Ramai mengeluh tentang trafik jalan raya di Lembah Klang yang dikatakan semakin teruk sejak kebelakangan ini. Malah, baru-baru ini Ketua Pegawai Eksekutif Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah menyuarakan pendapatnya bahawa pengangkutan awam seperti tren komuter antara pengangkutan yang jika digunakan secara maksimum mampu membantu mengurangkan kesesakan jalan-jalan di Lembah Klang.
Namun, kenyataan itu mendapat reaksi negatif daripada netizen kerana menganggap pengangkutan awam yang disediakan oleh mereka sering mendatangkan masalah dan tidak mengikut jadual.
Perkara seupama ini tidak sepatutnya berlaku kerana pihak berwajib seharusnya mengambil tindakan dan inisiatif untuk menangangi masalah ini. Seperti yang telah dilakukan di negara-negara luar, mereka mempunyai strategi sendiri untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Jom kita lihat bagaimana cara tujuh bandar utama di dunia menyelesaikan masalah kesesakan trafik jalan raya.
Negara ini mengenakan bayaran khas bagi kenderaan yang masuk ke dalam bandar pada hari bekerja dari jam 6.30 pagi hingga 6.30 petang. Namun, pengecualian diberikan kepada bas, teksi, kenderaan eco-friendly, kenderaan kecemasan dan kenderaan yang keluar masuk dari Pulau Lidingo yang terpencil. Dalam dua tahun pertama, 25 peratus kenderaan berjaya dikurangkan berjumlah lebih 1,000,000 bilangan kenderaan sehari.
Kutipan yang diterima adalah sebanyak USD 300,000 sehari yang mana wang ini disalurkan semula untuk memperbaiki lagi trafik dan bina infra servis transit.
Mereka menggunakan smart technologu untuk bandar mereka untuk mengawal trafik dan urus ruang parking. Kamera dan sensor diletakkan di jalanan dan kawasan parking. Jadi, data analytic real time untuk trafik dan parking akan dimasukkan dalam sistem WiFi bandar yang link kepada penduduk dan pihak berkuasa.
Ads
Kamera trafik pula dihubungkan dengan fiber optik, jadi real time data dapat digunakan untuk pihak berkuasa mengawal trafik.
Online journey planner untuk kenderaan disediakan di ibu negara UK yang bukan sahaja boleh mencadangkan jalan untuk kenderaan bermotor, tetapi ia juga mempunyai pilihan lain seperti berjalan, tubes, bas, tren, bot dan basikal.
Perkara ini hanya akan berjaya jika semua operator sanggup berkongsi data mereka kepada umum. Kini, mereka sedang membangunkan sebuah versi mobile yang mempunyai GPS tracking untuk kenderaan awam, taxi booking dan real time traffic monitoring yang memberikan lebih banyak pilihan untuk masyarakat merancang perjalanan.
Public Light Busses (PLB) atau bas mini adalah pelengkap kepada sistem bas standard Hong Kong kerana ia ‘sampai’ kepada bahagian bandar yang lebih susah untuk diakses. Hanya mempunyai 16 tempat duduk, bas mini ini sebenarnya lebih selesa, lebih laju dan lebih efisyen dengan kekerapan lebih tinggi.
Model public transport bersepadu Copenhagen melibatkan tiga komponen iaitu agensi, kompeni dan kerajaan. Sistem ini memberi kemudahan dalam pembelian tiket melalui aplikasi di smartphone atau SMS. Jadi, pengguna dapat menerima informasi lokasi, destinasi dan tiket dengan mudah.
Kemudahan ini memberikan fleksibiliti dan efficiency apabila menaiki dan menukar jenis kenderaan awam berdasarkan destinasi mereka. Kombinasi perhentian bas dan tempat parking basikal dengan stesen metro membolehkan integrasi sempurna dengan semua jenis pengangkutan awam di Copenhagen.
Sistem bas mereka juga menggunakan teknologi radio dan GPS yang memberikan laluan kepada bas di jalan utama, jadi masa perjalanan lebih singkat. Pengurangan jumlah penggunaan kereta telah menurunkan pelepasan CO2 sebanyak 83 peratus kerana kerajaan mereka menggalakkan rakyat berbasikat ke tempat kerja dengan membina integrated cycling facilities.
Bandar Hangzhou ini memiliki program bike-sharing terbesar di dunia, ia mempunyai 67,000 basikal awam untuk digunakan, 3,000 pusat servis dan 230,000 pengguna servis ini setiap hari. Sistem ini sangat mudah, basikal boleh disewa dengan menggunakan smart card yang sama untuk pengangkutan awam lain.
Di Jepun, mereka menggunakan Al untuk melancarkan trafik mereka. Jumlah trafik dan pergerakan kenderaan dikumpul daripada kamera yang diletakkan di lebuh raya, persimpangan dan kawasan yang selalu berlakunya kesesakan.
Data ini juga lebih tepat dengan penggunaan alat ETC 2.0 (electronic toll collection) yang dipasang pada kenderaan. Alat ini memberi data kedudukan, kelajuan kereta dan kawasan mana yang pemandu banyak menggunakan brek.
Jadi, sebelum berlakunya kesesakan jalan raya, pihak yang bertanggungkawab boleh mengambil langkah awal dengan memanjangkan tempoh lampu hijau dan kawal kemasukan kenderaan ke kawasan sesak.
Mungkin di negara kita juga patut melakukan sesuatu bagi membanteras masalah ini daripada terus berlarutan.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Nampak aneh tetapi itulah realiti jalan raya di ibu negara Qatar, Doha.
Sejak tahun 2019, laluan Abdullah bin Jassim yang terletak berhampiran Souq Waqif telahpun berubah wajah daripada tar hitam menjadi warna biru vibran.
Lebih kurang 200 meter daripada situ di Katara Cultural Village, jalan raya di sana juga telah dicat biru bagi laluan pejalan kaki dan penunggang basikal.
Realitinya, jalan raya di Doha, Qatar mendapat sentuhan ‘makeover’ sebegini bukan semata-mata atas tujuan estetik tetapi ia adalah satu projek eksperimentasi negara itu bagi memastikan suhu laluan jalan raya dan jalan kaki di sana dapat dikawal dalam keadaan cuaca di sana yang kadangkala terlampau panas.
Projek yang dimulakan oleh Jabatan Kerja Raya (Ashgal) itu pada asalnya adalah satu percubaan bagi tempoh 18 bulan untuk mereka laksanakan kajian sekiranya ada perbezaan pada suhu jalan raya tar (asphalt) biasa dan jalan raya yang dicat baru setebal 1mm ini.
Bukan cat biru biasa yang digunakan. Sebaliknya, ia direka untuk mempunyai pigmen khas yang mudah memantulkan haba. Cat tersebut juga mempunyai mikrosfera seramik berongga yang berfungsi untuk memantulkan radiasi infrared.
Justeru, laluan berwarna biru ini mampu mempengaruhi suhu purata udara di kawasan berkenaan secara ketara; iaitu sehingga 15 ke 20 darjah Celsium lebih rendah!
Ini kerana ia memantulkan semula haba daripada matahari, haba daripada refleksi bangunan dan haba kenderaan, pendingin hawa dan pelbagai lagi punca perlepasan haba.
Sebagai info, laluan jalan raya dan jalan kaki di Doha ini bukanlah satu-satunya projek eksperimentasi oleh kerajaan sesebuah negara bagi mencari jalan penyelesaian terhadap cuaca panas ekstrem yang mereka hadapi terutama pada – well – musim panas.
Di Los Angeles, Amerika Syarikat, mereka telah mencuba lapisan ‘CoolSeal’ berwarna kelabu keputihan untuk menurunkan suhu jalan tar sehingga 5 darjah Celsius.
Tokyo, Jepun juga khabarnya cuba melakukan inisiatif yang sama tetapi dengan misi menurunkan suhu sehingga 8 darjah Celsius! Di kota Makkah sendiri, kerajaan Arab Saudi pernah menjalin kolaborasi bersama syarikat Jepun, Sumitomo untuk tujuan sama.
Persoalannya, adakah jalan raya di Malaysia sudah bersedia untuk bertukar wajah kepada warna baharu.
Setidaknya, jalan raya ini bukan saja boleh menyelesaikan isu suhu melampau terutamanya bagi pejalan kaki tetapi juga menjadi tarikan baharu pelancong kerana warnanya yang unik.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Biarpun negara masih dilanda pandemik COVID-19 yang meruncingkan dengan jumlah kes yang saban hari semakin meningkat, ada urusan-urusan penting yang masih memerlukan perjalanan jauh demi memastikan kelangsungan.
Di antaranya termasuklah sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) di Institut Pengajian Tinggi (IPT) bagi enam kategori pelajar yang disenaraikan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) semalam. Para pelajar ini telah menerima lampu hijau daripada pihak KPT semalam untuk pulang ke kampus bermula 1 Mac ini.
Antaranya termasuklah golongan pelajar yang terdiri di bawah:
01
Pelajar program pengajian peringkat sijil, diploma, ijazah sarjana muda dan pasca siswazah yang memerlukan aktiviti praktikal, makmal, klinikal, latih amal, studio, bengkel dan peralatan khas.
02
Pelajar yang tidak mempunyai akses dan persekitaran tidak kondusif bagi melaksanakan PdP dalam talian.
03
Pelajar asasi atau setara dan diploma yang sedia ada di kampus boleh meneruskan pembelajaran secara hibrid.
04
Semua pelajar antarabangsa sedia ada dan baharu kecuali dari United Kingdom (UK).
05
Pelajar berkeperluan khas (OKU)
06
Pelajar yang menduduki peperiksaan Malaysia University English Test (MUET), antarabangsa dan badan profesional.
Pergerakan pulang ke kampus ini mewajibkan pelajar untuk menjalani ujian saringan SWAB yang dibiayai oleh Kementerian Kesihatan (KKM).
Buat pelajar dari Sabah dan Sarawak yang pulang ke kampus di Semenanjung, mereka akan ditempatkan di pusat pengasingan yang ditentukan oleh IPT masing-masing buat sementara waktu sehinggalan mereka bebsa daripada simptom COVID-19.
Manakala, bagi pelajar Semenanjung dan Sabah yang tiba di Sarawak pula, mereka diwajibkan menjalani kuarantin selama 14 hari sebelum dibenarkan memasuki kampus. Kesemua kos makan minum dan pusat kuarantin mulai 1 Mac 2021 akan ditanggung oleh kerajaan negeri Sarawak sepenuhnya.
*
Dalam kenyataan yang sama, KPT menjelaskan bahawa pelajar yang tidak temasuk dalam mana-mana kategori di atas perlu meneruskan PdP secara dalam talian seperti biasa.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Akhirnya, Malaysia sedang bergerak ke arah yang lebih positif dengan peralihan ke Fasa Kedua Pelan Pemulihan Negara (PPN) di lima buah negeri bermula esok. Nampaknya, usaha untuk memperkenalkan arahan yang lebih ketat di seluruh negara sejak 1 Jun lalu mula menampakkan hasil.
Kuantan, Pahang.Perlis.
Lima buah negeri tersebut ialah Perlis, Perak, Kelantan, Terengganu dan Pahang. Ia setelah kelima-limanya mencapai tiga nilai ambang yang pernah diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Malah, Perlis juga dikatakan sebenarnya telah mengecapi Fasa Keempat!
Nilai yang dimaksudkan termasuklah (1) jumlah kes di bawah paras 2,000 bagi seluruh negara, (2) mencatatkan liputan vaksin lengkap melebihi 10 peratus dan (3) mempunyai kapasiti katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) pada tahap sekurang-kurangnya sederhana hingga mencukupi.
Lalu, kerajaan telah bersetuju untuk secara perlahan membenarkan lima buah negeri ini beralih ke Fasa Kedua PPN dan tidak menunggu sehingga keseluruhan negara mecapai ketiga-tiga nilai ambang itu. And we are proud of these states!
Kuala Terengganu, Terengganu.Pantai Cahaya Bulan, Kelantan.
Jika korang masih ingat, Kelantan pernah berdepan kontroversi disebabkan jumlah penerima suntikan dos vaksin yang paling ramai tidak hadir ke temujanji masing-masing. Kini, kadar vaksinasi di negeri tersebut mencatatkan 11.5 peratus iaitu yang keempat tertinggi selepas Perlis (23.5 peratus), Pahang (12.1 peratus) dan Perak (11.8 peratus).
Tinjauan REMAJA ke arah respon warganet rata-rata menunjukkan reaksi balas yang positif. Sekurang-kurangnya, keputusan ini adalah adil bagi negeri yang tidak terkesan teruk dengan kes harian COVID-19.
*
Jadi apakah di antara perubahan yang bakal berlaku di kelima-lima buah negeri ini?
Antaranya termasuklah kebenaran beberapa buah stor untuk kembali beroperasi termasuklah kedai buku dan alat tulis, kedai komputer, kedai telekomunikasi, pusat mencuci kenderaan dan kedai gunting rambut serta salun.
Ipoh, Perak.
Begitupun, pergerakan merentas di antara daerah dan negeri masih tidak dibenarkan kecuali melibatkan guru sekolah dan pelajar yang sedang mengikuti kelas persediaan peperiksaan utama. Operasi pasar minggu, pasar malam dan pasar tamu juga masih tidak dibenarkan.
Dan bagi yang tertanya-tanya mengenai aktiviti keagamaan, ia kini tertakluk kepada SOP yang ditetapkan oleh pihak berkuasa agama negeri.
*
Yes, yes we are happy with this update.
NAMUN, rakyat di negeri-negeri Fasa Kedua ini tidak seharusnya lalai atau ‘suka sangat’ dengan sedikit kebebasan yang diberikan ini; pesan Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri dan Menteri Kanan Kewangan, Tengku Zafrul.
Ini kerana tidak mustahil untuk jumlah kes meningkat semula sekiranya rakyat tidak berjaga-jaga dengan penjagaan SOP yang ditetapkan dan mereka boleh kembali diletakkan di bawah status Fasa Pertama sekiranya jumlah kes harian mencanak naik.
Bagi kita yang berada di negeri-negeri lain, janganlah merasa ‘down’ apabila negeri kalian masih berada di Fasa Pertama.
Mengikut perkongsian mereka berdua, empat lagi buah negeri kini hampir mencatatkan paras sederhana di ICU dan sedang ke arah mencapai kadar vaksinasi 10 peratus. Empat negeri yang dimaksudkan ialah Johor, Kedah, Pulau Pinang dan Sabah.
So guys, jangan merasa down. Jadikan perkembangan positif ini sebagai pemangkin dan motivasi untuk kita semua terutamanya di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur cuba melandaikan jumlah kes COVID-19 dan seterusnya mencapai Fasa Kedua PPN.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Insiden remaja maut ditembak di Keningau mengejutkan negara. Ketahui kronologi kejadian, hasil siasatan polis dan pengajaran penting buat remaja serta ibu bapa mengenai bahaya senjata buatan sendiri.