Nak Tahu Tip Efektif Belajar Bahasa Tak? Wanita Ini Belajar 7 Bahasa Guna Cara Tersebut!

1890

Assalamualaikum, Ni Hao, Anneyong Haseyo, Konniciwa, Bonjour, Hola!

Sekali pandang macam mudah je kan kalau nak belajar bahasa ni kan? Tapi sebenarnya ia mengambil masa serta konsisten seseorang untuk menjadi benar-benar fasih dalam satu-satu bahasa itu.

Kalau kita lihat sekarang ini, bahasa hangul (Korea Selatan) semakin mendominasi masyarkat terutamanya apabila hallyu wave menyerang. Boleh dikatakan semua orang fahamlah kalau ada yang cakap anneyong haseyo.

Selain itu, masyarakat juga semakin sedar pentingnya bahasa ketiga dari segi kelangsungan hidup. Lagi banyak bahasa anda fasih, lagi mudah peluang pekerjaan yang bakal anda perolehi.

Namun begitu, bukan mudah untuk seseorang itu menguasai bahasa apatah lagi bahasa yang mempunyai tulisan.

Bagaimanapun, wanita ini berkongsi bebenang di laman Twitternya, @toiletsareFire mengenai bagaimana dia boleh menguasai tujuh bahasa selama 17 tahun.
Ya, jangan terkejut kalau seseorang itu mengambil masa bertahun untuk fasih dalam bahasa yang dipelajarinya.

1. Sambil Belajar Bahasa, Belajar Juga Budayanya

Untuk lebih memahami mengenai bahasa yang sedang anda pelajari, seelokknya anda turut belajar mengenai budayanya juga. Dengan cara itu, anda akan lebih senang faham dan mudah untuk masuk.

IKLAN

2. Gunakan aplikasi

Jangan pandang remeh aplikasi di telefon pintar anda ya! Ia sebenarnya sangat membantu terutamanya yang ada quiz. Tiadalah anda bosan mengadap buku sahaja kan?

3. Jangan Samakan Dengan Belajar Bahasa Ibunda!

Setiap bahasa mempunyai lenggoknya yang tersendiri. Oleh itu, jangan cuba nak berlagak pandai dan mempersoalkan kenapa sesuatu ayat itu macam itu dan sebagainya.

Contohnya, kalau dalam bahasa Melayu, kita akan cakap saya suka makan ayam tapi di dalam sesetengah bahasa lain ia jadi terbalik seperti Ayam saya suka makan.

4.Rajin-Rajin Tengok Filem/Drama Dalam Bahasa Yang Anda Tengah Belajar!

Haa… yang ini siapa minat drama Korea mesti suka! Dah belajar tu kenalah praktis kan? Dan cara terbaik adalah dengan tonton drama bahasa yang korang tengah belajar tu. Kalau baru nak belajar, boleh lah rely on substitle, tapi kalau dah mahir sikit cuba tengok tanpa subs, mana yang tak faham tu boleh cari makna dalam kamus!

5. Rajin-Rajinlah Tulis Nota!

Sama macam waktu kita ambil SPM, punyalah banyak nota kita tulis kan? Samalah macam belajar bahasa. Kenalah rajin tulis nota dan ayat-ayat baru yang kita belajar. Barulah cepat ingat.

6. Cakap dengan diri sendiri

Kalau malu nak cakap dengan orang, cuba cakap dengan diri sendiri bahasa yang anda tengah belajar tu. Contohnya cakap depan cermin, benda simple-simple je macam perkenalkan diri. Secara tak langsung nanti anda akan jadi yakin nak cakap dengan orang.

7. Jangan Malu!


Biasalah budak baru belajar mesti akan buat silap kan? Oleh itu, jangan malu kalau buat silap tapi pastikan korang belajar daripada kesilapan itu. Lagi best kalau korang cari pen-pal supaya dapat praktis sama-sama.

Belajar itu bukanlah mudah tapi ilmu yang kita dapat itu sebenarnya sangatlah berharga!