Isu anak muda khususnya golongan remaja yang juga pewaris pemimpin masa depan sememangnya tidak boleh dipandang remeh oleh semua pihak. Kita mungkin hanya mampu menggeleng, mengutuk, mungkin menghina tanpa ambil tahu masalah mereka hadapi.

Dalam situasi ekonomi hari ini, ada sebahagian mak ayah yang perlu bekerja hingga jauh malam demi mencukupkan keperluan anak-anak tanpa penyedari berlakunya pengabaian tanpa sedar. Pendekatan yang diambil oleh Ustaz Ebit Lew yang menjalankan dakwah dan mengupas kehidupan remaja yang memerlukan perhatian  ini boleh dijadikan pengajaran buat kita semua. Ya kita sebagai masyarakat perlu mendekati mereka dengan memberi kasih sayang seterusnya menerbitkan rasa insaf di hati para remaja ini. Baca perkongsiannya bagaimana dia mendekati anak remaja dalam setiap kerja dakwah dilakukannya. Baca catatannya seperti ditulisnya di facebooknya.

Sebak rasa, selalu menangis kerana anak remaja ini semua baik-baik..

1 pagi saya berjalan. Jumpa macam-macam anak remaja. Ada yang tidur dekat jambatan. Ada yang dah 6 bulan tak balik rumah. Lari rumah, hilang dah lama. Lumba motor, mat rempit, kelab malam atau apa sahaja masyarakat panggil. Tapi nak tahu tak satu perkara.

Saya yakin sejuta peratus takde remaja tak boleh jadi baik dengan izin Allah. Mereka semua baik-baik. Walau zahir mereka kadang-kadang ramai orang takut. Dan jika tak kena gaya tegur memang jadi gaduh dan kecoh. Walau rambut mereka warna hijau, perang, berantai, berpin hidung telinga dan macam-macam lagi..

Bila ajak makan dan solat. Mereka baik sangat. 2 pagi menangis solat dekat hotel dengan saya. Tanya soalan agama. Mereka cerita kisah hidup mereka. Buat saya sebak. Yakinlah saya disebalik mereka ada doa mak ayah dan doa orang terdahulu. Allah sayang mereka. Allah gerakkan saya tengah malam cari mereka dan tinggalkan keluarga kerana Allah sayang mereka..mereka mulia dan baik.

IKLAN

Dari kecil saya tak nampak remaja tak boleh jadi baik. Orang tua pun sama. Sebab dari umur saya 12 tahun saya dakwah semua remaja yang kena gantung sekolah. Pelajar bermasalah. Dan juga pelajar yang baik tapi malas solat dan leka dunia jer..setakat ini tidak ada pelajar tak boleh jadi baik..setiap minggu saya akan ke kampung asli atau kerja dakwah dan beri khidmat remaja rempit,lorong-lorong,hospital,masjid,pintu ke pintu dan merata negeri dan negara..

Anak-anak remaja ini mungkin datang dengan seribu masalah namun mereka tidak harus dipinggirkan

Masa tu banyak tentangan. Dari semua pihak..semuanya proses belajar iman..syukur pada Allah..

Saya buat kursus training motivasi untuk orang tua pun mereka 2pagi ketuk pintu bilik saya. Baru mereka sedar mereka bertuah ada isteri yang baik. Baru mereka sedar nikmat memiliki keluarga..

Tahu tak apa proses ilmu itu. Ialah ilmu praktikal. Sekarang Alhamdulillah banyak sekolah dan madrasah dibina. Syukur pada Allah. Tetapi apa yang kurang ialah proses mengamalkan ilmu dan suasana yang baik. Mereka terperap dan otak mereka jadi ulat buku dan akhirnya ramai cuma ada jawatan tapi tak reti nak pimpin keluarga pun. Dah tua-tua nak ajak keluarga baca Al-Quran dan hadis pun tak reti..sedihkan…nak beri salam dan senyum pun tak pandai. Bila kerja tak amanah dan rasuah. Tipu masa dan tak jaga masa.

IKLAN

Seseorang itu boleh menjadi soleh jika dia berkongsi melalui dakwah dan kerja khidmat masyarakat. Kena turun padang. Bukan cakap-cakap tapi kaki kena jalan jumpa manusia..

Saya ada bawa anak-anak saya pusing pasar malam bagi makan pada orang minta sedekah di stesen minyak,di pasar malam,dan orang susah. Bila mereka besar sedikit saya nak bawa mereka berdakwah dan khidmat masyarakat di kampung asli. Biar mereka susah hidup..supaya boleh menjadi hamba Allah yang baik dan ada fikir untuk menjadi duta Islam..

Ebit Lew berdakwah di jalanan dengan mendekati remaja yang sering berkeliaran di waktu tengah malam

Dari saya umur 12 tahun. Saya lihat tidak ada remaja tak boleh jadi baik. Selepas kita bawa anak remaja yang bermasalah kepada ilmu praktikal. Cakap iman,solat berjemaah, tahajud, makan cara sunnah, tidur dengan sunnah, belajar ilmu terus kongsi dengan orang lain. Dilatih dengan cakap iman dan berdakwah. Juga belajar masak,belajar sabar. Belajar menyambut orang yang nak masuk Islam. Sambut orang datang masjid. Sabar bila orang marah. Cakap dengan kasih sayang. Belajar mendengar dengan baik..belajar tawan hati orang lain. Belajar hargai orang. Belajar menangis pada Allah..

IKLAN

Kita kena kejar habiskan sukatan pelajaran. Bukan proses mengamalkan ilmu itu. Ilmu itu bukan sekadar hafalan atau peperiksaan tetapi ilmu itu ialah yang menyerap ke dalam hati yang membentuk akhlak yang mulia..

Pergi kampung asli pedalaman setiap kali itu saya berdoa..ya Allah beri mereka hidayah. Mereka semua baik-baik. Kita jamu mereka makan. Masak untuk mereka 3 hari 3malam…

Saya fikirkan sepatutnya begitulah yang patut diterapkan di semua sekolah menengah dan universiti. Anak sekolah rendah juga sepatutnya diberi masa dididik akhlak mereka. Lebih kepada praktikal kehidupan menjadi manusia yang baik..

Mungkinkah semua ini berlaku? Saya berdoa supaya modul-modul yang saya cuba terapkan ini benar-benar dapat dipraktikan di semua sekolah kebangsaan atau swasta. Dapat TOT kan semua guru-guru dan pendidik termasuk mak ayah. Jom kita ubah. Mulakan dengan amalan Talim rumah masing-masing oleh ketua keluarga asas utama. Sebagai asas bahagia sebuah keluarga..

Saya telah cadangkan di beberapa ksu kementerian. Semoga satu masa nanti dapat dilaksanakan. Kita belajar praktikal. Bukan lagi cakap-cakap. Doakan yer walau apapun saya akan terus buat walau secara kecil-kecilan. Semoga Allah berkatkan umur kita semua untuk memimpin anak-anak remaja kita. InsyaAllah doakan-ebitlew