Diet One Meal A Day, Gadis Ini Berjaya Turunkan Berat Badan Hingga 22KG

5101

Sudah lebih kurang dua minggu masyarakat Islam berpuasa. Macam mana dengan berat badan korang? Makin bertambah atau berkurang? Hiks!

Di bulan Ramadan ni ramai yang mengambil peluang untuk mengurangkan berat badan. Tak salah pun kalau korang nak cuba jadikan bulan ini sebagai semangat untuk terus mengamalkan gaya hidup sihat. Bila badan dah susut sikit, barulah senang nak beribadah kan? Betul tak?

Nah, disini kami nak kongsikan sebuah kisah benar (hehe) kejayaan tentang penurunan berat badan oleh Najihah Nazir yang turut memberi tip serta panduan untuk korang yang cuba ingin berdiet.

Bekerja sebagai seorang jururawat membuatkan dirinya sering berjumpa dengan macam-macam jenis pesakit dan penyakit kerana tidak berjaya mengawal diet, maka terjadilah penyakit kronik seperti buah pinggang bocor, kencing manis teruk, tekanan darah tinggi.

Pernah juga berkecil hati dengan artikel dan mulut-mulut yang sering mempersendakan berat badan, Najihah mengambil sindiran itu dasri sudut positif dan membuatkan dirinya lebih bersemangat untuk mengubah gaya hidup.

Jom kita baca kisah inpirasi daripada gadis ini.

Berikut merupakan details individu sebelum melakukan program diet:

Tinggi: 164 cm

Berat maksimum: 90kg ++

Saiz baju: dari 3XL ke L/M

Goal: Ingin capai berat 55kg

Gambar sebelum & selepas

Diet yang dilakukannya:

2 bulan setengah, eat clean dan kalori deficit. No sugar, no salt, no oil

Workout:

Dah kurangkan 5-10kg baru workout sebab time badan agak besar, agak susah untuk bergerak. Tapi sebenarnya korang boleh cuba buat perlahan-lahan dan lakukan aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh.

Gambar hiasan

Regime:

OMAD (one meal a day) 20 jam

Paling minima 18 jam berpuasa. Minum air masak saja. Bagi yang baru nak mula, jangan buat OMAD. Nanti melepek pula korang penat nak salahkan puasa. Hiks!

Secara keseluruhannya, gadis ini berjaya hingga menurunkan berat badan hampir 22kg. Pergh, bestnya. Apa lagi gais, jom kita diet.

CER KOMEN SIKIT