Samsung, Huawei dan Neffos, korang semua memang pakat nak lancarkan model telefon pintar baru semalam eh?
Bertempat di tiga buah lokasi berlainan di Lembah Klang semalam, telah berlangsungnya pelancaran rasmi untuk empat buah model telefon pintar. Ia sememangnya dinanti-nantikan oleh mereka yang ingin membeli telefon baru. Iyalah, kalau beli pada minggu ini pasti akan ada hadiah dan tambahan lain pada telefon yang akan mereka terima.
Namun, satu persoalan yang berlegar di fikiran kami, kenapa semuanya semalam?
Hhm, tiada penjelasan jelas sebenarnya mengapa tarikh 15 hari bulan dipilih. Namun, kami percaya ia ada kena mengena dengan acara Mobile World Congress (MWC) yang telah berlangsung pada 26 Februari lepas.
Bertempat di Barcelona Sepanyol, acara yang berlangsung selama empat hari berturut-turut itu ditujukan khas untuk jenama manufacturer, pembekal, carrier, pemasaran dan jurutera telefon pintar untuk berkampung dan memperkenalkan produk terbaru masing-masing.
Daripada 3 jenama tersebut, Samsung dan Huawei terlibat sama di MWC 2018. Namun, itu tak bermakna Neffos ingin ketinggalan di belakang. Mungkin sebab itulah mereka memilih tarikh semalam.
Samsung S9 & S9+
Lebih seribu peminat berkumpul untuk pelancaran Galaxy S9 dan S9+. Mungkin juga sebahagian besar daripada mereka berada di situ untuk berjumpa dengan pelakon dari Korea Selatan, Park Bo-Gum. Eh!
Dengan adanya teknologi terbaru seperti AR Emoji yang membolehkan korang mencipta emoji dan GIF dengan mengambil selfie, fungsi Slow-mo pada kamera dan speaker AKG yang boleh disambungkan kepada Adobe Atmos audio feature, S9 dan S9+ memang nampak menggiurkan!
Namun bagi kami, yang paling penting adalah skrinnya. Saiz skrin 5.8in QHD + Infinity Display ini sama seperti skrin S8. S9+ pula sebesar 6.2in dalam bentuk Super AMOLED melengkung.
Ads
Galaxy S9: 64GB (RM3,229)
Galaxy S9+: 64GB (RM3,799), 128GB (RM3,999) dan 256GB (RM4,399)
Neffos N1
Buat pertama kalinya, Neffos perkenalkan teknologi dual-camera seperti yang popular di kalangan jenama telefon pintar lain seperti Samsung. N1 lebih awal diperkenalkan, iaitu pada Internationale Funkausstellung Berlin (IFA) di Jerman September tahun lalu. Dan ia dilihat seakan sama dengan Huawei P10 dan P10+
Ads
Bahagian belakang diperkemaskan dengan kamera 12MP manakala kamera selfie 8MP-nya juga tak kurang hebatnya. Malaysia adalah pasaran antarabangsa pertama yang menjadi pilihan TP-Link dari China untuk melancarkan N1 dan ia boleh didapati pada harga RM1,099.
Sebagai pilihan yang lebih murah kepada model telefon Huawei Nova 2i, mereka semalam melancarkan versi ‘mampu milik’ Huawei Nova 2 Lite. Seperti mana model telefon Huawei sebelum ini, model ini juga fokus kepada kebolehan ia mengambil gambar.
Kamera belakangan mempunyai 13MP sensor utama bersama 2MP sensor kedua bagi membolehkan korang mengambil gambar dengan efek bokeh. Kamera hadapannya juga mempunyai 8MP seperti Neffos N1 tetapi dengan teknologi f/2.0. Oklah dengan harga RM799 untuk storage 32GM, tapi ada yang berkata Huawei Nova 2 lebih berbaloi untuk dibeli walaupun perlu menambah bajet sedikit.
Apa pendapat korang, telefon daripada ketiga-tiga jenama ini memang tempting! Mana satu yang paling berbaloi?
SO, WHICH ONE?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Baru-baru ini , Mark Zuckerberg dilaporkan merancang untuk penjenamaan semula syarikat media sosial Facebook, Kini secara rasminya, ia dijenamakan semula sebagai Meta.
Meta bakal hadir dengan logo baharu bagi menggantikan logo ‘Like’ berbentuk ibu jari yang sinonim sebagai logo syarikat Facebook selama ini. Logo baharu Meta ini kelihatan seperti simbol ‘infiniti’ dalam formasi yang kelihatan seperti huruf M.
Seperkara lagi, disebabkan syarikat kendalian Mark Zuckerberg ini kini tidak lagi memberikan tumpuan kepada aplikasi media sosial seperti Facebook sahaja, perubahan nama syarikat kepada Meta juga akan lebih menyenangkan orang ramai untuk membezakan apa yang sedang dibangunkan oleh syarikat tersebut dan apa yang sedang berlaku kepada Facebook.
Di bawah syarikat Meta; Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp, dan Oculus akan terus beroperasi seperti biasa. Cumanya, tumpuan syarikat kini diberikan sepenuhnya kepada pembangunan duniameta (metaverse).
realme Malaysia antara salah satu jenama yang semakin berkembang kerana harga produk yang mereka tawarkan juga adalah mampu milik sesuai dimiliki oleh setiap lapisan masyarakat.
Terbaru, realme melancarkan realme Buds Air serta telefon pintar realme 5i. realme Buds Air merupakan produk IoT pertama jenama tersebut.
Apa yang menarik perhatian Remaja adalah realme Buds Air yang dijual dengan harga serendah RM299.
Bagi peminat muzik, sudah pasti korang ingin mendengar muzik tanpa batas dan memudahkan untuk diakses. Produk yang menjadi tumpuan ini menawarkan pengalaman audio tanpa wayar, sekali gus memberikan kebebasan mendengar muzik dimana sahaja.
Ciri audionya ditambah baik dengan custom R1 chip dan Bluetooth 5.0 yang membolehkan sambungan segera dan stabil antara realme Buds Air dan telefon pintar. Bukan itu saja, penggunaan realme Buds Air juga memberi prestasi bateri yang lebih baik dan akses kawalan pintar (smart assistant) yang menyenangkan.
Dengan transisi dwi-masa sebenar, realme Buds Air dioptimumkan dengan Mod Permainan yang memastikan pergerakan sempurna antara visual dan bunyi, iaitu kelewatan bunyi mod biasa adalah 243.8ms, manakala bagi mod permainan adalah 119.3ms. Ini adalah satu berita baik buat peminat mobile gaming tegar.
Selain itu juga, produk ini dilengkapi dengan dua mikrofon berteknologi Environment Noise Cancellation yang mana kalau korang membuat panggilan, suara korang tetap akan jelas walaupun dalam suasana yang bising.
Manakala, bagi pengecasan penuh melalui kabel type-C, realme Buds Air boleh digunakan untuk tempoh sehingga 17 jam.
Produk ini turut menyokong operasi sentuhan pintar dan menyediakan kawalan pintar untuk menjawab atau menamatkan panggilan, menukar muzik, melancarkan pembantu suara serta keluar masuk mod prestasi dengan sentuhan.
Teknologi melalui Google Assistant ini membolehkan korang menikmati gaya hidup pintar baharu tanpa mengeluarkan telefon, boleh mengawal playback muzik, panggilan, pelarasan volume dan perkhidmatan maklumat seperti cuaca.
Ha, banyak kan spesifikasi menarik yang ada pada realme Buds Air ni? Dengan hanya berharga RM299, korang boleh menikmati muzik di mana-mana sahaja.
Dan… Lebih best lagi bila korang membeli di Shoppee pada 21 Januari 2020 bermula jam 12AM, korang akan mendapat harga istimewa iaitu RM199 untuk satu hari saja.
Pergh, memang berbaloi la beb!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Sejak mengamalkan norma baharu selepas Perintah Pergerakan Kawalan dilakukan beberapa bulan lalu, masyarakat Malaysia pastinya sudah terbiasa dengan penggunaan aplikasi MySejahtera.
Dibangunkan oleh Kerajaan Malaysia, ini adalah antara usaha untuk merekod setiap data pelawat yang mengunjungi tempat-tempat awam sekiranya berlaku sebarang kewujudan wabak pandemik COVID-19.
Jika sebelum ini aplikasi MySejahtera hanya merekodkan data seorang indvidu sahaja, kini ia telah pun membolehkan korang check-in untuk beberapa orang sekali gus. Kalau korang keluar dengan mak, ayah atau adik-adik yang lain, senanglah dah boleh buat check-in sekali.
Bagaimana nak buat? Jom kita lihat cara yang telah dikongsi oleh Public Health Malaysia ini.
1. Buka apps MySejahtera dan tekan close untuk turunkan muka check-in. Kemudian, klik more
2. Klik Manage Dependents
3. Masukkan maklumat ahli keluarga yang korang ingin masukkan
Akan Datang
4. Pilih individu mana yang korang bawa
5. Siap!
Nanti sekiranya nak check-in, korang akan ditanya sama ada ingin check-in bersama atau tidak. Mudah sahaja kan?
Selepas ini tak kalutlah kalau nak bawa mak dan ayah keluar sekali. Korang hanya perlu check-in kan mereka sahaja.
Selamat mencuba!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.