Jom lepak rendam kaki dekat kolam air panas nak? Ala bukan terjun dalam kolam tu pun, lepak-lepak santai celup kaki dekat tepi kolam sambil minum kopi bungkus tepi pun dah onz kan?

Kalau korang jenis perangai macam ni, mesti tak sabar dengar berita ni.

Kalau korang pernah melancong ke Jepun, mesti korang familiar atau pernah berkunjung ke “Onsen” yang memang banyak sangat kat sana, kan.

Onsen adalah perkataan Bahasa Jepun yang membawa maksud tempat permandian kolam air panas semulajadi sama ada di dalam atau di luar tempat tinggal, hingga mandi air panas telah menjadi suatu budaya yang normal di Negara Matahari Terbit itu.

IKLAN

Tapi, korang tahu tak yang negara kita juga bakal mempunyai sebuah Onsen ala-ala Jepun yang terletak di Selangor?

Perkara itu akan menjadi kenyataan selepas Tourism Selangor sendiri mengesahkan penemuan telaga air panas artesian terbesar di Malaysia yang terletak di Kampung Jawa, Hulu Langat.

IKLAN

Telaga tersebut ditemukan di tapak tanah wakaf masjid Kampung Jawa ketika kerja-kerja pengorekan dilakukan untuk membina masjid di kawasan berkenaan.

Telaga air panas itu dikatakan mengeluarkan air dari bawah tanah tanpa perlu dipam dan berkeluasan 160 kaki dalam dengan suhu antara 47 hingga 49 darjah celcius.

IKLAN

Buat masa ini, pihak Tourism Selangor sedang bekerjasama dengan Jabatan Mineral dan Geosains Selangor (JMGS) untuk menjadikan kawasan berkenaan sebagai produk pelancongan terbaharu di negeri ini.

Malah, jika mendapat maklum balas positif daripada pihak Kerajaan Negeri, tapak tersebut juga akan dibangunkan seperti Onsen di Jepun yang berjaya menjadi tarikan pelancong dari seluruh dunia.

Wow..bestnya mandi dekat kolam air panas, tak sabar penulis nak tunggu projek ni siap!

SUMBER: SELANGORKINI