Dalam waktu PKP yang diarahkan di seluruh sekarang, pasti ramai menghabiskan masa di depan laptop atau pun gajet atas urusan kerja mahu pun sekadar untuk menghabiskan masa. Nak buat aktiviti di luar pun terhad, jadi kebanyakan daripada kita memilih untuk duduk di rumah dan menonton drama.
Gambar hiasan
Penggunaan komputer atau pun gajet ini telah menimbulkan kebimbangan akan kesannya terhadap fungsi penglihatan secara khususnya. Menurut myhealth, dianggarkan 25% hingga 93% pengguna komputer mengalami simptom-simptom yang dikaitkan dengan penggunaan komputer.
Malah, sekiranya sejak kebelakangan ini korang merasa mata selalu letih, sakit kepala, sakit leher, susah nak fokus, mungkin disebabkan korang mengalami Computer Vision Syndrome.
Dr Lael Salim menjelaskan di laman Twitternya bahawa sindrom ini tidaklah bahaya tetapi bakal membuatkan individu tersebut berasa tidak selesa. Punca berlakunya Computer Vision Syndrome ini adalah disebabkan beberapa perkara seperti berikut:
Ads
• Guna gajet terlalu lama tanpa rehat
• Postur yang salah
• Silau daripada skrin
• ‘Lupa’ nak kelip mata
• Skrin terlalu dekat dengan mata
Gambar hiasan
Ha, confirm korang memang selalu terdedah dengan situasi-situasi seperti itu kan?
Jadi, apa yang perlu korang buat?
Ads
Cara nak mengelakkan Computer Vision Syndrome selain daripada menjaga postur dan menjaga jarak dengan gajet, korang juga boleh mengamalkan ‘visual hygiene’.
Visual hygiene: rule 20/20/20
Untuk setiap 20 minit, rehat selama 20 saat dengan cara melihat sejauh sekurang-kurangnya 20 kaki. 20 saat adalah tempoh yang diperlukan untuk mata kita berehat.
Ads
Gambar hiasan
Bagaimana pula korang nak tahu 20 kaki sejauh mana?
20 kaki bersamaan 6 meter, tapi tak perlulah korang sampai ukur jarak 6 meter tu. Cukup sekadar memandang sejauh mungkin.
Namun, sekiranya tanda-tanda seperti sakit kepala dan sakit mata disertai dengan pandangan kabur dan loya atau muntah, segeralah berjumpa dengan doktor kerana dikhuatiri ada masalah lain pula.
Jadi mulai daripada sekarang, setiap kali 20 minit selepas melihat komputer atau gajet, eloklah korang merehatkan sebentar mata dengan melakukan teknik visual hygiene yang telah diajar oleh Dr Lael Salim.
Hari ini merupakan penentuan bagi rakyat Malaysia sama ada Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutkan atau pun tidak. Ramai yang bersetuju sekiranyanya PKP ini disambung sehingga negara kita benar-benar pulih daripada wabak COVID-19.
Walau bagaimanapun, apa sahaja yang bakal diumumkan oleh Perdana Menteri nanti rasanya masyarakat akan menerima dengan hati terbuka kerana banyak kemudahan yang telah disediakan, terutamanya untuk pembelian barang keperluan di pasar raya.
Jika tidak mahu bersesak di pasar raya, korang boleh membuat pembelian secara online atau pun kini Tesco juga sudah menyediakan kemudahan pembelian menerusi aplikasi WhastsaApp.
Menurut perkongsian daripada Ariff Iskandar Sa’id, kaedah yang digunakan Tesco ini sudah pun dimulakan beberapa hari lepas. Paling senang dan convenient kerana korang beri sahaja list panjang berjela dekat personal shopper Tesco yang berdekatan, selepas itu mereka akan sediakan barangan yang korang nak beli.
Jika barang atau jenama yang korang minta tiada di Tesco tersebut, mereka akan cadangkan jenama lain yang berkaitan. Nak mudah, bagi la list yang spesifik sikit dan boleh refer barang pada aplikasi MY Tesco Online. Harga barang adalah sama seperti di Tesco dan tiada cas lebih untuk personal shopper.
Dah setuju dengan barangan yang hendak dibeli, personal shopper Tesco ini akan sediakan barcode berserta jumlah yang korang perlu bayar.
Namun begitu, barcode yang diberikan hanya sah dalam tempoh 30 minit, jadi korang kena bagi tahu pukul berapa nak pergi ambil barang-barang tersebut.
Sampai sahaja di Tesco pilihan korang tu, pergi service counter dan mereka akan tunjuk troli berserta barang yang sudah tersedia discan. Selepas itu, terus ke kaunter dan bayar ikut jumlah barcode yang personal shopper WhatsApp tadi.Ha, mudah je kan? Tak perlulah korang nak mengambil masa yang lama di pasar raya untuk membeli barang keperluan
Tak perlu beratur sebab Tesco dah sediakan kaunter istimewa untuk pelanggan ‘Order & Collect’.
Ha, mudah je kan? Tak perlulah korang nak mengambil masa yang lama di pasar raya untuk membeli barang keperluan. WhatsApp sahaja personal shopper Tesco yang terdekat dengan menghubungi talian-talian berikut:
Selamat membeli!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Mula-mula beli phone, mestilah bateri tahan sampai hari keesokannya. Tapi bila dah pakai berbulan-bulan..?
Itu perkara pertama yang penulis terfikir pada majlis pelancaran model smartphone Samsung Galaxy A50 semalam. Nampaknya, duta terbaru mereka iaitu penyanyi Haqiem Rusli juga merasakan bateri adalah antara perkara terpenting semasa mendapatkan phone baru.
The question is, adakah bateri Galaxy A50 ini boleh deliver, gaiss?
“Kapasiti bateri Galaxy A50 ini memang besar, iaitu 4000 mPH. Saya boleh gunakannya dari siang ke malam, satu benda yang bagus untuk saya yang tak boleh lepas tangan daripada menggunakan phone semasa bekerja.
“Kalau ada free time pula, saya boleh main PUBG sebanyak 60 kali tanpa risaukan bateri!” kongsi Haqiem. Amboi, amboi.. kira oklah kalau bateri A50 ni tahan lama.
Bella & Mail Pula?
Bagi dua orang duta Samsung lain iaitu Ismail Izzani dan Nabila Razali pula, mereka lebih mementingkan aspek lain.
“Saya suka untuk mengambil video atau wefie beramai-ramai. Jadi feature paling saya gemari pada phone Galaxy A50 adalah kamera ultra-wide angle–nya. Semua boleh masuk, tak akan ada yang terpotong frame. Masa saya menari beramai-ramai pun, kami boleh rekodkan video menggunakan wide-angle ini,” kata Mail.
Untuk Bella pula, dia tertarik dengan warna biru, hitam atau putih. Biasalah, semua nak pilih warna favourite masing-masing. “Macam saya, saya akan pilih putih. Menariknya, ia bukan putih biasa-biasa tetapi mempunyai efek 3D-Prism. Jadi phone saya boleh ‘masuk’ dengan apa-apa pakaian kerana warna baju akan reflect pada phone..
“Selain itu, saya juga gemarkan fungsi kamera Infinity-U Displayyang bagus untuk saya mengambil selfie. Muka tak akan ter-cropped dengan paparan penuh pada skrin!”
***
Sounds interesting, right?
Galaxy A50 boleh didapati pada harga RM1,199 di stor Samsung Experience dan stor online Samsung Malaysia.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Jika sebelum ini tular berhubung insiden seorang remaja maut selepas terkena renjatan elektrik ketika mengecas telefon bimbitnya menggunakan soket di dalam sebuah bas ekspres.
Kejadian itu menimbulkan kebimbangan dalam kalangan masyarakat terhadap keselamatan kemudahan elektrik dalam pengangkutan awam.
Menurut Prof. Dr. Sawal Hamid dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), renjatan elektrik yang berlaku dipercayai berpunca daripada soket berkuasa tinggi 220/240V dalam bas tersebut, bukan dari pengecas USB yang biasanya beroperasi pada voltan rendah.
“Beberapa bas ekspres dilengkapi dengan ‘inverter’ yang menghasilkan arus 240V AC untuk menyediakan kuasa seperti di rumah.
“Namun, tanpa penyelenggaraan yang baik, risiko bahaya boleh wujud, terutama jika ada masalah pada pendawaian atau soket yang rosak,” kata kenyataan yang dikongsi menerusi facebook Public Health Malaysia.
Sebagai pengguna, kita perlu lebih berhati-hati:
• Elakkan menggunakan soket elektrik dalam bas jika kelihatan longgar atau rosak.
• Pastikan peranti anda dalam keadaan baik sebelum mengecas di tempat awam.
• Jika ada keraguan, lebih baik berhati-hati daripada mengambil risiko.