Gambar hiasan

Sejak tahun lalu, pelajar sekolah terpaksa melalui tempoh Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) ekoran daripada situasi pandemik COVID-19 yang melanda negara.

Boleh dikatakan sudah lebih kurang tempoh masa dua tahun ini, pelajar banyak menghabiskan masa belajar di rumah berbanding pergi ke sekolah.

Walau bagaimanapun, kaedah PdPR ini dilihat kurang efektif terhadap beberapa kumpulan individu kerana menghadapi masalah untuk membeli gajet dan keperluan internet.

Gambar hiasan

Seorang doktor yang juga merupakan pensyarah dan ahli psikologi, Dr Rozanizam Zakaria telah pun membuat tinjauan lapangan impak PdPR kepada 1412 responden dan melibatkan 944 pelakar sekolah menengah.

Hasil tinjauan mendapati sebanyak 43.6 peratus melaporkan kesan negatif yang ketara kepada kesihatan mental.

IKLAN

33.5 peratus melaporkan kesan negative ketara kepada kesihatan fizikal dan 43.6 peratus lagi beri kesan negative kepada prestasi akademik.

IKLAN

Antara lima cabaran utama yang dikenalpasti adalah seperti berikut:

• Susah fokus – 80.4%
• Susah faham subjek – 71.2%
• Tugasan terlalu banyak – 66.6%
• Internet dan peranti – 61.8%
• Hilang minat – 48.6%

IKLAN

Namun begitu, Dr Rozanizam menjelaskan ini bukanlah kajian saintifik, sekadar tinjauan rambang yang dibuat bagi mendapatkan gambaran keadaan di luar sana. Beliau berkata, ada 986 cadangan balas daripada pelajar tetapi tidak sempat untuk disimpulkan.

Gambar hiasan

Cuma ini antara perkara yang perlu diberi perhatian dan jelas beliau lagi, kita perlukan Pelan Pemulihan Pendidikan yang holisitik, praktikal dan user-friendly tanpa menjejaskan keberhasilan sistem pendidikan.

Marilah kita sama-sama mengurangkan penularan wabak COVID-19 dengan duduk rumah sekiranya tidak mempunyai urusan penting di luar sana. Sekiranya kes positif semakin menurun, mungkin pelajar-pelajar sudah dibenarkan untuk ke sekolah dan tidak perlu lagi mengikuti PdPR.

Sumber: (1)