Makanan Korea antara yang menjadi kegemaran masyarakat Malaysia kerana mungkin kebanyakan kita terpengaruh daripada menonton di k-drama. Hiks! Tidak dinafikan setiap kali mereka makan, pasti nampak menyelerakan dan secara tidak langsung kita pun turut sama nak merasa makanan dari negara tersebut.

Kimchi antara yang popular dan kalau korang suka sangat makan kimchi, sebenarnya nak menyediakannya tidaklah terlalu sukar. Jika beli di luar mungkin kita ragu dengan status halal tersebut, jadi apa kata korang cuba sendiri resipi kimchi yang telah dikongsi oleh Nur Masyita Atiqah ini.

Bahan A:

– Satu biji kobis Cina (saiz sederhana)
– Setengah cawan garam

Kobis dibelah dua dan pisahkan setiap kelopak. Cuci bersih setiap kelopak dan rendam dalam larutan air garam selama 2-3 jam (ada orang buat 6-8 jam untuk bagi garam lebih meresap ke dalam kubis).

Selepas 3 jam, buang air rendaman garam tadi dan cuci semula kubis sebanyak 3 kali untuk kurangkan rasa masin. Tos kan kubis sehingga agak kering. Waktu ni kubis dah agak layu dan kenyal sedikit. Boleh rasa kubis tu untuk pastikan kubis tu dah ada rasa masin.

Bahan B:

– 1 batang lobak merah (hiris panjang)
– 1 ikat daun bawang (potong dalam panjang 1-2 inci)
– 1 biji buah Lai/Pear/Epal (hiris)

Bahan C:

IKLAN

– 3 sudu tepung pulut
– 2 sudu gula
– 1 cawan air

Masukkan tepung pulut, gula, dan air ke dalam periuk. Gunakan api kecil. Sentiasa kacau dan apabila tekstur menjadi likat, tutupkan api dan biarkan sejuk (jika terlalu likat boleh tambahkan air).

Bahan D:

– 1 biji bawang Holland/bawang besar
– 3 ulas bawang putih
– 1 inci setengah halia
– 1 biji buah Lai/Pear/Epal
– 5 sudu sos ikan

Kisarkan semua bahan. Kisar bahan 1-4 kemudian masukkan ke dalam mangkuk, baru masukkan bahan 5

IKLAN

Bahan E:

– Serbuk cili atau chili flakes

Cara-cara menyediakan:

1. Sediakan satu mangkuk besar/besen dan senduk (kalau nak gaul guna tangan, guna sarung tangan plastik supaya tangan tak pijar).

2. Masukkan bahan D dan E & gaul sehingga sebati dan menjadi pes.

3. Masukkan bahan C dan gaul sehingga sebati.

4. Masukkan bahan B dan gaul rata. Biarkan selama 30 minit untuk pastikan sebatian bahan C, D, E meresap ke dalam bahan B.

IKLAN

5. Selepas 30 minit, masukkan pula bahan A (kubis yang telah di-tos kering dan dipotong). Gaul rata semua bahan. Ambil sedikit dan rasa, pastikan pes kimchi ada rasa manis masin.

6. Masukkan kimchi yang telah digaul rata tadi ke dalam bekas kedap udara. Mampatkan kimchi di dalam bekas itu supaya tiada ruang udara. Tutup bekas kimchi.

7. Biarkan bekas kimchi tadi pada suhu bilik selama 1 hari bagi proses fermentasi.

8. Selepas sehari, boleh buka bekas kimchi dan rasa. Tadaaaa kimchi dah siap! Selepas fermentasi ni, kimchi dah ada rasa masam dan ada rasa kimchi yang sedap.

Nampak macam banyak proses nak buat kimchi n ikan? Tapi sebenarnya menurut Masyita cara untuk menyediakan kimchi ini adalah sangat senang. Kalau nak mudah, perap kobis terlebih dahulu, dalam masa nak tunggu kobis tu direndam, korang boleh sediakan bahan-bahan yang lain.

Kimchi ni korang boleh simpan dalam peti ais dan ia tahan lama walaupun disimpan lama. Semakin lama disimpan, semakin sedap. Boleh dimakan bersama mi segera, buat nasi goreng kimchi dan sebagainya.

Selamat mencuba!

Sumber: Nur Masyita Atiqah