Sebelum ini, program Jaringan Prihatin telah pun dijalankan bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menerima akses internet, sekali gus merapatkan jurang digital dan menyokong agenda pendigitalan negara.
Melalui program ini, golongan yang layak berhak menerima bantuan RM180 (B40) dan RM300 khusus untuk isi rumah yang mempunyai anak bersekolah untuk pembelian telefon atau kredit telco.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) kini mengumumkan bahawa program Jaringan Prihatin ini telah pun dilanjutkan sehingga 30 September 2021.
Sebelum ini, program tersebut hanya ditawarkan sehingga 31 Julai 2021, namun semalam pihak SKMM telah pun memaklumkan bahawa ia akan dilanjutkan sehingga bulan depan.
Inisiatif ini adalah bagi memastikan tiada rakyat yang ketinggalan dalam gelombang pendigitalan ke arah ekonomi digital.
Ads
Gambar hiasan
Pendaftaran untuk program ini telah dibuka bermula 5 Mei lalu mengikut tawaran setiap syarikat telekomunikasi masing-masing. Jadi, sekiranya korang belum mendaftar, bolehlah cuba untuk permohonan hari ini.
Korang pernah dengar tak tentang isu kena tahan di lapangan terbang kerana kesalahan membawa powerbank?
Seperti perkongsian yang telah dibuat oleh Siti Nur Syuhaidah, baru-baru ini dia dikejutkan dengan berita sahabatnya yang di tahan di airport Bandung atas kesalahan membawa powerbank berkuasa melebihi 20,000mAh.
Menurut Astro Awani, membawa muatan kargo berisi bateri ion lithium dianggap sebagai ‘risiko yang tidak boleh diterima’ bagi mana-mana pesawat penumpang komersial.
Kenyataan amaran ini turut dipersetujui oleh pakar material berbahaya dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) Angela Stubblefield.
Gambar hiasan
Malah baru-baru ini juga syarikat gajet terkemuka Apple.Inc ada mengeluarkan kenyataan penarikan sebilangan kecil produk Macbook Pro 15” yang terjual dalam tempoh September 2015 hingga Februari 2017.
Unit tersebut tidak dibenarkan untuk dibawa masuk kedalam kabin pesawat kerana dikhuatiri bateri lithium komputer riba tersebut mudah terdedah kepada “over-heating” dan boleh menyebabkan letupan dan kebakaran kecil.
Namun, sekatan membawa masuk benda berkaitan lithium ini bukan sesuatu yang baru. Larangan untuk membawa peralatan berasaskan bateri lithium telah dikuatkuasakan di peringkat antarabangsa IATA- International Air Transport Association dan syarikat penerbangan di Malaysia (MAS, Air Asia, Firefly dan sebagainya) sudah pun mengikuti peraturan tersebut.
Mesti korang terfikir adakah semua barangan berasaskan bateri lithium tidak boleh dibawa naik kedalam pesawat? Sebab smartphone pun ada bateri kan?
Jangan risau. Ada beberapa syarat yang telah ditetapkan untuk penumpang untuk korang bawa powerbank dalam pesawat. Tapi, terhad dengan peraturan-peraturan seperti berikut:
Berikut adalah info yang didapati dari pihak IATA
1. Korang perlu dapatkan info berapakah Watt Per Hour (Wh) bateri gajet tersebut. biasanya smartphone mempunyai kadar Wh yang rendah
2. Cuma, jika korang ada gajet-gajet yang bersaiz besar seperti powerbank, laptop dan lain-lain, sila dapatkan info bateri korang daripada pengeluar. Ini bagi memudahkan korang untuk membuat tindakan lanjut jika kadar Wh tidak menepati syarat-syarat IATA.
3. Watt Hour (Wh)/(kandungan lithium) = > 100Wh – <160Wh korang boleh membawa gajet (jenis built in battery) ini bersama di dalam beg di ruangan penumpang ataupun kargo
4. Untuk gajet dari jenis bateri boleh tanggal, hanya dibenarkan dua unit bateri saja di dalam beg dan tidak dibenarkan disimpan di dalam ruangan kargo
Watt Hour (Wh)/(Kandungan lithium) = >160Wh, korang perlu memberitahu petugas di kaunter bahawa korang membawa peralatan yang mempunyai bateri besar dan melebihi 160Wh. Petugas akan membantu korang untuk tindakan selanjutnya.
Kalau korang pengguna powerbank Pineng, korang masih boleh bawa powerbank di dalam pesawat tanpa sebarang masalah.
Walau bagaimanapun, korang kena pastikan gajet yang dibawa bukan dari barangan palsu atau tidak sah bagi memastikan kualiti dan jaminan keselamatan. Sentiasa patuh dengan arahan yang diberikan oleh petugas pesawat kalau korang tak nak sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.
Jangan ikut kepala sendiri, akur dengan setiap peraturan yang telah ditetapkan. Kalau ada sebarang letupan yang berlaku di atas awan, korang juga yang cuak kan? Hiks!
Semalam, penyanyi dan pelakon Hollywood, Rihanna telah memuat naik surat aduan terbuka kepada Snapchat selepas syarikat aplikasi media sosial itu dikutuk teruk meluluskan iklan game ‘Would You Rather’ yang memprovokasi nama Rihanna dalam apps-nya.
Dalam iklan tersebut, syarikat game itu bertanyakan soalan kepada pengguna sama ada “Kamu ingin menampar Rihanna atau menumbuk Chris Brown“.
Rihanna dan pengguna media sosial mengutuk idea Snapchat itu kerana merasakan ia amat tidak sensitif terhadap isu penderaan domestik terutamanya kerana Rihanna sendiri pernah berdepan dengan isu tersebut bersama Chris Brown pada tahun 2009.
Dalam kejadiaan 9 tahun lepas, Chris telah direman kerana mendera Rihanna yang juga merupakan teman wanitanya pada waktu itu, mengakibatkan kecederaan dan mengaku bersalah atas perbuatannya itu.
Isu penderaan domestik amat sensitif kepada Rihanna kerana dia merasakan mangsa (yang selalunya) perempuan selalu diperlekehkan. Dia juga menuduh syarikat besar seperti Snapchat hanya ingin mengaut keuntungan atas penderitaan orang lain.
Sehubungan dengan itu, Snapchat meminta maaf dan berkata, “Iklan tersebut telah direviu dan didapati menyalahi peraturan periklanan kami.” Snapchat juga berkata bahawa mereka menyokong kempen National Network to End Domestic Violence.
Namun Rihanna enggan untuk menerima permintaan maaf tersebut dan terus memuat naik mesej ini di Instagram miliknya;
Now SNAPCHAT I know you already know you ain’t my fav app out there! But I’m just trying to figure out what the point was with this mess! I’d love to call it ignorance, but I know you ain’t that dumb! You spent money to animate something that would intentionally bring shame to DV (domestic violence) victims and made a joke of it!!!! This isn’t about my personal feelings, cause I don’t have much of them…but all the women, children, and men that have been victims of DV in the past and especially the ones who haven’t made it out yet….you let us down! Shame on you. Throw the whole app-oligy away.
Dalam pada itu, beberapa public figure dari Amerika Syarikat juga mengutuk perbuatan Snapchat itu. Antara ialah Chelsea Clinton yang berkata, “Teruk untuk mana-mana syarikat meluluskan (iklan) ini.”
Pada Februari lalu, sosialit Kylie Jenner tidak lagi berminat dengan Snapchat dan mendakwa “Snapchat To Be Dead”.Tweet-nya itu telah menggangu nilai saham Snapchat.
Minggu ini melalui kenyataan Rihanna pula, nilai saham syarikat itu jatuh hampir 5 peratus. Agaknya selepas ini, Snapchat akan gulung tikar?
Kenyataan Rihanna semalam melalui Insta Story.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Berita baik untuk korang semua, program e-Penjana yang akan dikreditkan RM50 dalam akaun e-wallet korang sudah pun boleh ditebus.
Terdapat tiga aplikasi e-wallet yang mengambil bahagian dalam program ini, termasuklah Touch n Go, GrabPay dan Boost. Korang boleh menebus mulai hari ini sehingga 24 September 2020. Difahamkan, proses pengesahan untuk penebusan akan mengambil masa sehingga 5 hari sebelum wang dikreditkan dalam akaun e-wallet korang.
Bagaimana nak tebus? Jom kita lihat cara untuk menebus daripada ketiga-tiga aplikasi ini.
Touch n Go e-Wallet
Langkah 1: Pastikan korang memiliki akaun berdaftar di aplikasi MySejahtera dan kemas kini aplikasi Touch n Go e-wallet dengan versi terkini
Langkah 2: Buka aplikasi – klik pada kotak program e-Penjana di halaman utama aplikasi
Langkah 3: Tandakan (/) pada terma dan syarat – klik butang ‘Claim Now‘
Langkah 4: Sahkan akaun terlebih dahulu – Lengkapkan butiran yang diperlukan untuk pengesahan – Klik butang ‘Submit’
Langkah 5: Setelah selesai, butiran korang akan diproses dalam tempoh lima (5) hari waktu bekerja. Jika berjaya, korang akan menerima satu notifikasi yang menyatakan permohonan telah diluluskan.
Boost
Langkah 1: Pastikan anda memiliki akaun berdaftar di aplikasi MySejahtera
Langkah 2: Buka aplikasi – klik pada kotak insiatif e-Penjana di halaman utama aplikasi
Langkah 3: Klik pada kotak ‘RM50 ePENJANA’ – korang perlu sahkan butiran akaun terlebih dahulu (termasuk nama penuh & kad pengenalan)
Langkah 4: Setelah selesai, maklumat yang diberikan akan diproses dalam tempoh lima (5) hari masa bekerja.
GrabPay
Langkah 1: Pastikan anda memiliki akaun berdaftar di aplikasi MySejahtera & kemas kini aplikasi Grab dengan versi terkini
Langkah 2: Buka aplikasi – klik pada kotak program e-Penjana di halaman utama aplikasi
Langkah 3: Kemudian, klik butang ‘Next’
Langkah 4: Lengkapkan butiran yang diperlukan untuk pengesahan
Langkah 5: Butiran korang akan diperiksa dan diproses dalam tempoh lima (5) hari waktu bekerja
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.