Makin hari virus Covid-19 ‘menelan’ ramai nyawa yang tidak berdosa!
Terbaru negara jiran kita Singapura mencatat peningkatan kes mendadak sehingga membawa kepada jumlah keseluruhan kes sebanyak 23,336 dan 20 kematian. Fuhh!
Bagi memastikan penularan COVID-19 dapat dibendung dalam kalangan rakyat, kerajaan Singapura telah mengambil langkah berjaga-jaga dengan melepaskan robot anjing ‘bersiar’ di taman bagi memantau penjarakan sosial di sana.
Ads
Robot anjing yang diberikan nama Spot oleh syarikat Boston Dynamics itu dibangunkan dengan suara lemah lembut wanita yang akan mengingatkan orang ramai untuk menjaga jarak satu meter antara satu sama lain.
“For your own safety and for those around you, please stand at least one metre apart. Thank you.”
‘Dilepaskan’ sejauh 3km di Taman Bishan-Ang Mo Kio selama dua minggu bermula 8 Mei, Spot akan bersiar ketika bukan waktu puncak.
Ads
Turut dilengkapi dengan kamera yang boleh mengira jangkaan kehadiran pengunjung di taman tersebut, kamera berkenaan bagaimanapun tidak berupaya mengenal pasti individu tertentu. Ini bermakna, tiada data peribadi akan dikumpul dan orang ramai tidak perlu bimbang dengan hal tersebut.
Spot yang dikawal dari jauh membolehkan kerajaan mengurangkan tenaga kerja untuk rondaan taman serta mengurangkan kontak rapat antara kakitangan, sukarelawan mahu pun pengunjung.
Sejak dahulu lagi, dunia hiburan Hollywood tidak pernah senyap daripada cerita-cerita konspirasi yang melanda bintang popular di sana.
Baik penyanyi, kumpulan muzik, pelakon ataupun pihak produksi, memang banyak sangat cerita konspirasi yang berlegaran apabila timbul musibah yang melanda mereka. Kalau nak cerita satu-persatu tu, memang berepisod lah jawabnya!
Kami enggan sebenarnya untuk menggelar kru produksi drama bersiri muzikal popular, GLEE sebagai mangsa keadaan di Hollywood.
Namun jujurnya, pelbagai ujian telah menimpa para pelakon GLEE sejak ia mula ditayangkan sehinggalah ia menamatkan siaran pada musim keenam.
Antara ujian yang pernah menimpa mereka termasuklah kematian pelakon utamanya Cory Monteith yang membawakan watak Finn Hudson disebabkan penggunaan bahan terlarang secara berlebihan.
Ia berterusan dengan kematian Mark Salling yang membawakan watak Noah ‘Puck’ Puckerman. Di dalam siri tersebut, Noah merupakan antara kawan karib kepada Finn. Selepas tamat musim keenam, Mark pula yang meragut nyawa sendiri pada tahun 2018 selepas ditahan memiliki pornografi kanak-kanak.
(Dari kiri) : Cory Monteith dan Mark Stalling.
Banyak lagi sebenarnya ujian yang melanda mereka terutama kes saman, kes jenayah dan terbaru pada pertengahan tahun ini, Lea Michele yang dikecam selepas didakwa tidak sensitif terhadap isu perkauman di Amerika Syarikat.
Jadi apabila seorang pelakon GLEE iaitu Naya Rivera (Santana Lopez yang merupakan watak kegemaran penulis) berdepan dengan satu lagi isu pada hari ini, we could not help but to think – when will these trials end?
Kehilangan Misteri Naya Rivera
Naya dilaporkan hilang tanpa jejak setelah pihak berkuasa menemui anak lelakinya yang berusia 4 tahun keseorangan di atas sebuah bot yang terletak di tengah-tengah Tasik Piru, California semalam.
Tasik Piru yang terkenal dengan aktiviti menaiki bot sebagai tumpuan rekreasi.
Apabila pihak berkuasa mengesahkan kehilangan tersebut dan akan meneruskan usaha mencari Naya, satu-persatu pelakon GLEE memohon agar para peminat serta orang ramai mendoakan agar Naya ditemui semula dalam keadaan selamat.
Setelah berdepan episod hitam dalam hidupnya, Datuk Red atau nama sebenar, Datuk Seri Adnan Abu hari ini memanjatkan rasa syukur apabila diberikan peluang kedua untuk mencari sinar kehidupan.
Terdahulu pada 25 Oktober 2023, Datuk Red telah menerima penfailan cerai oleh bekas isteri yang juga penyanyi, Adira Suhaimi di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Barat Rawang, Selangor atas sebab tiada persefahaman.
Siapa sangka, Datuk Red pada ketika itu sudahpun diisytiharkan muflis selama lima tahun tanpa memiliki sebarang pendapatan sehingga perlu menumpang belas ihsan isterinya itu.
Dalam temubual bersama media, Datuk Red mengulas bahawa gelaran biawak hidup itu sememangnya menceritakan keadaannya dan beliau tidak malu dengan gelaran itu.
Cuma, perasaan beliau tercuit sedikit mengenangkan nasib anak-anak yang meminta baju raya seperti yang telah dijanjikan sebelum ini.
Apatah lagi apabila Datuk Red mengaku dirinya tidak mempunyai kewangan mencukupi untuk membeli juada berbuka puasa sehingga terpaksa meminta Adira menghulurkan RM100 sebagai pinjaman.
Mengenangkan nasibnya itu, hari ini Datuk Red diumumkan sebagai model baju Melayu bagi jenama Jakel setelah sekian lama menganggur.
Jejaka berusia 46 tahun itu ditampilkan dalam video hantaran akaun Jakel Textile sebentar tadi.
“Bismillah. Terima kasih di atas atas peluang yang tidak disangka-sangka ini. Ini adalah kali pertama saya menjadi model bagi jenama fesyen dan saya terharu dengan peluang ini,” catatnya di akaun TikTok.
Selain menerima bayaran selaku model pakaian, Datuk Red juga khabarnya menerima hadiah berupa pakaian hari raya untuknya sekeluarga oleh Jakel.
Turut mencuri tumpuan adalah pesanan bekas isterinya, Adira di hantaran Jakel Textile tersebut.
Dalam pada itu, seorang lagi pempengaruh popular, Abang Tesla turut meminta Datuk Red untuk menghubunginya bagi memudahkan pemberian bantuan agar Datuk Red sekali lagi dapat bergelar ahli perniagaan.
Semoga dengan sinar Ramadan ini, rezeki Datuk Red sekeluarga akan mula melimpah-ruah.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Minggu lalu viral kisah kelapa sawit dan buluh selepas dikatakan Menteri Industri Utama, Teresa Kok meminta agar kebun kelapa sawit digantikan dengan tanaman buluh.
Ramai memberikan pandangan seolah-olah mahu “menyalahkan”kenyataan Menteri terbabit sehinggakan hari ini Teresa Kok membuat satu sidang akhbar menjelaskan isu berkenaan. Menurutnya, penggantian tanaman itu adalah satu alternatif kerana harga minyak sawit Malaysia telah jatuh dengan agak teruk pada tahun lepas. Ini sekali gus menjejaskan pendapatan ramai pekebun kecil.
Masa yang sama, menurut Teresa Kok, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah menasihati rakyat, malahan termasuklah kementeriannya agar tidak terlalu bergantung kepada satu-satu jenis tanaman. Perdana Menteri menegaskan adalah penting bagi negara kita untuk mengkaji penanaman jenis tanaman yang lain.
Buluh, nanas dan kelapa yang disebutkan semalam adalah sebagai cadangan alternatif kepada para pekebun kecil yang selama ini sangat bergantung hanya kepada tanaman kelapa sawit sebagai sumber pendapatan.
Tanaman sawit mengalami kejatuhan sejak dulu lagi kerana timbulnya boikot
Di sebalik isu sawit atau buluh ini, tulisan Khairil Hafidz Khairuddin di fbnya semalam ada sesuatu yang wajar diberi perhatian kerana tanaman buluh ini sebenarnya mempunyai potensi yang amat tinggi di masa depan.
Baca penulisannya dan kenapa ada sebab kenapa kita wajar membuat pilihan.
“…SAWIT ke BULUH?…”
Tahun lepas sewaktu mencari ladang sawit dengan keluasan lebih 20 k ekar (request dr public listed co), terima satu demand dari China pasal supply buluh.
Buluh? Nak buat apa? Rakit ke? Lemang ke?
Aku memang tak pernah tahu pasal buluh untuk industri. Lepas tu dibagi spec pula jenis tanah, suhu dan lain-lain untuk saiz keluasan 3000 ekar.
Gila ar! Banyaknya nak buat rakit! Itu apa yang aku fikirkan.
Sekali baru aku dijelaskan…
Nak buat Chopstick je.Baru aku tengok semula profile syarikat yang demand tu. One of the biggest chopstick manufacture in China.
Bukan takat chopstick, side business dia yang lain siap ada herb, alfalfa, dried aprikot etc. Aku pun mula fikir secara rasional dan cari tanah serta spec yang diminta.
Yes! Jumpa total 4000 ekar lebih atas 2 penama di kawasan Kota Marudu (bantuan dari rakan yang bekerja di Pejabat Tanah).
Urusan pun bermula dan seperti mana situasi urus projek kelapa sawit, sama juga dengan buluh. Banyak sangat orang yang mengaku merekalah yang dilantik empunya tanah (hati² jika 1st time berurusan tanah di Sabah).
But, as far concern. Tak pernah lagi aku kena tipu dari segi duit, cuma buang masa dan spend sikit untuk belanja air kopi mereka je. Memang ada!
Tapi hasil dari apa yang dibuat, aku di lorong temui ‘permata’ yang dicari.
Dari mereka yang bergelar ‘broker kampung’ ni jugalah aku temui pemilik-pemilik tanah yang bersaiz besar di Sabah ni.
Aku melihat sendiri setiap geran tanah yang ada pada mereka. Mungkin rezeki aku pada waktu itu sebab aku represent public listed co (one of biggest palm oil player in Malaysia). Kalau aku bagi tau stock number, sah-sah korang boleh detect company tu.
Aku jumpa owner yang ada tanah sawit dari 1000 ekar hingga 60,000 ekar keluasan tanahnya, juga ada tanah balak FMU 650k ekar. Wow! hebat giler orang Sabah?
Fyi, aku paling tak suka bab property dalam catatan pelaburan. But, tahun lepas, itulah hasil yang diperolehi, kaki melangkah masuk ke bidang yang tak suka (sebab banyak dokumen)?
Dalam banyak² list tanah yang ada. Yang aku paling suka adalah tanah berkeluasan 313 ekar untuk ternakan di Beaufort (siap ada kandang kambing, kerbau, rusa serta beberapa buah kolam ikan). Motif nak jual, sebab owner ni terlalu banyak tanah. FMU di atas pun tanah dia. Tak masuk property panas dia sekitar KK Harbour dan Sepanggar.
Dan tanah² kat tempat tinggi di Kundasang, Kokol, Lawa Mandau serta sekitar mmg banyak. Ramai nak jual dan ramai juga yang nak beli…nak urus segala pertukaran status dan dokumen pun…bulih bah?
Pasal buluh tadi, abaikan sahaja bicara orang politik, jika kau mulakan tanam buluh sekarang, 2 tahun lagi dah boleh dapat hasil dan hasil dan hasil.
Aku izinkan korang share post ni pada kawan² yang nak cari hot property for industry mahupun tourism spot especially area Sabah… berhenti membawang, grab peluang?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.