Hari ini akhbar melaporkan seorang wanita membuat panggilan ke talian Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia hanya untuk menangkap ikan keli yang menyengat kucingnya sehingga mati. Dalam kejadian 7 pagi tadi di sebuah kediaman di Jalan Pulau Indah, Shah Alam, wanita berusia 49 tahun itu menghubungi bilik kawalan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) untuk mengadu hal berkenaan.

Jurucakap JBPM Selangor berkata, pihaknya sudah menerangkan kepada wanita itu ia bukan kes kecemasan yang memerlukan tindakan bomba.

“Wanita itu mempertikaikan jika bukan bomba yang buat, siapa sepatutnya melakukan tugas itu. “Ketika kejadian hanya wanita dan anak lelakinya saja di rumah,” katanya.

Petugas bilik kawalan kemudiannya memaklumkan kepada pusat gerakan operasi dan Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kota Anggerik untuk menangkap ikan berkenaan. “Ikan terbabit berjaya ditangkap dan kini disimpan di balai bomba,” katanya. Sumber Harian Metro.

Mungkin “terkasima” dengan tugas tidak terduga itu, facebook atas nama Friends Of Bomba Malaysia “membalas” dengan agak win iaitu menyiarkan resipi Ikan Keli Goreng Berlada, hikz.

Malah jika dilihat pada komen-komen netizen ramai menyifatkan tindakan memanggil bomba hanya untuk menangkap ikan keli  itu sebagai tidak masuk akal. REMAJA senaraikan tugas-tugas bomba yang agak win untuk korang nilaikan sendiri ya. 

Tapi sebelum tu tentu kita tak perlu lupa kisah Mohamad Adib yang maut dalam tragedi rusuhan kuil di Subang Jaya dan pendengaran kesnya masih dalam mahkamah untuk menyiasat punca kematiannya.

Tidak hanya kisah Adib, negara pasti tidak akan melupakan tragedi 6 anggota bomba mati lemas di lombong di Taman Putra Perdana, Puchong dalam satu operasi mencari pelajar lemas, Muhammad Ilham Fahmy bin Mohd Azzam, 17 pada kejadian 3 Oktober lalu yang menjadi satu sejarah di mana begitu ramai anggota bomba terkorban dalam satu misi menyelamat.

6 anggota bomba ini terkorban dalam misi mencari pelajar lemas di lombong Putra Perdana sekaligus mencatat sejarah pertama kali buat Bomba kerana kematian ramai sekaligus tahun lalu.

 

Pakar menangkap ular tedung selar ini, arwah Abu Zarin terkorban dalam kejadian menangkap ular pada 16 Mac lalu.

Bukan itu saja, pemergian pakar menangkap ular tedung dari Balai Bomba & Penyelamat Temerloh, allahyarham Abu Zarin Hussin pada 16 Mac tahun lalu dalam satu operasi menangkap ular tedung ini amat mengesankan jiwa.

Allahyarham mengetuai Skuad Cobra King JBPM Pahang yang ditubuhkan sejak hujung 2015 sebagai tenaga pengajar bagi melatih anggota pasukan untuk menangkap haiwan berbisa selain mengadakan ceramah dan taklimat kepada orang ramai.

IKLAN

Ternyata tugas bomba bukan saja memadamkan kebakaran tapi juga penuh warna warni dalam menjalankan amanah terhadap negara tercinta.

Di sebalik semua yang terjadi, tentu korang tak pernah terfikir apa lagi kerja-kerja lain anggota bomba lakukan. Tidak melucukan tapi perlu salute kerana bidang kerja mereka amat meluas sehingga korang pasti tak percaya itu pun bidang kerja ahli bomba.

Jom tengok apa lagi kerja-kerja anggota Bomba dan Penyelamat lakukan. Tahniah untuk semua wira tidak didendang ini. Sebahagian gambar-gambar diambil dari fb rasmi Jabatan Bomba & Penyelamat Malaysia.

a) Kucing tersangkut di luar bangunan  tinggi di Klang

Misi menyelamatkan kucing yang terperangkap di luar bangunan tinggi. Walau hanya seekor kucing, binatang ini juga makhluk Allah. kejadian ini berlaku 5 Disember lalu.
Operasi ini dilakukan oleh pasukan bomba dari Pelabuhan Klang. Tahniah abang Bomba. Moga Allah memberi asbab kebaikan di akhirat.

b) Kucing patah kaki dilanggar kereta

Kisah seekor anak kucing yang diselamatkan oleh anggota Balai Bomba dan Penyelamat Kota Raja pada 9 November 2018, Jam 08:00 pagi. Oleh disebabkan keadaannya yang sangat kritikal kerana mengalami patah pada salah satu kaki. Anggota-anggota  bomba balai berkenaan mengambil keputusan untuk membawa anak kucing tersebut ke balai untuk dirawat.

IKLAN
Miming yang tinggal nyawa-nyawa ikan selepas kena langgar akhirnya sudah sihat dan dijaga oleh seorang anggota bomba sendiri. Kejadian ini berlaku pada 3 Disember di Kota Raja, Klang

Dan sekarang, anak kucing tersebut telah dipelihara oleh anggota bomba wanita Jenny Merrylin Subin dan Paul ank kiat dirumahnya dan diberikan nama Miming.

c) Kaki tersepit dalam lubang tandas pun bomba selamatkan

Tugas bomba tidak hanya memadamkan kebakaran tetapi pada banyak operasi menyelamat yang lain seperti kaki tersepit dalam lubang tandas.

4) Selamatkan bayi terperangkap dalam kereta selepas mak ayah terlupa anak ada  di dalamnya

Tanpa peralatan dan kecekapan dari abang bomba, nyawa bayi kecil begini boleh terancam jika pintu kereta tak boleh dibuka

5) Cubaan bunuh diri di KLCC pada pada 25 November selepas tertekan dengan hutang yang banyak

Cubaan remaja ini untuk bunuh diri bulan lalu mencetuskan gempar di KLCC. Semua hal diselesaikan selepas remaja ini berjaya dipegang oleh anggota bomba selepas dia sempat terjun

6) Potong paip PVC pada kemaluan lelaki berusia 60 tahun di Hospital Sungai Buloh pada kejadian 24 November lalu. Alahai ko dah kenapa atokkkkk

Khidmat khas potong PVC dua inci di kemaluan lelaki 60 tahun. Anggota bomba memotong menggunakan air rescue ring cutetr (ARRC).

7) Tangkap King Cobra, seram wei tengok ular tu beli kaki anggota bomba

IKLAN
Hati-hati musim hujan. King Cobra berjaya ditangkap oleh anggota bomba dekat Surau Lama Kg Naka Selama,  Kedah pada 6 November lalu

8) Muntahlah adik, abang tak kisah

Adik: “nak muntah” Abam_Bomba: “xpe, muntah je” Sambil tu habis baju api beliau di penuhi dengan muntah adik tu. Adegan menyentuh hati dalam jentera EMRS melibatkan 7 mangsa.

9) Ponteng sekolah pun abam Bomba selamatkan

Dah la ponteng sekolah kemudian terperangkap dalam rumah kosong di sebuah flat di Lobak, Seremban. Tidak hanya pelajar lelaki, perempuan pun sama

10) Please..hargai jasa abang-abang bomba ini. Doakan mereka diberi kekuatan untuk terus berbakti

Penat hanya Allah yang tahu selepas terbabit dalam kerja-kerja menyelamat. Mereka juga manusia dan please hargai jasa pasukan bomba lakukan

Bayangkan, kerbau jatuh parit pun bomba selamatkan. Tq to abam bomba