Baca macam seram, seolah-olah tajuk untuk sekolah menengah.

Tapi tajuk seperti Sukatan & Geomteri, Pengurusan Data, Operasi Asas, Ukuran & Sukatan, Nombor Hingga 1000 dan lain-lain lagi adalah tajuk bagi subjek Matematik yang akan diajar pada pelajar tahun dua mulai tahun 2020.

Menurut Cikgu Matematik yang cukup popular, Cikgu Mohd Fadli Salleh, ada lapan tajuk akan diajar bagi murid tahun 2 dan beliau terangkan serba sedikit agar pelajar faham dan mak ayah pun boleh membantu jika anak kurang faham. Hikz.

Sebelum itu, Cikgu Mohd Fadli ada berkongsi tentang Pentaksiran Bilik Darjah di mana pelaajr tahun 1-3 tak ada peperiksaan lagi.

Tahun ini pertama kalinya murid tahun 1, 2 dan 3 tidak lagi menduduki peperiksaan. Mereka hanya dinilai melalui Pentaksiran Bilik Darjah (PBD).

Ada pro dan kontranya dasar baru ini.

Berikut antara kebaikan PBD diperkenalkan :-

1) Murid tidak lagi tertekan dengan peperiksaan. Mereka ke sekolah tanpa perlu fikir 'nanti nak periksa'. Jadi mereka boleh ke sekolah untuk belajar semata-mata.

IKLAN

2) Penilaian lebih luas dan menyeluruh. Tidak hanya bergantung pada sekeping kertas sahaja untuk menilai murid. Melalui pemerhatian dalam kelas, teka teki, kuiz dan sebagainya pun murid boleh dinilai. Ini sangat bagus!

3) KPM mensasarkan sekolah menjadi tempat yang menyeronokkan buat murid-murid. Dasar baru ini selangkah lebih dekat untuk mencapai matlamat itu.

4) Guru diberi ruang sepenuhnya untuk menentukan kaedah menilai murid mereka. Boleh dinilai sepanjang tahun, tidak hanya musim exam sahaja.

5) Murid yang mungkin tidak pandai menulis tapi hebat bercerita, atau berlakon, atau bersyair dapat menonjolkan kefahaman mereka melalui bakat yang mereka ada dalam aktiviti kelas. Ia sememangnya bagus untuk mengenengahkan bakat dan kreativiti anak-anak kita.

6) Negara-negara maju yang lain telah lama menggunakan pentaksiran agar murid-murid tidak lagi dibanding beza siapa lebih pandai, kelas mana yang depan dan kelas hujung.
Itu antara kebaikan PBD ya.

IKLAN

Kalau nak tahu kontranya pula kena baca di fb beliau.

Hari ini Cikgu Fadli berkongsi pula tajuk-tajuk bagi tahun 2 untuk 2020.

Apa yang anak-anak kita di Tahun 2 bakal belajar tahun depan? Jom biar saya 'bedah' agar ibubapa lebih bersedia.

1. TAJUK 1 ialah Nombor Hingga 1000. Tajuk ini adalah kesinambungan dari apa yang anak kita belajar pada tahun 1.
Tajuk ini tidak sukar mana, ramai murid boleh kuasai dengan baik. Cuma perlu lebihka latihan dalam sub topik Bundar, Pola Nombor dan Penyelesaian Masalah. 3 sub topik ini antara yang ramai murid tidak kuasai.

2. TAJUK 2 ialah operasi asas. Hat ni kena bagi tumpuan yang sangat tinggi. Ini asas yang sangat-sangat PENTING buat anak di tahun 2.
Mereka dah mula menambah dan menolak nombor hingga 1000. Pastikan anak kuasai penambahan dan penolakan yang mengumpul semula. Ala, tambah tolak yang naik 1 dan pinjam 1 tu la.
Lebih penting lagi, dalam topik ini juga anak-anak mula diperkenalkan dengan DARAB dan BAHAGI. Dua topik yang sangat ramai murid gagal kuasai tau. Jika tak kuasai sedari Tahun 2, ia akan menjadi masalah sampai UPSR.

IKLAN

3. TAJUK 3 ialah Pecahan dan Perpuluhan. Pengenalan kepada pecahan wajar diajar dalam tajuk ini. Tolong pastikan anak betul-betul faham apa itu pecahan wajar.
Juga mula diperkenalkan perpuluhan kepada mereka. Murid juga perlu kuasai penukaran pecahan persepuluh kepada perpuluhan.
Contoh : 4/10 = 0.4

Jangan risau, di tahun 2 topik ini hanya pengenalan dan tidak sukar. Murid mudah faham topik ini.

4. TAJUK 4 ialah Wang. Dalam topik ini, ada penambahan nilai wang hingga tiga kali tau. Pastikan anak dah power menambah. Menolak pun dah kena tolak berturut-turut hingga RM100.
Agak seram, mereka dah kena kuasai mendarab dan membahagi wang dah tau. Sebab itu aku kata TAJUK 2 sangat-sangat penting.
Selain itu, pada topik ini juga anak-anak di Tahun 2 dah diperkenalkan dengan sub topik Simpanan dan Pelaburan. Haa, ni nak bagi anak-anak pandai menyimpan dan tak melabur dalam MLM merapu dan skim cepat kaya hingga bankrup bila besar nanti.

5. TAJUK 5 ialah Masa dan Waktu. Tahun 2 ni anak-anak tak payah lagi diberi jam digital. Bagi jam jarum pada mereka baru cepat mereka faham dan kuasai topik ini.
Mereka juga kena ingat sehari = 24 jam dan satu jam = 60 minit tau. Fakta asas dua ni je dulu mereka kena ingat. Musim cuti ni ajar mereka segera ya.

6. TAJUK 6 ialah Ukuran dan Sukatan. Murid dah diperkenalkan dengan ukuran panjang, timbangan berat dan isipadu cecair.
Asas pada tahun 2 ni, anak-anak kena tahu dan kenal meter dan centimetre, kilogram dan gram serta liter dan mililiter.
Mereka hanya perlu kenal, sukat dan anggar pada tahun 2. Tiada soalan penukaran unit, tambah, tolak dan bahagi lagi tau. Pengenalan asas sahaja.

7. TAJUK 7 ialah Sukatan dan Geometri. Tajuk ini pun sambungan dari Tahun 1. Mereka perlu kenal bentuk-bentuk 3D dan 2D serta huraian ciri-ciri bentuk tersebut. Bentangan bentuk 3D juga dah mula diajar dalam tajuk ini.

8. TAJUK 8 ialah Pengurusan Data. Jika di tahun 1 murid diperkenalkan dengan piktograf, pada tahun 2 murid diperkenalkan dengan carta palang. Murid perlu pandai mengumpul, mengelas dan menyusun data. Mereka juga perlu pandai membaca dan mendapatkan maklumat dari carta palang.

Okey, itu sahaja 'bedah' siasat DSKP tahun 2 untuk kegunaan 2020. Semoga bermanfaat hendaknya.
Follow Fb saya dan join Telegram saya t.me/MohdFadliSalleh untuk lebih banyak edisi bedah siasat Matematik tahun lain dan juga tips Matematik.
Yang terlepas edisi 'bedah' siasat DSKP Matematik Tahun 1, boleh baca di link ini ya :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2764658083555769&id=100000348124684
#MFS
– Guru Matematik sekolah rendah –