“Tak tahan la makan ubi kayu nanti kena serang angin badan dan sakit kepala”

Selalu dengar kan? Tapi korang tahu tak sebenarnya ada cara dan petua untuk elak kan diri daripada kena angin da sakit kepala kesan daripada makan makanan berangin terutamanya ubi kayu. Tak kesah la ubi ke pucuk dia ke.

Selain cendawan, ubi kayu juga mengandungi toksin semulajadi yang boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan diri. Jadi, berikut merupakan cara untuk membuang toksin berbahaya itu.

TOKSIN DALAM UBI KAYU BOLEH MENYEBABKAN KOMA

Menurut perkongsian Public Health Malaysia,  Linamarin adalah sejenis toksin semulajadi yang terkandung dalam tumbuhan pokok ubi kayu. Toksin ini akan membebaskan Hidrogen Sianida (HCN) yang boleh menghalang penggunaan oksigen di didalam sel badan lalu menyebabkan toksin kepada manusia.

IKLAN
Gambar : Public Health Malaysia

Sebab itu lah korang rasa kurang selesa selepas makan ubi kayu, bukan sebab angin. Tapi,
sebenarnya toksin ini adalah sebahagian dari mekanisma pertanan tumbuhan dari serangan binatang dan serangga.

Untuk membuang bahan toksin berbahaya ini:

IKLAN
  • Buang kulit ubi kayu (kulit ubi kayu paling bertoksin!) – ini dapat mengurangkan 50% toksin
  • Rendam ubi kayu semalaman – ini dapat mengurangan 90% toksin
  • Potong ubi dengan saiz yang kecil

Dalam kuantiti yang banyak, bahan toksin ini boleh menyebabkan masalah saraf, lumpuh dan kematian. Sesiapa yang ada masalah Hati , ubi kayu perlu diproses dengan betul untuk mengelakkan mudarat.

Tapi, kalau korang nak tahu ubi kayu  ini sebenarnya mahal daripada segi khasiatnya.

IKLAN

Antara kelebihan rahsia yang paling tinggi ada dalam ubi kayu ialah kanji rintang. Pakar antioksidan, Dr Suri Roowi berkata, kanji rintang bertindak sebagai serat. Ia tidak membentuk glukosa dalam usus kecil, tetapi dibawa ke usus besar dan diuraikan oleh bakteria di dalam usus berkenaan.

Maksudnya, pengambilan kanji rintang atau ubi kayu ini menjadikan individu kurang berisiko obesiti kerana keupayaannya mengawal berat badan dan tidak meningkatkan paras gula dalam darah. Malah, individu yang kerap makan ubi kayu kurang risiko kencing manis. Menarik kan?

Sumber : Public Health Malaysia, Hmetro