Lebih kurang tinggal seminggu je lagi rakyat Malaysia akan keluar pergi mengundi sempena hari Pilihanraya Umum ke-14.

Amacam gaiss, dah tahu ke nak vote siapa?

Tak kisah la siapa pun pilihan korang, tapi ada perkara lagi penting yang korang perlu tahu tentang do & don’ts ketika pergi mengundi nanti.

Lagi-lagi untuk mereka yang baru pertama kali nak memangkah, berikut merupakan panduan yang korang boleh rujuk sebelum tiba hari PRU pada 9 Mei depan.

Sebelum keluar mengundi:

1. Jangan pakai pewarna kuku

Semua orang tahu bahawa pewarna kuku boleh dibersihkan menggunakan ‘nail polish remover’, jadi bila korang datang mengundi dengan kuku berwarna, tiada dakwat kekal di kuku berbanding mereka yang tidak mewarnakan kuku mempunyai kesan dakwat biru.

Ini boleh menyebabkan penipuan kerana korang boleh mengundi lebih daripada sekali. Walau bagaimanapun, pada PRU12 (2008), Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengeluarkan kenyataan bahawa warna semulajadi seperti inai adalah dibenarkan.

2. Berpakaian kemas

Elakkan memakai pakaian yang terdedah, berseluar pendek atau pakaian ketat dan jarang. Sebaiknya, untuk lelaki korang pakai la t-shirts dan seluar panjang, perempuan pula pakai la yang sopan-sopan juga. Barulah manis dipandang. Hiks!

3. Jangan pakai pakaian yang ada logo parti

Tak kiralah macam mana setia pun korang dengan sesuatu parti politik tu, jangan pakai pakaian yang ada logo parti semasa pergi mengundi nanti. Korang boleh didenda sehingga RM5,000 atau hukuman penjara setahun di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Jangan main-main.

IKLAN

4. Bawa dokumen pengenalan

Jangan lupa pula nak bawa kad pengenalan korang. Kalau tak ada, korang boleh juga bawa dokumen seperti berikut:

– Pasport antarabangsa

– Resit kad pengenalan sementara bergambar

– Resit laporan kehilangan kad pengenalan bergambar yang telah disahkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara

– Lesen memandu bergambar

– Kad kuasa yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerajaan

IKLAN

Semasa mengundi

5. Jangan main handphone

Nak update status ke, nak upload instastory ke, kena tunggu lepas semuanya selesai terlebih dahulu. Kalau tengah mengundi main handphone, kemungkinan korang boleh dihalau atau dikenakan tindakan.

6. Jangan bawa keluar/masuk kertas undi

Jangan bawa masuk/keluar kertas undi sebab korang boleh dituduh membuat undian lebih dari satu. Hukuman di bawah Seksyen 3 (1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 boleh dikenakan penjara sehingga 2 tahun atau denda tidak lebih daripada RM5,000 jika sabit kesalahan.

Jika disebabkan kesilapan petugas memberi kertas undian lebih, kembalikan semula kepada mereka dan bukannya bawa keluar daripada stesen mengundi.

7. Gunakan kertas undi yang bersih saja

Korang ada hak untuk meminta kertas undi yang baru sekiranya terdapat kesan contengan atau kesan kotor seperti dalam gambar. Selain daripada pangkah lebih daripada satu parti atau guna symbol ‘tick’, kertas yang tidak bersih juga dikira sebagai undi rosak.

IKLAN

8. Pastikan kertas undi ada nombor siri

Untuk mengelakkan kertas undi palsu, check pada kertas tersebut dan pastikan ada nombor siri. Jika tak ada, minta yang baru pada petugas dan pastikan mereka koyak kertas tersebut depan korang.

9. Tandakan X pada kertas undi

Jangan nak pandai-pandai tick atau lukis macam-macam dalam kertas undi tu nanti. Korang akan menerima dua jenis undi iaitu Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Setiap undian haruslah satu tanda sahaja dan pastikan ianya bertanda X.

10. Habis undi, terus blah. Jangan tunggu

Lepas je mengundi terus keluar dari stesen. Tak perlu la nak tunggu mak ke, kawan ke. Menunggu dalam jarak 50 meter dari kawasan tempat mengundi dianggap sebagai kesalahan dibawah Seksyen 26 (1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Korang boleh dikenalam hukuman denda sehingga RM5,000 atau dipenjarakan sehingga 1 tahun; atau kedua-duanya sekali.

11. Jangan terima makanan dan minuman daripada orang asing

Sebelum atau selepas mengundi, korang dinasihatkan untuk tidak menerima makanan atau minuman daripada orang yang tak dikenali. Ia boleh dianggap sebagai rasuah dan mengikut Seksyen 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan boleh dikenakan hukuman penjara selama 2 tahun, denda di antara RM1,000 dan RM5, 000 dan digantung untuk mengundi selama 5 tahun.

Rasanya dah banyak info yang kami kongsikan dengan korang semua. Harapnya nanti masa hari mengundi tak ada la kes-kes aneh berlaku. Hehe..
Selamat mengundi uolls!

Sumber: feedme.com.my