9 Perkara Perempuan Boleh Buat Tapi Janggal Bila Lelaki Lakukan

395

Untuk mencari titik kesaksamaan antara lelaki dan perempuan, ada ketikanya umpamanya kita mahu mencapai bulan. Nampak dekat tetapi jauh sebenarnya.

Ramai tahu, antara lelaki dan perempuan memang banyak perbezaaan yang wujud. Ini termasuklah cara berfikir, soal menentukan masa depan bahkan ketika membuat pilihan. Ada yang kata perempuan lebih cerewet tapi sebenarnya girl’s hanya perlukan “jaminan”.

Di sebalik semua itu, tentu ramai nak tahukan, apa perkara perempuan boleh buat tapi janggal bila lelaki buat. Jom tengok!

Berpegangan tangan merupakan budaya bagi masyarakat Bangladesh yang beranggapan semuanya bersaudara

Pegang tangan – Ramai tak rasa janggal kalau perempuan berpegangan tangan terutama ketika melintas jalan, untuk faktor keselamatan katanya. Tapi cuba korang bayangkan lelaki berpegangan tangan (kecuali lelaki Bangladesh ya sebab budaya mereka begitu), sah-sahlah korang dilabelkan hmm.

Biasakan kalau perempuan laga pipi tapi luar biasa kalau lelaki yang buat. Hahaha

Laga pipi – Okay, ini selalu jumpa. Tak kiralah geng atau tidak, ahli keluarga atau kawan baik, perempuan mesti nak laga pipi kerana ia merupakan satu tanda salam perkhabaran. Kalau masa jumpa laga pipi, time balik pun sama.

Tapi bayangkan kalau lelaki buat…

 

Membebel – Biasalah kalau perempuan membebel, tetapi janggal kalau lelaki kuat membebel. Kalau perempuan bebel dikatakan datang bulan, lelaki pula nak labelkan apa? Petanda semakin berusia?

 

Beli barang tak penting – Cuba tengok kenalan perempuan korang. Ambil contoh paling senang, baju T. Dah bersusun penuh dalam almari sampaikan nak terjatuh ‘menara’ tu. Tapi bila datang musim jualan murah ada saja nak dibelinya. Bayangkan kalau lelaki pun ada perangai ini, siapa yang akan berjimat dalam perhubungan itu?

 

Tidur sekatil – Perempuan selalu ada alasan *legit* untuk tidur sekali. Takut tidur seorang lah katanya. Tapi bayangkan kalau lelaki tidur sekatil. Hhm, ‘sesuatu’ kah, hehe..

Bayangkan kalau lelaki 24 jam duduk di dapur memasak, tak pening jadinya. Hahaha

Memasak – Perempuan kalau duduk di dapur itu biasa. Kena pula ibu yang ada anak berderet, masak saja kerjanya. Kalau ada tangan lapan lagi bagus. Tapi kalau lelaki seharian duduk di dapur, itu petanda dialah jodoh korang! Haha, grab cepat-cepat girls. Ini baka rare..

Beli pad – Memandangkan hanya orang perempuan saja yang datang bulan, memang janggal kalau lelaki tolong belikan. Ada tu ada, tetapi ramai kerana terpaksa. Nanti kita suruh beli yang ada wing, mahu lelaki tanya, “Awak nak terbang dekat celah mana”.

Make up – Tak sah orang perempuan kalau tiada barangan mekap di dalam beg. Sebelum keluar rumah pun kena berhias dahulu. Tapi kalau lelaki gunakan alat mekap lebih daripada keperluan asas seperti serum, toner atau pelembap muka sebelum keluar rumah, terus dia dipandang pelik.

*****

Allah jadikan lelaki dan perempuan ini berbeza sifat tapi saling melengkapi. Cuba bayangkan dunia korang tanpa wanita. Mesti syarikat kosmetik, jenama pakaian wanita, minyak wangi dan selebihnya akan tutup bisnes sebab tiada pembeli. Itu belum lagi korang hilang peneman bermanja, eh!

REMAJA ucapkan Selamat Menyambt Hari Wanita pada bulan Mac ini. Tak kisahlah apa yang lelaki labelkan kepada perempuan, dunia memang tak lengkap tanpa kehadiran korang, girls.

Apa kata untuk korang hargai wanita yang menjadi sumber kekuatan hidup korang selama sambil beramal di Showcase Amal Raikan Wanita yang akan diadakan di Sime Darby Convention Centre, Kuala Lumpur pada 30 Mac ini.

Ada ramai artis hebat seperti Dayang Nurfaizah, Harith Iskandar, Mark Adam, kumpulan Zero, Elly Mazlein dan Nabil Ahmad selaku pengacara.

Call saja ke 019-6753057 untuk tempahan meja ya.

CER KOMEN SIKIT