan belakang IC original dengan selotep dan lekatkan dibahagian bawah perkataan kad pengenalan tu. Jangan lekat siap-siap di rumah sebab nanti IC diperlukan bila nak masuk tempat interview.
Ads
Bahagian A. Resume tak diminta. Tapi sebab dah ada resume, jadi letak je la. Resume satu muka surat tu senaraikan details seperti belajar di mana, result SPM, matriks, degree. Guru praktikal di mana dan guru ganti di mana
Ini isi kandungan. Letak 3 – 5 sijil tertinggi sahaja. Pilih la mana yang elok. Dan sijil PMR tak perlu letak ya, tak valid. Sijil form 4 dan ke atas sahaja
Siapa yang belajar kat UPM mesti tahu rph kita kan buku tebal tu. Dan wajib ada DSKP dan sukatan pelajaran harian semua tu. Saya memang sejak praktikal tak letak dalam buku tu sebab nanti tebal semacam. Jadi saya masukkan dalam fail macam ni. Dan sila bawak masa iv tu
Ads
Nametag Nadia tu ikut saiz pekeliling khas untuk interview. Nadia Asyiqin pula ikut saiz biasa yang selalu orang guna selalu buat
Detailing bahagian tepi fail. Optional nak buat ke tak. Banyak rasanya orang share cara nak susun fail, so korang boleh refer.
Another tips; once panel atau GC bagi soalan, semua calon akan jawab soalan tu. Habis semua jawab baru akan proceed pada soalan next. Kalau tak dapat jawab, mereka akan bantu kita jawab
Tip lain adalah GC ni bagi dalam satu pernyataan soalan tu, ada juga diselitkan lebih dari satu soalan. Maksudnya dua soalan ditanyakan terus. Dan lebih separuh calon menjawan satu soalan sahaja. Sila hati- hati!
So, untuk korang yang bercita-cita nak jadi guru atau mungkin yang akan menghadapi sesi temu duga SPP nanti, kami ucapkan selamat maju jaya!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Hari ini menandakan satu lagi perkembangan positif ke arah memerangi wabak COVID-19 di seluruh dunia setelah Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) meluluskan COVID-19 keluaran Sinovac.
Vaksin kedua buatan China dan vaksin kelapan yang diiktiraf di seluruh dunia itu kini bersedia untuk diedarkan ke beberapa negara termasuklah ke Malaysia.
Kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) iaitu Yang Berhormat Khairy Jamaluddin Abu Bakar menerusi ciapan di akaun Twitter beliau, “Vaksin COVID-19 Sinovac kini telah diluluskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Ia selamat dan berkesan.
“Pengiktirafan global ini sekaligus meningkatkan keyakinan (kepada rakyat) terhadap bekalan 12 juta dos vaksin Sinovas. Kita akan memastikan 18 peratus populasi negara ini mendapat manfaat daripadanya,” catat beliau.
The Sinovac vaccine is now approved by WHO. This global recognition is a boost of confidence as our 12mil doses supply of Sinovac will ensure that 18% of our population will benefit from the vaccine. It’s safe and effective.
Terdahulu, masyarakat dunia termasuk di Malaysia sedikit gusar dengan pengambilan Sinovac memandangkan statusnya sebagai vaksin ‘kegunaan kecemasan’ dari China.
Bagaimanapun semalam, Penolong Pengarah WHO bagi Akses Produk Kesihatan iaitu Dr Mariangela Simao telah berkata; WHO mengesahkan penggunaan vaksin Sinovac dijamin selamat untuk negara, penyumbang dana, agensi pemerolehan dan masyarakat, secara umumnya.
WHO has approved the Sinovac COVID-19 vaccine. This means all types of COVID-19 vaccines currently being used in Malaysia (Pfizer, AstraZeneca & Sinovac) are validated by @WHO. pic.twitter.com/OjPzr9YBkI
Selain daripada vaksin PfiZer-BioNTech, Sinovac dan AstraZeneca yang menjadi pilihan kerajaan Malaysia, beberapa lagi jenis vaksin lain yang telah diluluskan termasuklah vaksin Modema, Johnson & Johnson dan Sinopharm.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Jika korang merupakan peminat jenama daripada The Coffee Bean & Tea Leaf® sepanjang kafe mereka berada di Malaysia selama 25 tahun ini, pastinya korang masih ingat dengan Pasport Ungu ini!
Ya, kad yang pernah menjadi kegemaran ramai ini telahpun dikembalikan di kesemua outlet The Coffee Bean & Tea Leaf® sejak 1 Oktober lalu sempena sambutan ulang tahun jubli peraknya.
Pasport Ungunya pada kali ini didatangkan dengan 10 bulatan di bahagian belakang di mana pemilik kad tersebut boleh mengumpul 10 cop untuk melengkapkannya.
Setelah lengkap, mereka hanya perlu memasukkan Pasport Ungu itu ke dalam peti yang disediakan di outlet The Coffee Bean & Tea Leaf® berhampiran dan berpeluang untuk memenangi hadiah menarik!
Antaranya termasuklah kredit kad TCB, barangan eksklusif ulang tahun ke-25 The Coffee Bean & Tea Leaf® dan juga pakej penginapan hotel selama 4 hari 3 malam sama ada di Kuala Lumpur, Pulau Pinang atau Johor bernilai hingga RM2,000.
Di antara barangan eksklusif ulang tahun ke-25 The Coffee Bean & Tea Leaf®.
Caranya mudah sahaja, hanya dengan membelanjakan sekurang-kurangnya RM25 di mana-mana outlet The Coffee Bean & Tea Leaf®, korang akan memperolehi satu cop. Setelah mengumpulkan kesemua 10 cop, jawab sahaja soalan ini, “Berapakah usia The Coffee Bean & Tea Leaf® Malaysia pada tahun ini?”.
Ketua Pemasaran & Inovasi, Fiona Rodrigues serta David Tan, Ketua Operasi The Coffee Bean & Tea Leaf® sewaktu pelancaran ulang tahun ke-25 jenama tersebut di Malaysia.
Senang kan? Korang boleh menghantar lebih daripada satu Pasport Ungu ini untuk menaikkan lagi peluang dipilih sebagai pemenang.
Peraduan ini tamat pada 31 Oktober 2022. So you know what to do through out this month, right? Layan je selera korang di The Coffee Bean & Tea Leaf®.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Tenang dan berfikiran positif menjadi kunci kejayaan peninju Hallo Fightlab, Mohd Haikal Salami ke atas lawannya dari Thailand Nong Ice Rodtang menerusi Technical Knockout (TKO) pada Kejohanan Grand Final Kuda Merah International Muaythai Challenge 2024 King of the Ring baru-baru ini.
Menurut pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan Teloi Kanan, Kedah ini mengakui pada mulanya agak gementar namun berjaya menenangkan diri dan yakin beliau mampu menewaskan adik kepada juara ONE Championship, Rodtang Jitmuangnon pada pertemuan pertama mereka.
“Saya rasa sangat bersyukur sebab segala usaha membuahkan hasil (dan dapat TKO pada pusingan ketiga daripada lima). Target saya nak ke tahap lebih tinggi seperti ONE Championship tapi saya tahu agak mencabar sebab kena latihan 24 jam”
“Macam sekarang, masih bersekolah jadi saya aturkan jadual. Pagi fokus belajar dan dalam 4 petang mula berlatih. Memang kena disiplin diri sendiri,” katanya kepada pemberita selepas membawa pulang tali pinggang tajaan ICU/JPM dan Radio Era selepas memenangi saingan berlangsung di Stadium Titiwangsa.
Bercakap mengenai latar belakangnya, anak kedua daripada enam beradik itu berkata, beliau mula menceburi sukan Muay Thai sejak berusia sembilan tahun dan mendapat bimbingan daripada bapanya Salami Nayan (48) yang juga seorang guru Muay Thai di Felda Teloi Timur, Sik, Kedah.
Sementara itu, Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul yang hadir menyaksikan perlawanan berkenaan meluahkan rasa bangga atas kejayaan Mohd Haikal dan berharap beliau mampu menyinar seperti Muhammad Johan Ghazali Zulfikar atau Jojo Ghazali yang telah meraih pelbagai kejayaan di dalam dan luar negara.
“InsyaAllah, saya juga akan berbincang dengan Kementerian Belia dan Sukan untuk bawa atlet-atlet kita,” katanya.
Selain itu, peninju Kelab Kuda Merah PDRM, Mohd Rais Mohd Junaidi mengalahkan Mohd Juwaidi Abd Wahab yang mewakili Urat Merah Narathiwat Thailand untuk mengungguli saingan Belt Pulapol dan Celcius menerusi kemenangan mata.
Katanya, strategi yang digunakan ialah dengan menguji kemampuan lawan pada pusingan pertama sebelum menunjukkan keupayaannya pada set kedua dan hanya menjaga mata yang diperoleh pada set terakhir.
“Kemenangan ini saya dedikasikan kepada ketua jurulatih Kuda Merah, Rosli Yaacob yang akan bersara pada Isnin (18 Nov) ini. Kelima-lima penyertaan semua bawah dia dan empat kali berturut-turut menang,” ujarnya.
Beliau turut berterima kasih kepada pengurus pasukan yang banyak bantu kewangan dan latihan serta berharap agar dapat mewakili Malaysia dalam Sukan SEA.
Sumber: Bernama
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Kontroversi drama Madu Atau Racun bukan sahaja mengundang pelbagai reaksi daripada netizen, malah turut mendapat perhatian insan terdekat kepada dua pelakon utamanya, Elisya Sandha...