
Suka atau tidak, itulah statistik yang telah direkodkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Secara purata, rakyat Malaysia menggunakan 210 liter air sehari berbanding 165 liter bagi setiap individu seperti yang disyorkan. Kita buat apa dengan air sebanyak itu pada setiap hari? Hhm..
Tatkala 4 daripada 10 orang di seluruh dunia mengalami masalah kekurangan air, kita pula enggan berjimat. Isu ini mudah diselesaikan sekiranya kita menutup pili ketika memberus gigi. Pili yang dibuka mengalir telah membazirkan kira-kira 15 liter air sehari. Dalam sebulan, berapa liter tu gaiss?

Selain menutup pili semasa memberus gigi, air juga mudah dijimatkan dengan memeriksa tangki air dan tandas sekiranya ada kebocoran.
Tak hairanlah apabila Colgate-Palmolive Malaysia baru-baru ini bekerjasama dengan Watsons Malaysia dan Yayasan Dignity for Childern untuk mendidik kepentingan menjimatkan sumber air menerusi kempen Save Water.

Dengan penjualan produk Colgate bernilai RM15 di kedai Watsons, korang akan membantu mengutip dana untuk kanak-kanak kurang berkemampuan untuk membantu menyediakan pendidikan yang cukup.
Lets bantu!
“Kalau Tahu Jadi Macam Ini, Saya Tak Akan Serahkan” – Ibu Angkat Kanak-Kanak Maut Sesal

Laporan media berkenaan seorang kanak-kanak berusia 7 tahun yang ditemui lemas di dalam sebuah tong air dekat rumahnya telah menjadi topik perbualan hangat di media sosial, hari ini.
Ini berikutan kronologi hidup kanak-kanak tersebut yang baru saja diserahkan oleh ibu angkatnya kepada pasangan ibu kandung serta ayah tiri, kira-kira 3 bulan lalu.
Siasatan awal kes kematian ini mendapati terdapat kesan lebam dan kecederaan pada badan Zubaidi Amir Qusyairi Abd Malek, 7. Mangsa dipercayai telah didera oleh kedua-dua ibu bapanya itu pada petang Jumaat. Lalu, satu siasatan telahpun dibuka di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana melakukan pembunuhan.
Hari ini, ibu angkat kepada mangsa iaitu Norlida Abu Hassan telah memberikan respon ke atas kejadian menyedihkan itu.
Tangkap layar: Video Facebook Tuhfah Nazihah.
allahuakbar… mohon alfatihah dari semua, kami dikhabarkan amir (adik angkat yang diserahkan pada maknya) telah…
Posted by Tuhfah Nazihah Tarmidi on Friday, 29 January 2021
Katanya kepada rakan media di AWANI, “Saya rasa menyesal kerana tidak pertahankan dia. Kalau tahu jadi macam ini, saya tidak akan serahkan (kanak-kanak tersebut) kepada ibu kandung itu.
“Selepas ibu kandungnya mengambil semula ‘adik’ pada Oktober lalu, saya memang terlalu sedih memandangkan saya bela dia dengan penuh kasih sayang sejak dia berusia kira-kira dua bulan lagi.
“Walaupun perit (untuk serahkan), itu kenyataan yang perlu saya tempuh memandangkan saya cuma ibu angkat dan ibu kandungnya tetap mempunyai hak mutlak untuk mendapatkan hak jagaannya.
“Tapi saya kesal (dengan kejadian ini). Hampir tiga bulan saya berjaya pujuk hati hilangkan rindu, saya dapat berita yang cukup tak boleh diterima. Ibu kandung dan ayah tirinya juga tidak pernah tunjukkan sikap panas baran (sebelum ini).
“Saya hanya dimaklumkan tentang kejadian ini oleh jiran berhampiran rumah keluarganya petang semasa. Saya terus bergegas ke Melaka,” katanya yang turut menyifatkan mangsa sebagai seorang yang cerdik dan tidak pernah merengek meminat sesuatu.
Kongsi beliau lagi, usai usia muda itu, mangsa juga telah berjaya menghafal surah Al-Mulk setela diajar oleh kakak angkatnya.
Tangkap layar: Video Facebook Tuhfah Nazihah.
Sebelum ini, kisah penyerahan semula kanak-kanak berusia 7 tahun ini telah mendapat perhatian warganet setelah video momen penyerahan sambil menangis teresak-resak tular di Facebook.
Netizen Teruja & Doakan Neelofa Berjaya Di Influencer Awards 2019 Monaco

Beauty with brain! Neelofa buat pertama kalinya tercalon dalam kategori Entrepreneur di Influencer Awards 2019 Monaco. Dalam kategori itu Neelofa bakal bersaing dengan Anish Bhatt, pemilik aksesori jam tangan mewah dari India dan juga beberapa individu terkenal lain.
Anugerah berprestij ini merupakan kali kedua dianjurkan, Influencer Awards 2019 Monaco direalisasikan oleh Pauline Ducruet yang juga anakanda sulung Puteri Monaco, Stephanie bersama beberapa individu lain seperti Lolita Abraham, Maxime Giaccardi dan Thomas Peters.
Berharap pencalonannya itu dapat memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk menggapai impian lebih besar, Neelofa begitu menghargai peluang yang julung-julung kali datang itu.
I’ve been nominated for the Entrepreneur category of the Influencer Awards 2019! You can vote here https://t.co/FLbNiCtsSr 💕
— Neelofa (@Neelofa) September 5, 2019
Netizen Bangga & Teruja
Rata-rata netizen turut memberikan kata-kata semangat dan berdoa agar neelofar berjaya dan menang dalam anugerah berprestij tersebut.
Antara pemenang pada majlis tahun lalu termasuk penulis blog fesyen dari Perancis, Caroline Receveur (kategori Gaya Hidup) dan jurusolek Kim Kardashian, Mario Dedivanovic (kategori Jurusolek Paling Berpengaruh).
Anugerah yang dicipta secara eksklusif buat individu-individu berpengaruh di laman sosial seluruh dunia itu buat pertama kalinya dianjurkan tahun lalu. Acara ini adalah idea asal oleh anak sulung Puteri Monaco (Puteri Stephanie), Pauline Ducruet yang juga merupakan juri Anugerah ini. Antara juri-juri lain termasuk Pengarah Editorial Majalah PAPER – Mickey Boardman, Pop Culture Expert – Jeetendr Sedev dan Eksekutif Cif British Fashion Council – Caroline Rush.
Sumber : Twitter Neelofa
Hukuman Berat Menanti Pemabuk & Memandu Melulu! RUU Pindaan Akta Pengangkutan Jalan Sudah DILULUSKAN

Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan.
Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.