Dalam orang sibuk meraikan kemenangan politik, terselit sebuah kisah kehidupan yang bukan semua orang dapat melaluinya. Kisah bagaimana seorang warga asing, keluarga asnaf mendapat layanan buruk ketika cuba meminta pengurangan kos rawatan yang dikenakan terhadap anaknya.
Hal ini dilalui oleh Cikgu Mohd Fadhli yang sangat terkenal di media sosial dan mempunyai lebih dari 100,000 pengikut di mana cikgu ini cuba membantu warga asing ini ketika meminta pengurangan kos dan turut membawa surat sokongan doktor.
Nampaknya isu layanan kurang mesra hospital kakitangan kerajaan mulai tular kembali selain beberapa aduan sebelum ini. Walau bukan semua melakukannya tetapi kata orang, nila setitik, rosak susu sebelanga.
Baca seperti apa ditulisnya di facebooknya semalam.
Terima kasih buat semua misi, nurse dan kakitangan Wad Pediatric HKL, Wad KK2 kerana melayan adik Muhamad Farish Daniel dengan baik dan mesra walau dia bukan warganegara.
Aku sempat ke sana untuk urusan discaj adik Farish setelah pembayaran dibuat. Nurse dan staff kat Wad KK2 ini sangat peramah dan mesra melayan kedua ibu bapa Farish dan juga aku.
Adik Farish admit sejak 6/5/2018 dan baru sahaja discaj hari ini. Ayah dia kawan aku. Orang Pattani, Thailand. Kerjanya hanya sebagai tukang masak. Baru dibuang kerja dua minggu lepas.
Dia baru sahaja buka kedai minggu lepas. Itu pun deposit dia minta bayar beransur-ansur sebab duit tak cukup. Tiba-tiba anak kecil mereka dijangkiti kuman pada paru-paru. Terpaksa masuk wad dan dipantau lama.
Mujur aku dah pesan kat dia, nanti nak keluar wad bagitahu aku. Dia cuma ada seribu sahaja. Itu pun entah mana dia pinjam aku pun tak tahu.
Ads
Doktor dah bagi surat sokongan untuk kurangkan bayaran bil hospital yang berjumlah RM2,515 tu. Namun entah di mana silapnya bila aku ke kaunter bayaran bertanya hal pengurangan aku pula kena sindir dan kena gelak.
Agaknya dia ingat aku ayah adik Farish dan merupakan bukan warganegara. Maka sebab itu layanan acuh tak acuh sahaja. Dihalau keluar berkali-kali. Disindir dan dihina. Mungkin kerana aku cakap dialek Kelantan, dia ingat aku orang Siam.
Ugut nak panggil polis heret aku keluar tu paling tak tahan. Nak bayar pakai kad debit, dia minta ic bagai. Ic aku tertinggal tadi.
Mujur cash cukup. Sedebuk aku bayar semua bil dengan bantuan kawan aku. Hal pengurangan bil aku akan cuba urus kemudian.
Kawan aku juga ucap jutaan terima kasih pada semua sahabat yang terus menerus menyokong #danakita. Ini antara usaha kecil aku membantu mereka yang benar-benar terdesak dan memerlukan.
Benarlah, jika kita tidak punyai wang kita akan dihina dan dipandang rendah.
Ads
Jangan dibangga sangat dengan duit dan pangkat. Terus tunduk dan merendah diri walau engkau terbang di langit yang tinggi.
Setiap pertanyaan dijawab dengan sangat kurang ajar. Siap sindir bagai lagi. Aku tanya nama, sampai ke sudah tak nak cakap. Nametag tak pakai pun!
Mentang-mentang aku datang bawa surat warga asing nak minta kurang (dengan surat sokongan doktor) dia layan aku macam sampah. Aku bawa ni surat asnaf, keluarga layak zakat. Cuma mereka bukan warganegara. Saudara seIslam kita warga Pattani, Selatan Thailand.
Staff pembayaran kaunter 3, Hospital Kuala Lumpur, jam 1:40 tengahari 10 Mei 2018. Kau tunggu saja. Aku nak tulis surat aduan tentang perangai buruk kau siap ugur nak suruh polis heret aku keluar.
Jika ada cctv beserta rakaman suara di sana, aku nak saja biar lihat semua lihat sendiri dan dengar kata-kata kurang ajar staff ni.
Maaf buat semua warga KKM. Demi Tuhan aku sangat menghormati dan menghargai tugas kalian. Sedikit sebanyak kesalahan tu biasa.
Tapi kali ini memang kurang ajar gila. Tunggu aku buat aduan bertulis dan juga kat laman web sispaa. Tungguuu!
#MFS
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Bagi peminat dunia astronomi, kejadian-kejadian alam yang jarang muncul sudah pasti akan menarik minat mereka untuk menyaksikannya. Jika dahulu rata-rata rakyat Malaysia dapat menyaksikan berbagai jenis gerhana.
Kali ini sekali lagi rakyat Malaysia dan seluruh dunia bakal merasai satu lagi fenomena luar biasa pada minggu ini.
Memetik laporan Daily Mail, pemerhati bintang di hemisfera utara telah berpeluang menyaksikan Utarid, Zuhrah, Marikh, Musytari dan Zuhal secara sejajar sejak awal bulan Jun.
Foto Via Nasa
Ketika itu, Utarid dipercayai berada dalam keadaan yang sangat samar dan hampir dengan ufuk, yang bermakna ia sukar untuk dilihat dengan mata kasar.
Bagaimanapun, ia akan berubah pada minggu ini apabila Utarid akan kelihatan lebih cerah daripada sebelumnya sekaligus memberi peluang terbaik kepada mereka yang bangun awal untuk melihat lima planet itu.
Lima planet itu akan bersinar secara selari kerana ia semua bergerak di atas satah sistem suria yang dikenali sebagai ekliptik. Pun begitu, ia tidak akan berada berdekatan seperti yang dilihat kerana setiap planet berada berjuta-juta batu jauhnya di antara satu sama lain.
Foto Via NASA
Menurut laporan, 24 Jun (Jumaat) ini menjadi salah satu hari yang terbaik untuk melihat lima planet itu apabila bulan sabit juga akan kelihatan antara Zuhrah dan Marikh. Waktu kemuncak untuk melihatnya adalah selepas subuh dan ia akan berlangsung kira-kira sejam sebelum cahaya matahari muncul.
Sementara itu, pegawai astronomi awam di Muzium Diraja Greenwich, Dr Greg Brown berkata Zuhrah dan Musytari adalah yang paling mudah untuk dilihat berbanding tiga planet yang lain.
Dalam beberapa bulan yang akan datang, planet-planet tersebut akan kelihatan lebih jauh pada setiap pagi. Difahamkan, ini adalah kali pertama lima planet tersebut dapat dilihat di langit sejak Disember 2004.
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Berita baik untuk kaki ‘gaming’. Facebook baru- baru ini mengumumkan akan melancarkan aplikasi mudah alih permainan video pada hari ini, Isnin (20 April) yang akan memberi tumpuan kepada penstriman permainan secara langsung.
Facebook sebelum ini sedia menawarkan kemudahan untuk pengguna menstrim permainan video secara langsung ketika sedang dimainkan, dan memudahkan pengguna lain untuk menontonnya. Ciri berkenaan sendiri sedia memposisikan Facebook sebagai pesaing untuk Twitch iaitu kendalian Amazon.com Inc, laman YouTube milik Google dan khidmat Mixer yang ditawarkan oleh Microsoft Corp. Ini menunjukkan, syarikat gergasi laman sosial berkenaan melangkah setapak lagi kehadapan.
Facebook Gaming pada asalnya dijadualkan dilancarkan pada Jun, namun syarikat itu akan melancarakannya lebih awal berikutan orang ramai menjalani kuarantin diri di rumah akibat COVID-19, menurut laporan itu.
“Membuat pelaburan dalam permainan umumnya menjadi satu keutamaan bagi kami kerana permainan merupakan satu bentuk hiburan yang benar-benar menghubungkan orang ramai,” menurut akhbar yang menukil pengarah aplikasi permainan Facebook, Fidji Simo.
“Ia memberi hiburan yang bukan hanya satu bentuk penggunaan pasif tetapi juga hiburan yang interaktif dan menghubungkan orang ramai,” kata Simo.
Facebook telah melabur dalam permainan video selama bertahun-tahun, dan telah berusaha untuk membina komuniti penstrimannya dengan kerjasama beberapa pencipta permainan dan juga mengadakan kejohanan e-sukan.
Walaupun Facebook mempunyai pangkalan pengguna yang besar – lebih daripada 2.5 bilion orang menggunakan Facebook setiap bulan – ia masih ketinggalan dibelakang Twitch dan YouTube apabila berkaitan menstrim video permainan selama berjam-jam.
Aplikasi itu juga meliputi permainan biasa dan akses kepada penggemar permainan video. Setakat ini dilancarkan untuk versi Android, manakala versi iOS akan dikeluarkan setelah mendapat persetujuan Apple.
So korang rasa mampu ke Facebook menyaingi platform sosial permainan video yang sedia ada?
Seluruh negara terkesan dengan ura-ura Malaysia akan mengisytiharkan darurat sehinggakan mencetus perasaan panik di kalangan pengguna media sosial negara.
Rata-rata golongan millennial negara tidak begitu pasti apa yang dimaksudkan dengan status darurat. Namun impaknya jelas besar apabila masing-masing mengkhawatiri jika ia berlaku dalam jangka masa terdekat.
Secara ringkasnya, pengisytiharan darurat adalah jalan terakhir sekiranya negara tidak mendapat apa-apa jalan lain bagi menyelesaikan isu yang berkaitan dengan keselamatan dalam negeri, keadaan ekonomi yang kurang stabil dan berlaku ancaman ketenteraman awam.
Memanglah mana-mana negara pun enggan berdepan dengan situasi darurat. Namun jika keadaan memaksa, ia terpaksa juga dilakukan demi memelihara kesejahteraan negara dan rakyatnya.
Ura-ura bahawa Malaysia bakal mengisytiharkan darurat akibat krisis politik yang sedang berlaku sekarang sebenarnya belum lagi mencakupi ketiga-tiga faktor tadi.
Namun menurut penganalisi politik, Profesor Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani dalam siaran berita Astro Awani sebenar tadi, jika benar Malaysia akan mengisytiharkan darurat, ia seharusnya bersandarkan kepada pandemik Covid-19 sekiranya keadaan sudah menjadi semakin tidak terkawal.
Bekas Dekan Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani. Sumber Foto: NSTP.
“Banyak negara yang telah mengisytiharkan darurat pada tahun ini akibat Covid-19 seperti Jepun, Sepanyol dan Itali. Malah Romania juga sanggup untuk menangguhkan pilihan raya di negara mereka disebabkan ingin mengawal merebaknya Covid-19.
“Bukan itu saja, 48 buah negeri daripada sejumlah 50 negeri di Amerika Syarikat juga telah diisytiharkan darurat akibat wabak. Jadi, konsep darurat seperti ini ada,” jelasnya.
So guys, kemungkinan untuk Malaysia mengisytiharkan darurat kesihatan itu ada memandangkan negara sedang berperang dengan gelombang ketiga Covid-19.
Apapun, kita berharap agar ura-ura ini tidak benar memandangkan ia boleh merudumkan lagi ekonomi negara buat masa ini.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.