
Sudah menjadi trend di Malaysia apabila banyak restoran mahupun speedmart yang menjual makanan dari negara Korea dan Jepun kerana ia sememangnya mendapat sambutan luar biasa daripada masyarakat kita.
Francais Family Mart antara yang menjadi pilihan utama bagi individu yang gemarkan makanan dari Jepun/Korea. Ini kerana seleksi makanan yang ditawarkan adalah sangat sesuai bagi mereka yang inginkan makanan yang sedap, berbaloi dan mudah untuk didapati.

Setakat 30 Julai 2020, Family Mart telah pun membuka sebanyak 200 buah cawangan di seluruh negara dan menjangkakan pada tahun 2025, mereka sudah memiliki 1,000 cawangan di Malaysia.
Terbaru, FamilyMart secara rasminya telah mengumumkan di media sosial mereka bahawa cawangan drive-thru pertama sudah mula operasi di Berkeley Uptown, Klang. Cawangan drive-thru ini masih lagi di peringkat percubaan, tetapi sudah bersedia memberikan perkhidmatan kepada orang ramai.
Wah, untunglah orang Klang dan disekitarnya dapat drive-thru sahaja. Kami pasti ini adalah berita baik buat pelanggan di kawasan tersebut kerana ia memudahkan lagi mereka untuk mendapatkan makanan dan minuman daripada speedmart tersebut.

Nah, harap-harap lepas ni lebih banyak lagi cawangan drive-thru yang dibuka di seluruh negara. Senang sikit nak membeli kan. Selain itu, bolehlah kita jaga jarak dan tidak perlu bersesak-sesak di dalam kedai. Hiks!
Sumber: FamilyMart Malaysia
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Buat Sendiri ‘Wet Food’ Kucing, Hasilnya Bulu Makin Lebat & Jimat Duit!

Memang seronok jaga kucing ini, lagi-lagi dapat kucing yang manja dan berbulu gebu. Tapi pemilik si bulus ini kena bijak berbelanja di zaman sekarang. Berbanding kibbles, wet food biasanya lebih mahal kerana cara penyediaannya dan ia tidak tahan lama.

Jadi kami kongsikan resepi guna tiga bahan selain kerajinan agar kita dapat berjimat. Jika nak pastikan bulu majikan kita cantik gebu, tambah satu lagi bahan ini.
Cara buat ‘wet food’ untuk kucing, modal tak sampai RM20
Bahan-bahan yang diperlukan:
– 1 kg ikan tongkol / tuna / ayam
– 1 batang lobak merah
– 1/2 paket agar-agar tali
– Vitamin Kucing (mencantikkan bulu kucing)

Cara membuat:
1.Bersihkan ikan dan rebus dalam periuk sehingga masak. Simpan air rebusan tadi.

2. Asingkan isi ikan dari tulang. Kalau guna ikan lebih kecil boleh kisar sekali tulang dan tapis.
3. Kisar isi ikan tadi dengan lobak menggunakan air rebusan ikan sehingga hancur atau separuh hancur.

4. Dah hancur, tuangkan isi tadi ke dalam lebihan air rebusan. Hidupkan api dan masak seketika.

5. Masukkan separuh sahaja agar-agar tadi. Separuh lagi boleh simpan untuk minggu hadapan. 1/2 agar = 1kg ikan/ayam.

6. Masak agar-agar tadi sehingga hancur. Dah hancur boleh tutup api.
7. Tuang isi agar-agar tadi dalam bekas. Tunggu suam-suam kuku kucing.

8. Agak-agak dah suam-suam kuku, bolehlah letakkan sikit vitamin kucing. Sukat cukup 0.5ml
9. Siap 4 bekas = 1 minggu (1 hari makan 5-6 kali, 3 sudu besar setiap kali makan). Kos anggaran lebih kurang RM13- RM15 saja.
Semoga bermanfaat.
Kredit : Lina Ramlan
BACA LAGI : Guna 2 Bahan Hilangkan Bau Kucing Di Rumah, Baru Selesa Tetamu Bertandang
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Siaran Berita TV Tidak Lagi Relevan, TikTok Kini Sumber Berita Utama Remaja – Kajian UK

TikTok kini merupakan sumber tunggal berita yang paling banyak digunakan di semua platform untuk remaja di United Kingdom (UK), lapor Agensi Berita Jerman (dpa) memetik satu kajian baru pengawal selia komunikasi UK Ofcom.
ARTIKEL BERKAITAN: Asyik Stres? Hanya Dengan Cuci Pinggan Dapat Hilangkan Stres Sebanyak 75 Peratus – Kajian Universiti

Laporan Penggunaan Berita Pengawal Selia Di UK 2022/23 mendapati TikTok adalah sumber berita tunggal yang digemari di kalangan kanak-kanak berumur 12 hingga 15 tahun.
TikTok paling popular di kalangan orang muda dan digunakan oleh 28 peratus remaja, diikuti oleh YouTube dan Instagram, kedua-duanya pada 25 peratus, menurut angka itu.
Tetapi dengan mengambil kira semua kandungan berita di seluruh platformnya, BBC masih mempunyai capaian tertinggi daripada mana-mana organisasi berita dalam kalangan kumpulan umur ini – digunakan oleh 39 peratus remaja.

Kecenderungan itu berlaku selepas kerajaan UK melarang menteri daripada menggunakan TikTok, yang merupakan aplikasi perkongsian video milik China, pada telefon kerja mereka berikutan satu semakan keselamatan.
TikTok dimiliki oleh syarikat internet China ByteDance, berpendapat platform itu tidak berkongsi data dengan China.
Bagaimanapun, undang-undang perisikan Beijing menetapkan syarat agar syarikat-syarikat membantu Parti Komunis apabila diminta.

Apabila mempertimbangkan persepsi kepercayaan, remaja menilai sumber tradisional lebih baik daripada rakan dalam talian mereka ketika BBC One/Two dipercayai oleh 82 peratus pengguna remajanya, berbanding TikTok pada 32 peratus, Instagram pada 38 peratus, Facebook pada 41 peratus dan Snapchat pada 31 peratus.
Topik berita yang paling menarik minat remaja yang lebih muda secara amnya ialah “personaliti sukan atau sukan” (23 peratus), “berita muzik atau penyanyi” (15 peratus), “selebriti atau orang terkenal” (11 peratus), “perkara serius berlaku di UK” (lapan peratus) dan berita tentang “haiwan atau alam sekitar” (sembilan peratus).
Selain itu, mereka yang berumur 16 hingga 24 tahun adalah lebih kecil daripada purata orang dewasa untuk mengakses berita daripada sumber media tradisional, seperti TV (47 berbanding 70 peratus), radio (25 berbanding 40 peratus) dan akhbar cetak (16 berbanding 26 peratus).
Sementara itu, platform media sosial mendominasi lima sumber berita paling popular dalam kalangan remaja berusia 16 hingga 24 tahun.

Tetapi Ofcom berkata angkanya menunjukkan siaran berita TV mengekalkan kedudukannya sebagai sumber paling popular di kalangan orang dewasa di UK, digunakan sebanyak 70 peratus, yang meningkat kepada 75 peratus apabila kandungan berita atas permintaan penyiaran disertakan.
Populariti TikTok sebagai sumber berita untuk orang dewasa semakin berkembang, dengan satu daripada 10 orang dewasa mengatakan mereka menggunakannya untuk mengikuti cerita terkini – mengatasi BBC Radio 1 dan Saluran 5, kedua-duanya pada lapan peratus buat kali pertama.
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
SUMBER FOTO: BERNAMA, Pixels
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
#GirlPower: Firdaus Kini Teraju Utama Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Hussamuddin Undur Diri Selepas 40 Tahun

Kumpulan Media Karangkraf antara sebuah syarikat media terbesar di Malaysia. Bermula pada tahun 1978 sebagai sebuah perniagaan penerbitan kecil di lot kedai dengan mencetak terbitan pertamanya iaitu Mingguan Kanak Kanak, kini jenama yang dihasilkan oleh syarikat ini kukuh di dunia penerbitan dan digital sebagai gergasi media sohor kini.
Kelmarin dalam satu pengumuman korporat yang disampaikan kepada pihak media, pucuk pimpinan Kumpulan Media Karangkraf kini beralih tangan kepada generasi lebih muda. Dato’ Hussamuddin Bin Haji Yaacub mengumumkan persaraan sebagai Pengerusi dan Penerbit berkuat kuasa 1 November 2022.
Turut mengumumkan peletakan jawatan berkuat kuasa pada tarikh yang sama, ialah Timbalan Pengerusi, Datuk Muhammad Nasir Bin Haji Hamzah. Susulan daripada perletakan jawatan tersebut, kedua-dua mereka, Dato’ Hussamuddin dan Datuk Muhammad Nasir masing-masing akan berperanan sebagai Penasihat dan Penasihat Bersama syarikat.

Kedua-duanya juga akan melepaskan jawatan dalam Lembaga Pengarah dan syarikat akan melantik lima Ahli Lembaga yang baharu. Mereka adalah Puan Firdaus Binti Hussamuddin, Encik Akmal Eirfan Bin Mohamed Fauzi, Puan Farah Binti Hussamuddin, Encik Azizi Bin Fikry dan Encik Izzat Izhar Bin Muhammad Nasir.
Kekosongan yang ditinggalkan oleh Dato’ Hussamuddin akan diisi oleh Puan Firdaus Binti Hussamuddin yang akan menggantikan beliau sebagai Pengerusi Kumpulan yang baharu. Sebelum ini, Firdaus adalah Ketua Pegawai Eksekutif untuk Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd.
Beliau merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan (Pemasaran) dari Western Michigan University dan telah bersama Kumpulan Media Karangkraf sejak tahun 2005.
PENSTRUKTURAN PENGURUSAN
“Sejak empat dekad lalu, Karangkraf telah berkembang dengan kukuh. Syarikat telah berjaya bertahan dalam gelombang digital yang melanda dunia sejak 2013 yang menggoncangkan banyak industri media terutama media cetak. Kini, saya rasa sudah tiba masanya untuk kami berundur dan menyerahkan baton kepada generasi yang lebih muda kerana generasi mereka boleh membawa syarikat ke tahap yang lebih tinggi,” ujar Datuk Hussamuddin.

Sehubungan dengan penyerahan itu, Kumpulan Media Karangkraf juga ingin mengumumkan beberapa perubahan struktur dalam syarikat yang juga akan berkuat kuasa pada 1 November 2022.
Di peringkat Kumpulan, Encik Akmal Eirfan Mohamed Fauzi akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan (Korporat, Kewangan dan Pengurusan Risiko). Beliau sebelum ini adalah Ketua Pegawai Eksekutif untuk Ultimate Print Sdn Bhd.
Manakala, bagi tiga bahagian perniagaan utama Kumpulan, perubahan adalah seperti berikut:
Puan Farah Binti Hussamuddin akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/Penerbit/CEO Divisi Media yang merangkumi Sinar Harian, Sinar Daily dan semua aset media milik Karangkraf. Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Sinar Karangkraf Sdn Bhd.

Encik Azizi Bin Fikry akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/CEO Bahagian Percetakan dan Pembuatan, yang merangkumi Ultimate Print Sdn Bhd dan Karangkraf Medicare Sdn Bhd. Beliau sebelum ini merupakan Timbalan Ketua Pegawai Operasi Ultimate Print Sdn Bhd.
Selain bertindak sebagai Pengurusi, Puan Firdaus Hussamuddin juga akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/CEO/Penerbit Kumpulan Buku dan Penerbitan Al-Quran, yang merangkumi Karya Bestari, Grup Buku Karangkraf dan anak syarikatnya. Beliau akan dibantu oleh En Izzat Izhar Bin Muhammad Nasir yang akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/Ketua Pegawai Operasi bahagian.
Untuk pengetahuan pembaca, REMAJA juga merupakan salah satu jenama yang bernaung di bawah Kumpulan Media Karangkraf menerusi anak syarikatnya, Nu Ideaktiv Sdn Bhd.
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!

