Jika korang gemarkan gaya hidup minimalis, perkakasan air fryer merupakan ‘gajet’ dapur yang amat sesuai. Air fryer adalah perkakas dapur yang fungsinya adalah menggoreng makanan tanpa minyak, menjadikan makanan lebih sihat dan bebas minyak.

Bagaimanapun, cara yang moden dan mudah ini masih lagi terdapat pengguna yang melakukan lima kesalahan umum saat menggunakan air fryer ini. Baru-baru ini, seorang penguna Facebook iaitu Puan Syahida Nasution berkongsi empat kesalahan yang sering kita lakukan ketika menggunakan air fryer.

4 Kesilapan Guna Air-Fryer, Salah Satunya Tak Panaskan Dulu

1. Isi terlalu penuh

Memanglah banyak air fryer yang ada kapasiti yang agak besar sampai boleh sumbat seekor ayam saiz besar tapi jangan sampai segalanya disumbat sampaikan tak ada ruang udara.

4 Kesilapan Guna Air-Fryer, Salah Satunya Tak Panaskan Dulu

Bila air fryer diisi terlalu penuh, boleh jadi lauk yang dimasak jadi kurang masak. Jangan tak tahu, kesalahan sama ini boleh juga jadi punca air fryer mudah rosak.

IKLAN

2. Tak panaskan terlebih dulu

Air fryer ini sebenarnya lebih kurang macam oven. Bahasa bakunya, ketuhar. Perlu dipanaskan terlebih dulu sebelum penggunaan.

4 Kesilapan Guna Air-Fryer, Salah Satunya Tak Panaskan Dulu

Jika air fryer ambil masa 5 minit untuk panas dan kita tetapkan 10 minit untuk goreng ayam, bermakna ayam hanya digoreng tanpa minyak selama 5 minit.
Aduhhh. Bila kurang masak ni timbullah macam-macam penyakit seperti keracunan makanan dan listeria.

IKLAN

3. Tak membalikkan makanan

Walaupun air fryer ini bijak, tapi fungsinya sama saja dengan minyak. Lauk mentah yang dimasukkan perlu dibalikkan juga.

4 Kesilapan Guna Air-Fryer, Salah Satunya Tak Panaskan Dulu

Barulah ayam yang kita goreng tadi tak garing sebelah bahagian saja.

IKLAN

4. Hanya Mengoreng dan Memanas

Macam yang dikatakan tadi, fungsinya sama saja macam ketuhar. Boleh digunakan untuk memanggang juga dan bukan menggoreng semata-mata.

4 Kesilapan Guna Air-Fryer, Salah Satunya Tak Panaskan Dulu

Jangan tak tahu kalau nak guna air fryer buat kek cawan pun boleh tau! Saya dah cuba, hehe.

 

Sumber: Syahida Nasution