Siapa kata tak untung kalau kita hidup di Kuala Lumpur?
Masalah kos sara diri yang tinggi memanglah tak dapat dielakkan. Mana-mana ibu negara di dunia ini pasti akan menghadapi masalah yang sama.
Namun, di sebalik beban kos, pasti ada banyak kelebihan sekiranya menetap di bandar seperti Kuala Lumpur. Contohnya, teknologi internet 5G yang bakal diperkenalkan tak lama lagi.
Menarik tu!
Ads
Facebook telah mengumumkan bahawa mereka bersedia untuk membantu Kuala Lumpur mendapatkan jaringan internet 5G dengan menawarkan teknologi ‘Facebook Terragraph’.
Kuala Lumpur adalah ibu negara kedua yang dipilih Facebook bagi projek terbaru ini selepas Budapest, Hungary.
Ads
‘Facebook Terragraph’ kata mereka akan bekerjasama bersama Telenor (syarikat telekomunikasi milik Norway) untuk menjalankan ujian Terragraph di Kuala Lumpur. Dengan menggunakan teknologi gelombang kecil ( millimeter-wave frequencies ), syarikat penawar jaringan interner di Malaysia dapat dihubungkan dengan lebih pantas.
Buat masa ini, mereka juga sedang mensasarkan kepada kawasan luar bandar di sekitar Kuala Lumpur agar tiada lagi masalah internet kurang memuaskan berlaku. Bila dah dapat 5G, kadar kelajuan internet juga akan melebihi 100Mbps, iaitu tahap terpantas sekarang.
Mark Zuckerberg ketika berucap di MWC, Barcelona semalam.
Berita yang disampaikan oleh Facebook sidang Mobile World Congress (MWC) 2018 di Barcelona ini agak menarik untuk dibincangkan.
Kalau nak tahu broadband mana yang menawarkan pilihan terbaik bolehlah layari iMoney.my. Sebab kita boleh memilih broadband mengikut kelajuan, bajet dan kesesuaian kita. Cool kan?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Sesuai dengan minat generasi muda hari ini yang inginkan kelainan, Acer Malaysia hari ini melancarkan generasi masa depan, Acer Swift 5 yang sangat popular.
Ultra ringan, hanya seberat 990 gram sahaja, bersaiz 14” serta pemprosesan menggunakan Window 10 Intel Core dan NVIDIA MX250 khas untuk korang sunting gambar, video dan main game menjadikan laptop ini antara pilihan yang wajar diletakkan dalam senarai untuk dibeli.
Dalam satu majlis pelancaran di The Garden pagi tadi, pengarah Perniagaan Konsumer, Produk dan Pemasaran Acer Malaysia, Johnson Seet berkata, Acer Swift 5 ini merupakan satu kemudahan untuk setiap orang, sesuai untuk dibawa mengembara dan juga kegunaan harian.
“Ia satu produk yang direka dengan begitu elegan. Saiznya hanya 14”, ultra ringan iaitu seberat 990 gram sahaja. Lebih menarik, chasis komputer ini diperbuat daripada aloi magnesium yang didatangka dengan pilihan grafik Intel Iris Plus atau NVIDIA GeForce MX250. Ia memastikan boleh dibawa ke mana-mana dan berprestasi disatukan tanpa mana-mana aspek dikurangkan.
“Untuk meraikan kehadiran model terbaharu ini di Malaysia dan Acer sebagai penerima Anugerah Inovasi CES, model Acer Swift 5 serba baharu ini dipasang dengan Microsoft Home & Student 2019 bernilai 529 dan lesen ini kekal atau sah selama jangka hayat peranti ini,”katanya dalam sidang media hari ini.
Biar agak ringan, 990 gram sahaja, komputer riba ini didatangkan dengan sudut pandangan luas sehingga 170 darjah, bateri yang tahan lebih lama selama 11 jam serta keupayaan cas pantas selama 30 minit bagi penggunaan 4.5 jam memberikan sokongan buat remaja yang aktif.
Datang dalam dua warna menarik iaitu Charcoal Blue dan Moonstone White, harga yang sangat berpatutan bermula dari RM3699 hingga RM4699 menjadikan ia pilihan pengguna untuk keperluan masa kini mereka.
Untuk pengetahuan korang, Acer baru ini diisytiharkan sebagai penerima Anugerah INivasi CES atas pembangunan inovatif baharu menerusi 3 produk Acer. Lebih menarik Acer Swift 5 adalah satu daripada produk yang dicalonkan aras reka bentuk kejuruteraan yang hebat.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Selain menggunakan aplikasi WhatsApp, rasanya ramai diantara kita yang menggunakan Telegram sebagai medium komunikasi antara satu sama lain.
Sumber Gambar : Photo by Anete Lusina from Pexels
Namun, baru-baru ini aplikasi WhatsApp menjadi topik perbualan ramai kerana bakal memperkenalkan dasar privasi yang mewajibkan pengguna untuk berkongsi data mereka dengan Facebook pada Februari 2021. Hal ini ditentang oleh ramai pihak kerana dianggap berbahaya atau menyalahgunakan privasi pengguna. So mungkin alternatifnya ialah bertukar kepada aplikasi Telegram.
Buat yang tidak familiar dengan aplikasi Telegram, kami senaraikan 10 kelebihan Telegram berbanding WhatsApp.
Berikut adalah fungsi Telegram:
File Transfer Lebih Besar
Telegram boleh menghantar apa sahaja jenis fail, dan telegram tak menetapkan saiz fail yang boleh dihantar. Malah, sesiapa yang pentingkan kualiti imej gambar atau video, telegram tempat paling mudah dan cepat.
Group Chat
Group chat boleh masukkan 1000 orang ahli, namun kalau lebih dari 1000 orang ahli maka perlu upgrade ke Supergroup yang boleh masuk sehingga 5000-100,000 orang ahli. Lebih menarik lagi tentang Group Chat ni selain boleh jadikan semua ahli group sebagai admin dan fungsi reply adalah dengan cara :
i) Mention
Boleh mention kawan-kawan dalam group hanya dengan meletakkan simbol @ dan akan keluar senarai username ahli-ahli group.
.
ii) Hashtag
Hashtag boleh digunakan dalam mesej. Tujuan hashtag ni apabila kita ingin cari sesuatu perkara, kita boleh cari melalui search dan mulakan dengan #.
Dapat Menambah Rakan Melalui Username
Menurut pembangun aplikasi ini, ciri ini direka untuk mengurangkan penyalahgunaan nombor telefon, Dengan cara itu, privasi pengguna dapat dilindungi dengan selamat.
Telegram menggunakan username sebagai ganti nombor telefon kita. Melalui cara ini, pengguna tidak perlu dedahkan nombor telefon.Dan username berkenaan dapat dicari melalui fungsi search yang terdapat dalam aplikasi Telegram.
Uninstall Telegram
Katakan tiba-tiba handphone ‘jam’, dan nak uninstall beberapa apps, antaranya Telegram.
Boleh je uninstall telegram dengan senang hati sebab semua mesej, nota penting, dalam tu tak akan hilang!
Bila install balik, masukkan nombor telefon yang sama, masih boleh lihat 100% sama macam sebelum kita uninstall. Kalau whatsapp ter-uninstall? Selamat hari raya lah. Kan.
Fungsi ‘Search’
Best nya Telegram ni, korang boleh search apa sahaja yang korang minat, nanti akan keluar list yang korang search tu. Contoh nak tengok movie secara percuma je, search movie, akan keluar channel movie yang dah set sebagai public. Kalau private kena join ikut link.
Contoh lain nak tengok drama melayu, keluar semua list channel dan berapa orang ahli channel yang dah join channel tersebut. Pendapat Lia, join channel yang mempunyai ahli yang ramai. Confirm channel tu mesti best!
Ruang Penyimpanan Tanpa Had
Cloud storage semakin diperlukan pada masa kini kerana fail yang disimpan melalui cloud storage lebih selamat, tidak mudah hilang, tidak berada dalam peranti, dan mudah diakses.
Salah satu cloud storage yang boleh anda gunakan adalah Telegram. Aplikasi ini menyediakan ruang penyimpanan tanpa had yang bermaksud anda boleh menyimpan mesej, gambar, dan pelbagai fail lain di dalamnya secara percuma.
Mesej Rahsia
Telegram juga mempunyai ciri yang dikenali sebagai mesej rahsia atau Secret Chat. Fungsi ini tidak akan ditemui pada aplikasi WhatsApp dan aplikasi sembang yang lain. Anda boleh menghantar mesej yang private and confidential.
Secret Chat ini menggunakan end-to-end encryption yang bermaksud tidak ada pihak lain yang mengethui mesej anda kecuali mereka yang berada di chat room yang sama. Telegram juga tidak dapat mengetahui apa yang anda bualkan di Secret Chat.
Secret Chat juga mempunyai self-destructed properties atau dapat memadamnya dalam jangka masa yang anda tentukan. Penghantar dan penerima mesej juga tidak dapat forward kepada orang lain.
Ada Touch ID / Password
Untuk setengah orang, maklumat dalam telegram dia tu sangat privasi. Mungkin dia ada simpan banyak maklumat dalam telegram, jadi dia boleh set password hanya untuk apps Telegram sahaja.
Caranya mudah, pergi ke Setting – Privacy and Security. Boleh set password korang kat situ.
Lepas ni segala maklumat penting dalam telegram akan lebih selamat dengan adanya password. Menarik bukan?
Channel Telegram
Apa beza Channel dengan Group Chat?
Bezanya adalah Channel untuk medium penyiaran maklumat dengan cara ‘one way communication’, manakala Group Chat tujuan untuk berkomunikasi beramai-ramai dalam group.
Channel Telegram terbahagi kepada 2 iaitu:
i) Public – Boleh sebar luas dan tiada had keahlian
ii) Private – Ahli channel perlu mendapat jemputan daripada admin sendiri
Step untuk buat Channel Telegram,
Step 1: Pada senarai menu, klik pada New Channel dan masukkan maklumat channel anda
Step 2: Tetapkan sama ada nak buat Public Channel atau Private Channel
Step 3: Masukkan link
Step 4: Done!
Apa kelebihan Channel Telegram ni?
1. Ahli dalam channel unlimited, contoh ahli channel Lia sekarang dah lebih 15,000.
2. Ahli yang baru join dapat lihat semua post yang terdapat di dalam channel termasuk post paling awal.
3. Hanya admin sahaja yang boleh post dalam channel.
4. Ahli dalam channel cuma boleh ikuti perkembangan pada berita yang dipost.
5. Ahli hanya dapat lihat butang mute dan unmute sahaja.
6.Kalau 1 post admin delete, semua ahli takkan nampak lagi post tersebut.
7. Jumlah views bagi setiap mesej yang buka dan baca akan ditunjukkan di bahagian bawah kanan bersebelahan dengan masa.
Boleh Log In Dari Pelbagai Peranti
WhatsApp secara umumnya hanya boleh digunakan pada dua peranti iaitu satu telefon pintar dan satu pada dekstop. Korang tidak boleh log masuk pada dua telefon pintar sekaligus untuk mengelakkan daripada digodam.
Tidak seperti Telegram, aplikasi ini dibolehkan log masuk akaun korang pada lebih dari satu peranti serentak. Hal ini akan memudahkan pada anda yang menggunakan pelbagai telefon pintar.
Menarik betul. Tapi malangnya, ada ura-ura mengatakan aplikasi Telegram ini akan dikenakan kaedah ‘paid features’. Tapi buat masa sekarang jangan risau, perkhidmatan mesej di Telegram masih kekal percuma.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Sebelum ini sudah ada desas desus yang mengatakan bahawa PlayStation 5 (PS5) bakal dilancarkan pada tahun ini. Selepas 8 tahun kekal bersama model PlayStation 4, Sony akhirnya bersedia untuk memberi sesuatu yang baru untuk ‘kaki game’ semua.
Sony PlayStation 5 didatangkan dengan dua varian iaitu Sony PS5 Pro dan PS5. Berdasarkan info yang dinyatakan oleh mydrivers, PS5 Pro akan dilancarkan tidak lama lagi dengan harga 499 USD bersamaan lebih kurang RM2,097 dan untuk varian yang bukan Pro, ianya berharga 399 USD bersamaan RM1,677.
Walau bagaimanapun, harga ini masih belum 100% disahkan lagi, cuma anggaran sahaja. Difahamkan lagi, untuk varian Pro ia mampu menyokong revolusi sehingga 8k berbanding PS4 Pro sebelum ini yang hanya menyokong 4k sahaja.
Okay kaki gamers semua, rasanya sempat lagi ni korang nak menabung. Ikat perut sikitlah guys. Hiks!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.