“This Is Not The End. Doa Kami Murah Rezeki”, Giliran AirAsia Buang Staff

28425

Masalah hilang pekerjaan bukan hanya kerana keadaan ekonomi yang tidak stabil. Tambahan lagi dengan penularan Covid-19 tentu saja syarikat terpaksa menukar strategi perniagaan masing-masing sehingga bakal menyebabkan lebih ramai pekerja yang dibuang.

Jika sebelum ini kite terkejut dengan penutupan beberapa syarikat pencetakan dan media. Kini tiba giliran AirAsia selepas industri pelancongan masih lagi tidak dapat dibuka.

Mempunyai sekitar 25,000 kakitangan seluruh dunia dengan 10,000 daripadanya adalah pekerja Malaysia, AirAsia terpaksa mengecilkan jumlah tenaga kerja dalam usaha membendung kos.

Menurut media Astro Awani yang didapati daripada sumber dalam syarikat, satu sesi townhall telah diadakan pagi tadi bersama beberapa unit utama di bawah AirAsia Berhad bagi memaklumkan keputusan tersebut.

IKLAN

Dikatakan keputusan tersebut sudah dicapai beberapa bulan namun ditunda kerana langkah pengecilan operasi dengan membuang tenaga kerja adalah pilihan terakhir syarikat.

Menurut sumber itu lagi, kakitangan yang terlibat dalam operasi pengecilan yang melibatkan semua bahagian tidak dimaklumkan berapa jumlahnya semasa sesi townhall tersebut akan dimaklumkan secara peribadi oleh pengurus masing-masing pada petang ini.

Dalam perkembangan terbaru, seramai 11 kru kabin daripada 1,900 kru, 172 juruterbang dan 50 jurutera dilaporkan telah dihentikan dan dijanjikan pampasan kepada semua yang terlibat.

Dalam pada itu, ramai yang meluahkan rasa sedih dengan perkhabaran tersebut di media sosial.


.


.

Daripada itu, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Berhad, Riad Asmat memohon maaf kepada semua yang terlibat dan menegaskan syarikat tiada pilihan lain yang boleh diambil buat masa kini selain daripada melakukan penstrukturan semula organisasi.

10 Mac lalu, AirAsia dilaporkan terpaksa melaksanakan langkah mengurangkan gaji kakitangan sebagai langkah menangani kesan COVID-19 yang menjejaskan pendapatan syarikat. Sebagai langkah permulaan, pemotongan akan berjalan selama tiga bulan melibatkan semua pengurusan kanannya.

Langkah sama turut diambil Malaysia Aviation Group (MAG) yang merupakan syarikat induk kepada Malaysia Airlines, Firefly, MASwings, MAB kargo, AeroDarat Services, MAB Academy, Amal (perkhidmatan catar penerbangan umrah dan haji), MAB Engineering (perkhidmatan penyelenggaraan) dan pajakan pesawat.

Hm, boleh tahan mencabar juga masa hadapan kita ni, tapi ingatlah satu perkara yang rezeki semua di tangan Tuhan. Selagi kita berusaha dan yakin akan pertolonganNya, insyaAllah ada rezeki buat kita nanti.

Sumber: Astro Awani, Twitter