Bila dipatuk atau digigit ular, apa perkara pertama yang bermain di fikiran korang? Sedut bisa? Ikat bahagian anggota tubuh yang dipatuk? Atau terus panik lalu jatuh pengsan?

Ha, kalau dah digigit ular mesti ramai yang mula takut dan terus cemas.

Baru-baru ini, seorang remaja dikejarkan ke hospital selepas merasa sakit di bahagian kemaluannya selepas digigit oleh ular sawa.

Dalam kejadian di negara jiran tersebut,Siraphop Masukarat, 18 tahun yang berada di tandas merasa sakit di kemaluannya.

Namun apabila beliau menundukkan kepalanya, remaja tersebut mendapati seekor ular sawa sedang mengigit hujung kemaluannya.

IKLAN

Ular tersebut kemudiannya melepaskannya dan didapati ada darah di mangkuk tandas.

Kejadian yang berlaku di Nonthaburi dekat Bangkok, Thailand ini menyebabkan remaja ini dikejarkan oleh Hospital Bang Yai.

Nah, so ini kami kongsikan cara sebenar bagaimana mengendalikan patukkan ular sebelum mendapat rawatan hospital, Yang kena buat adalah :

IKLAN

1. Bertenang dan jangan panik

2. Jauhi ular tu

3. Jangan tangkap ular tu. Cukup ingat warna, bentuk kepala (tiga segi ke bulat) dan keadaan ular tu masa ular tu patuk (kalau ular tedung ni cara patuk dia sangat khas)

IKLAN

4. Bahagian badan yang kena patuk tu jangan gerak sangat ye. Pergerakan otot boleh mempercepat penyerapan bisa ular tu ke dalam saluran darah.

5. Limitkan anggota badan yang kena patuk tu dengan splint/sling. Nak senang faham, buat la macam mana pun asalkan anggota badan tu tak bergerak sangat masa nak dibawa ke hospital.

6. Masa ke hospital, jangan singgah beli nescafe atau air kopi ye. Kafein dalam tu boleh membuatkan degupan jantung makin laju. Bila jantung makin laju, makin la cepat bisa ular tu tersebar.

Ingat, kalau kena patuk ular jangan panik melulu. Lakukan saja cara yang telah dikongsi ini dan segeralah ke hospital untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.

Semoga bermanfaat.

Sumber : Daily Star